کد خبر: ۷۹۷۷۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴

هواشناسی ۹ مهر ۱۴۰۱/ کاهش دما، باد و باران در برخی استان‌ها

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش باران و وزش باد شدید در غالب نقاط کشور خبرداد.
هواشناسی ۹ مهر ۱۴۰۱/ کاهش دما، باد و باران در برخی استان‌ها
آفتاب‌‌نیوز :

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، امروز شنبه(۹مهرماه) در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات و دامنه‌های البرز شرقی و در استان‌های تهران و سمنان ابرناکی، بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: یکشنبه(۱۰ مهرماه) این شرایط در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های تهران و سمنان ادامه خواهد داشت.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از امروز تا روز دوشنبه(۹ تا۱۱ مهرماه) در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در بخش‌هایی از جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، شرق و جنوب شرق فارس رشد ابرهای همرفتی همراه با رگبار پراکنده، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و در برخی نواحی مستعد گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.طی روزهای شنبه تا یکشنبه(۹ تا۱۰ مهرماه) در نیمه‌شمالی کشور روند کاهشی دما و از دوشنبه برای این نواحی روند افزایش دما پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان به خبرگزاری ایسنا گفت: شنبه و یکشنبه برای شمال شرق، شرق به‌ویژه منطقه زابل و جنوب غرب کشور در بعضی ساعات وزش باد شدید و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود و طی دو روز آینده دریای خزر مواج خواهد بود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا (۱۰ مهرماه)کمی ابری و غبار صبحگاهی، به‌تدریج ابری و احتمال بارش پراکنده و وزش باد با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۲۷ و روز دوشنبه (۱۱ مهرماه) صاف تاکمی ابری و غبارصبحگاهی و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۲۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۹ و ۱۰ مهرماه ) اهواز با دمای ۴۲ و ۴۳ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۵ درجه سانتیگراد سردترین مرکز استان کشور است.

هشدار هواشناسی

بر اساس تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی سازمان هواشناسی امروز در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات و دامنه‌های البرز شرقی در استان‌های تهران و سمنان ابرناکی، بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

فردا این شرایط برای استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات و دامنه‌های البرز در استان‌های تهران و سمنان ادامه خواهد داشت.

همچنین از امروز تا روز دوشنبه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در بخش‌هایی از جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، شرق و جنوب شرق فارس رشد ابر‌های همرَفتی همراه با رگبار پراکنده، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق مستعد گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی امروز تا فردا در نیمه شمالی کشور روند کاهشی دما و از روز دوشنبه برای این مناطق روند افزایش دما پیش‌بینی می‌شود. آسمان تهران امروز صاف تا کمی ابری در برخی ساعات با افزایش ابر و وزش باد پیش‌بینی شده است.

توصیف سامانه: رشد ابر‌های همرفتی و فعالیت سامانه بارشی

نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق در مناطق مستعد احتمال تگرگ، وزش باد شدید وقت گاهی همراه با خیزش گردوخاک و کاهش دما از اوایل هفته در نیمه شمالی کشور به‌ویژه در نواحی شمال شرق.

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۰۹: هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، سمنان، تهران.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۷/۱۰: هرمزگان، جنوب فارس، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، دامنه و ارتفاعات سمنان و تهران.

اثر مخاطره: احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال آب‌گرفتگی معابر، صاعقه، احتمال ریزش کوه، احتمال آسیب به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: احتیاط در تردد جاده‌ای به‌ویژه از حاشیه مسیل‌ها، عدم توقف در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، کنترل و جلوگیری از ورود روان‌آب به باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت‌شده به انبار یا مکان‌های مسقف، کنترل استحکام تأسیسات کشاورزی، گلخانه‌ها و سایر سازه‌های موقت در برابر باد شدید، پناه گرفتن کشاورزان و دامداران به مکان‌های ایمن به‌هنگام وقوع رعدوبرق.

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

نوع مخاطره: وزش باد شدید، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک و نفوذ گردوغبار

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۰۹: شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان و شرق کرمان.

یکشنبه ۱۴۰۱/۰۷/۱۰: شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، شرق و جنوب سمنان و شرق کرمان.

اثر مخاطره: وزش باد شدید، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، از جمله تابلو‌های تبلیغاتی و گلخانه‌ها، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال آسیب به تأسیسات حساس به گردوغبار.

توصیه: عدم پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از حضور در فضای باز به‌ویژه گروه‌های حساس، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذی‌ربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات، احتیاط در انجام عملیات کشاورزی در باغات و مزارع.

توصیف سامانه: وزش باد، افزایش ارتفاع امواج همراه با فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۱/۰۷/۰۹

نوع مخاطره: وزش باد و افزایش ارتفاع امواج در نواحی ساحلی میانگین از ۱ تا ۱.۵ متر و در نواحی فراساحلی میانگین از ۱.۵ تا ۲ متر

منطقه اثر: دریای خزر، در نواحی ساحلی و دور از ساحل مازندران، گلستان، گیلان.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تور‌های صیادی، اختلال در تردد‌های دریایی و خطر خسارت به شناور‌های کوچک و سبک و تفریحی

توصیه: پرهیز از شنا، محدودیت و احتیاط در فعالیت‌های دریایی از جمله فعالیت‌های تفریحی، تردد با شناور‌های سبک و قایق‌های صیادی، تمهیدات پیشگیرانه از خسارات احتمالی.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین