کد خبر: ۷۹۸۸۶
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۶
قشقاوی:

پیگیر وضع دیپلمات‌های ربوده شده در عراق هستیم

احمدی نژاد، دوم مهر در سازمان ملل سخنرانی می‌کند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «احمدی نژاد، رئیس جمهوری، دوم مهر در شصت و سومین مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد».

به گزارش سرویس سیاست خارجی آفتاب، قشقاوی در گفتگوی ویژه شبکه دو سیما درباره سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به نیویورک مقر سازمان ملل‌، افزود: «علاوه بر سخنرانی در جمع کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل، گفتگو با همتایان خود، مصاحبه مطبوعاتی به منظور تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران و دیدار با ایرانیان و هموطنان مقیم نیویورک از دیگر برنامه های سفر احمدی نژاد است».

وی درباره تقاضای عضویت غیر دائم ایران در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «ایران سال 1996 تقاضای نامزدی عضویت غیردائم خود را در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کرد و عدالت اقتضا می‌کند ما نیز همانند برخی دیگر از کشورها به این کرسی برسیم و این عضویت در انحصار یکسری از کشورها نباشد».

قشقاوی ادامه داد: «در اجلاس وزرای خارجه کشورهای جنبش عدم تعهد این تشکیک مساعی به خوبی صورت گرفت و کشورهای عضو این جنبش، قول همکاری و حمایت را در مجمع عمومی سازمان ملل برای عضویت غیر دائم ایران درشورای امنیت دادند که اگر موفق شویم حدنصابی از رای گیری را کسب کنیم و انتخاب ما برای عضو غیردائم به مرحله دوم بکشد، موفقیت بزرگی برای کشور ما محسوب می‌شود».

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره اظهارنظر اخیر 5 وزیر امورخارجه سابق آمریکا که درخصوص مذاکره آمریکا با ایران تاکید کرده بودند گفت: «این اظهار نظرها چیز تازه‌ای نیست و در گفتگوهای جداگانه مقامات آمریکا بارها به آن اشاره شده است و اعلام کرده‌اند که تنها راه مذاکرات منطقه‌ای، گفتگو با ایران است و در واقع متوجه شده‌اند که ایران در منطقه قدرتی تاثیرگذار است و در مذاکرات نباید آن را نادیده بگیرند».

وی افزود: «حتی رئیس جمهور کشورمان نیز اعلام کرد که حاضر به گفتگو با رسانه‌های مستقل آمریکا (نه با مقامات آمریکا) به منظور تبیین مواضع، حقانیت و مشروعیت جمهوری اسلامی ایران است».

وی درباره تاثیر انتخاب رییس جمهور آینده آمریکا در مذاکره احتمالی با ایران نیز اضافه کرد: «این مسأله بعد از انتخاب و اعلام رسمی موضع آن‌ها قابل نقد و بررسی است».

قشقاوی درباره گزارش البرادعی گفت: «در مجموع این گزارش نیز مشابه گزارش‌های قبلی بود و 14 نقطه مثبت که نشان از حقانیت، شفافیت، صداقت جمهوری اسلامی ایران بود، در گزارش وی آمده بود و نشانی از انحراف ایران به سمت تولید تسلیحات هسته‌ای نبود و البرادعی برای چندمین بار اعلام کرده ایران تخلفی مرتکب نشده است و تمام ادعاهای برخی از کشورها صرفا سیاسی بوده و از چارچوب حقوقی خارج است».

وی افزود: «ما حسن نیت خود را نشان دادیم و اکنون نیز ادعا نمی‌کنیم که مذاکرات را قطع می‌کنیم بلکه در چارچوب موافقت‌نامه پادمانی حاضر به ادامه مذاکره هستیم و این روند باید با چارچوبی مشخص و حقوقی به کار خود ادامه دهد و منافع ملی ما اقتضا نمی‌کند که خارج از چارچوب حقوقی به این مذاکرات عمل کنیم».

سخنگوی وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص ادامه مذاکرات ایران و آمریکا در بحث عراق گفت: «این مذاکرات تاریخ و موضوع مشخصی ندارد و چیزی نیز دراین زمینه مشخص نشده است، اما روالی که در قبل بود، اینکه دولت عراق درخواستی دراین خصوص به ایران می‌داد و مقامات ما نیز آن را بررسی می‌کردند و پاسخ می‌دادند».

وی افزود: «هدف ما ایجاد صلح و ثبات در عراق است و تلاش می‌کنیم که در حفظ امنیت عراق حضور داشته باشیم چون معتقدیم که امنیت مال مردم عراق است و همه هدف ما این است که در عراق دولت و حاکمیت ملی شکل بگیرد و این حاکمیت مقتدر شود و رفع اشغال در عراق صورت بگیرد».

سخنگوی وزیر امورخارجه کشور اضافه کرد: «ما عراق بدون اشغال با حاکمیت کامل وصلح و ثبات را قبول داریم و دراین راه نیز تلاش خواهیم کرد».

قشقاوی درباره دیپلماتهای ربوده شده در اربیل عراق نیز گفت: «درحال پیگیری هستیم و سفارت عراق به درخواست ما موضوع را پیگیری می‌کند و امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد».

سخنگوی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در بخش دیگری از سخنانش درباره اهمیت منطقه قفقاز برای ایران گفت‌: «رسیدن به ساز و کار مناسب برای صلح و ثبات از طریق دیپلماسی و همکارهای منطقه‌ای، از اهداف سفرهای اخیر منوچهر متکی به منطقه قفقاز بود».

قشقاوی افزود: «دور نخست سفرهای وزیر امورخارجه کشورمان به منظور بررسی تحولات منطقه‌ای و رسیدن به درک و فهم مشترک با کشورهای حوزه قفقاز با استفاده از ظرفیت‌های کشورهای اروپایی و منطقه‌ای شکل گرفت».

وی ادامه داد: «با سفر وزیر امورخارجه کشورمان به روسیه، جمهوری آذربایجان، آلمان و گرجستان و سفر وزیر امور خارجه ارمنستان به ایران، حلقه نخست دیپلماسی قفقازی جمهوری اسلامی ایران تکمیل شد».

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد‌: «قفقاز به عنوان حوزه دارنده انرژی، انتقال انرژی، نقطه حمل و نقل جهانی و کریدور شمال برای کشور ما که در حوزه همسایگی قفقاز محسوب می‌شود با اهمیت است و نمی‌توانیم نسبت به این تحولات بی‌تفاوت بمانیم».

وی گفت: «هرچند نقطه اصلی آغاز بحران اخیر در قفقاز اقدام روسیه برای رسمیت شناختن دو منطقه (اوستیای جنوبی و آبخازیا) در داخل گرجستان بود، اما نقش کنش‌گران فرامنطقه‌ای در بالا گرفتن این مناقشات و بحران‌ها بی‌تاثیر نبود».

قشقاوی افزود: «بعد از آن نیز دو طرف مناقشه (روس و غرب) خط قرمزهایی را مشخص کردند و ما به عنوان کشوری که از این بحران متاثر هستیم، تلاش می‌کنیم راه حل مسالمت‌آمیزی را دراین منطقه پیاده کنیم، اما کنش‌گران فرا منطقه‌ای کار را خراب می‌کنند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین