کد خبر: ۷۹۷۴۹
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۹
رئیس مرکز کنترل نامحسوس ترافیک عنوان کرد:

نصب 1200 دوربین نظارتی در جاده‌های کشور

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس اجتماعی: پلیس بزرگراه و نامحسوس که در جاده‌ها و آزاد راه‌های درون شهری و برون شهری فعالیت می‌کنند، بخش مربوط به سیستم‌ها، تجهیزات و دوربین‌های الکترونیکی، بازرسان افتخاری کنترل نامحسوس و بخش عملیات ویژه، در این ساختار جدید از زیرمجموعه‌های مرکز کنترل نامحسوس ترافیک پلیس راهور به شمار می‌روند. 

ارگان نیروی انتظامی برای آشنایی بیشتر با نحوه فعالیت- مرکز کنترل نامحسوس ترافیک پلیس راهور ناجا گفت‌وگویی را با سرهنگ علیمردانی رئیس این مرکز انجام داده است که از نظرتان می‌گذرد.

با توجه به اینکه کمتر از دو سال از آغاز فعالیت‌ پلیس بزرگراه و نامحسوس راهور می‌گذرد از نحوه عملکرد این مجموعه برایمان بگویید؟

پلیس بزرگراه و نامحسوس راهور در دو بخش درون‌شهری و برون شهری به انجام وظیفه می‌پردازد. برخورد با موارد حادثه‌ساز، روان کردن ترافیک و جلوگیری از بروز حوادث و تصادفات در سطح کشور در امور رانندگی جزو وظایف مهم این پلیس انتظامی، قضایی به شمار می‌رود. ماموران پلیس بزرگراه و نامحسوس با آموزش‌هایی که دیده‌اند از قابلیت‌های خاصی برخوردارند. از آنجایی که در کشورهای دیگر نیز پلیس بزرگراه چندین سال است که فعالیتش را آغاز کرده ما از تجربیات این کشورها نیز استفاده کرده‌ایم و خوشبختانه در طول یک سال ونیم گذشته از راندمان خوب و مطلوبی بهره‌مند شده‌ایم. 

فعالیت پلیس بزرگراه چه تاثیری بر بهبود وضعیت رانندگی در آزاد راه‌ها و بزرگراه‌های کشور داشته است؟
در بزرگراه‌ها و معابر، پلیس بزرگراه یک پلیس هشداردهنده است که از تخلفات حادثه‌ساز که منجر به تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی می‌شود جلوگیری می‌کند و خوشبختانه توانسته موارد زیادی از سرعت‌ها و سبقت‌های غیرمجاز، لایی کشیدن‌ها و حرکات ناموزون در بزرگراه‌ها را کنترل کند. در چهارماهه نخست سال جاری ماموران گشت پلیس بزرگراه‌ها که در استان‌های اصفهان، تهران، شیراز، قم، مشهد و در کلانشهر تهران بزرگ فعالیت می‌کنند، 197 هزار و 895 مورد تخلف را ثبت کرده و 24 هزار و 494 خودروی متخلف را توقیف کرده‌اند. از سال قبل تا به حال بیش از 22 درصد در آزادراه‌ها و بزرگراه‌هایی که پلیس بزرگراه در آنها فعالیت می‌کند کاهش حوادث داشتیم و در این آزاد راه‌ها شاهد 65 درصدی بهبود رانندگی بودیم. برخورد با رانندگانی که تعادل روحی و روانی مناسبی ندارند و احیاناً‌ مشروب الکلی یا موادمخدر مصرف کرده‌اند نیز در دستور کار پلیس بزرگراه‌های ما قرار دارد. 

گشت‌های پلیس نامحسوس جاده‌ای در چند استان کشور فعال هستند؟
این گشت‌ها نیز در 23 استان فعال هستند و درتلاشیم در آینده نه چندان دور 30 استان کشور را تحت پوشش خودروهای سمند پلیس نامحسوس جاده‌یی قرار دهیم. 

100دستگاه از خودروهای پلیس نامحسوس به دوربین‌های کنترل سرعت مجهز هستند تا اعمال قانون کنند. همچنین در نظر داریم بیش از صد تیم عملیاتی را در سال 87 به پلیس نامحسوس جاده‌ای ملحق کنیم. علاوه برخودروهای زانتیای پلیس بزرگراه و خودروهای سمند پلیس نامحسوس جاده‌ای، خودروهای داخلی و خارجی دیگری نیز در اختیار پلیس نامحسوس است که به فیلمبرداری از خودروهای متخلف پرداخته و با آنان برخورد می‌کنند. 

مهمترین عامل بروز تصادفات در بزرگراه‌های کشور چیست؟
سرعت عامل اصلی تصادفات در بزرگراه‌ها و جاده‌های کشورمان است. هم اکنون میانگین سرعت در جاده‌های کشور 170 کیلومتر در ساعت است و در تلاش هستیم این میزان را به 120 تا 130 کیلومتر در ساعت کاهش دهیم. 

از وضعیت استفاده از دوربین‌های الکترونیکی در جاده‌های کشور برایمان بگویید.
دوربین‌های ثابت دروازه‌ای و کنار جاده‌ای همچنین دوربین‌های لیزرگان که دست ماموران پلیس است و دوربین‌های خودرویی که توسط ماموران پلیس نامحسوس از آنها استفاده می‌شود، بخشی از تجهیزات الکترونیکی پلیس راهور به شمار می‌رود. با استفاده از این تجهیزات در 5 ماهه نخست امسال به بیش از دو میلیون خودرو به خاطر سرعت و سبقت غیرمجاز تذکر داده‌ایم و بیش از یک میلیون خودرو نیز با ثبت تخلفاتشان از طریق دوربین‌ها جریمه شده‌‌اند. امسال در نظر داریم 1200دستگاه دوربین نظارتی و ثبت سرعت دیگر در سطح کشور نصب کنیم تا بتوانیم حوادث و تصادفات را به خوبی رصد کنیم. ما به دنبال آن هستیم تا 5 سال آینده، 50 درصد از بزرگراه‌ها و آزاد راه‌های کشور را به دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلفات حادثه‌ساز تجهیز کنیم. استفاده از این دوربین‌ها به خصوص دوربین‌های نظارتی که به ضبط تصادفات می‌پردازد بخش اعظمی از اعتراضاتی که در خصوص مقصر بودن یا نبودن در تصادفات رانندگی وجود دارد را برطرف می‌کند. 

یکی از بخش‌های مرکز کنترل نامحسوس ترافیک پلیس راهور، بازرسان افتخاری هستند. چند نفر در این بخش عضویت دارند و این بازرسان چه وظایفی برعهده دارند؟
بیش از 6 هزار نفر به عنوان بازرس کنترل نامحسوس با ما همکاری دارند که این افراد از آحاد مختلف مردم به خصوص اساتید دانشگاه‌ها، نخبگان، مسوولان لشگری و کشوری و قوای سه‌گانه هستند که همکاری خوبی با ماموران پلیس دارند و با کدهای خاص تردد می‌کنند و در صورت مشاهده تخلفات رانندگی از طریق تلفن موارد را به ما اطلاع می‌دهند. 

در واقع این بازرسان بازوی اطلاعاتی و مردمی ما هستند و امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا تعداد آنان را به بیش از 10 هزار نفر برسانیم. 

دایره عملیات ویژه نیز یکی از بخش‌های مهم مرکز کنترل نامحسوس ترافیک به شمار می‌رود. درخصوص وظایف این بخش نیز توضیح می‌دهید؟
دایره عملیات ویژه، جرایم مربوط به جعل گواهینامه، پلاک و کارت خودرو و اوراقی که راهور صادر می‌کند را پیگیری می‌کند.
رسیدگی به تخلفات خودروسازان که به جرم منتهی می‌شود، رسیدگی به تخلفات دفاتر پلیس+10 درخصوص خدمات مربوط به راهور و نیز رسیدگی به تخلفات آموزشگاه‌های رانندگی از جمله وظایف پلیس عملیات ویژه محسوب می‌شوند. پس از ثبت تخلفات رانندگان توسط دوربین‌های پلیس، بخش عملیات ویژه ما آنان را به راهور دعوت کرده و ضمن اعمال قانون، جریمه کردن این افراد و ارایه آموزش‌های لازم، اثرمنفی نیز روی گواهینامه این افراد می‌گذارد و در صورت تکرار تخلفات حادثه‌ساز گواهینامه آنان به طور موقت اخذ و یا در موارد بعدی ابطال می‌شود. در مورد رسیدگی به تخلفات خودروسازان نیز باید بگویم که ما به شکایات مردم درخصوص بی‌کیفیت بودن و یا نقص فنی خودروهایشان رسیدگی می‌کنیم. 

همچنین خودروهایی که بدون پلاک از کارخانه‌ها خارج شده و دچار حادثه می‌شوند نیز به عنوان تخلف خودروسازان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. 

در مورد نحوه رسیدگی به تخلفات آموزشگاه‌های رانندگی توضیح می‌دهید؟ آیا تا به حال آموزشگاهی تعطیل شده است؟
با توجه به اهمیت آموزشگاه در بحث آموزش رانندگی به افراد، بازدیدهای محسوس و نامحسوس از این آموزشگاه‌ها صورت می‌گیرد و اگر ما متوجه بروز هر گونه تخلفی در این مجموعه‌ها شویم با آنها برخورد خواهیم کرد. هم اکنون چند آموزشگاه‌ به خاطر انجام تخلف تعطیل شده‌اند و در حال بررسی تخلفات آنها هستیم. 

برخی از شهروندان که دارای خودروهای استاندارد و مدل بالا هستند از اینکه باید در جاده با سرعت 120 کیلومتر در ساعت تردد کنند، انتقاد دارند، پاسخ شما در این رابطه چیست؟
درست است که این خودروها از ترمزها و تجهیزات ایمنی خوبی برخوردارند و اگر با سرعت بیشتری در بزرگراه‌ها و جاده‌ها حرکت کنند، مشکلی نخواهند داشت اما سرعت بالای این خودروها باعث شده تا خودروهای دیگر نتوانند خودشان را کنترل کنند و واژگون شوند. تردد در آزادراه‌ها قوانین و قواعد خاص خودش را دارد، اگر ما با خودروهایی که با سرعت بالا در حرکت باشند برخورد می‌کنیم با خودروهایی که با سرعت 70 کیلومتر در ساعت در لاین سرعت آزاد‌راه‌ها حرکت می‌کنند نیز برخورد می‌کنیم چون باعث کندروی و ایجاد تاخیر در ترافیک می‌شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین