کد خبر: ۸۰۵۷۶
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۸۷ - ۱۶:۲۲
از بیم واکنش‌های مسلمانان مخالف محتوای کتاب:

«جواهر مدینه» فعلا در بریتانیا منتشر نمی‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: یک بنگاه انتشاراتی در انگلیس پس از حمله افراد ناشناس به دفاتر این شرکت با بمب آتش‌زا، انتشار رمان جنجال برانگیز «جواهر مدینه» را به تاخیر انداخت.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، برخی از مسلمانان بر این باورند که این رمان توهین به ساحت پیامبر اسلام (ص) است.

«شری جونز» نویسنده آمریکایی این رمان اما معتقد است این کتاب نمونه بارز آزادی بیان است و انگیزه وی تحریک مسلمانان نبوده است.

این کتاب درباره زندگی عایشه، آخرین همسر پیامبر اسلام است. مدافعان این کتاب معتقدند که این کتاب حتی قبل از آنکه کسی آن را بخواند، خشم ایشان را برانگیخته است و می‌گویند کتاب حاوی مطالب موهن بوده و توهین به پیامبر اسلام (ص) تلقی می‌شود.

«انجم چودری» که در زمینه حقوق اسلامی فعالیت می‌کند در این رابطه گفت: «انتشار این کتاب جرمی است که مجازات آن بر اساس شرع اسلام اعدام است».

وی افزود: «نمی‌خواهد کسانی را مقصر بداند که احساساتشان به حق، تحریک شده‌ و از همین رو به خانه ناشر کتاب حمله کرده‌اند».

چودری همچنین درباره نویسنده کتاب نیز گفت: «مسلما نوشتن این کتاب عواقبی در خور، برای نویسنده خواهد داشت».

شری جونز، نویسنده این کتاب اما از موضعی طلبکارانه به قضیه می‌نگرد. جونز در همین رابطه گفت: «اینجا من مطرح نیستم. این مسئولیتی بود که بزرگتر از شخص من است. مساله این نیست که آیا من زنده می‌مانم یا می‌میرم. مسئله آینده جهان آزاد و آینده دموکراسی و آینده آزادی بیان است. من قصد ندارم مثل برخی دیگر از زیر این مسئولیت شانه خالی کنم و راهم را بکشم و بروم، آن هم فقط برای اینکه یک نفر ممکن است بخواهد به من آسیب برساند».

جونز مدعی است: «من در رمان خود به همسر محبوب پیامبر اسلام (ص) ادای احترام کرده‌ام و تصویری که از عایشه در این کتاب ترسیم شده‌است، به اسلام توهین نمی‌کند».

ناظران معتقدند که مسلمانان میانه‌رو، فعلا سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته‌اند و نمی‌خواهند این کتاب به بهانه‌ای برای خشونت تبدیل شود. اما این کتاب نیز اینک همانند کاریکاتورهای موهن یک روزنامه دانمارکی از حضرت محمد (ص) - که خشم بسیاری از مسلمانان را برانگیخت- ‌ و کتاب توهین‌آمیز آیات شیطانی، نوشته نویسنده بدنام هندی الاصل، سلمان رشدی، که انتشارش حکم مرگ او را - از سوی امام خمینی- به دنبال داشت و او را به مدت بیست سال به زندگی مخفیانه واداشت، موجب جنجال زیادی شده است.

در این دو دهه برخی سردبیران نشریات اذعان می‌کنند که صنعت انتشار کتاب و روزنامه از رونق افتاده است و خودسانسوری بیش از هر زمان دیگری روی می‌دهد. گفتنی است «مارتین رینجر»‌، ناشر این کتاب‌، هم اینک مخفی شده است و آینده انتشار کتاب نیز زیر سوال است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین