کد خبر: ۷۹۳۴۰
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۳:۰۱
از روز پنجشنبه آغاز می‌شود:

سفر تاریخی رایس به لیبی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: «کاندولیزار رایس» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه 4سپتامبر در سفری تاریخی پس از 55 سال به لیبی می‌رود. ایالات متحده آمریکا از سال 1953 روابط خود را با لیبی قطع کرد.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، «شان مک کورمک» سخنگوی وزارت خارجه با اعلام این خبر اظهار داشت: «این سفر تاریخی فصل تازه‌ای از روابط آمریکا و لیبی خواهد بود». 

رایس در سفر خود با «معمر قذافی» دیدار می‌کند و سپس به  تونس، الجزایر و مراکش و در انتها به لیسبون پایتخت پرتغال خواهد رفت. سفر وزیر خارجه آمریکا نشانگر گرمی روابط لیبی و آمریکاست که با خلع سلاح هسته‌ای این کشور در سال 2003 آغاز شد.

گفتنی است رایس قرار است در سفر خود به لیبی قراردادهای همکاری تجاری با این کشور امضاء کند. همچنین دو طرف قرار است در این دیدارها درباره مسائل آموزشی، امنیتی و فرهنگی مذاکره کنند.

«مک کورمک» در ادامه افزود: «تصمیم دیدار از لیبی شاهد آشکاری است و می‌تواند برای کشورهایی مانند ایران نمونه باشد که از توقف غنی‌سازی خودداری می‌کند. لیبی نشان داد که اگر کشورها با انتخاب گزینه متفاوت می‌تواند روابط متفاوتی با ایالات متحده داشته باشد». 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین