کد خبر: ۸۱۱۷۰
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۸۷ - ۱۸:۰۵

بهای نفت کاهش يافت

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: بهای نفت روز دوشنبه کاهش یافت و معامله‌گران را بر آن داشت، تا درباره کاهش تقاضای جهانی انرژی با توجه به بحران مالی جهانی ابراز نگرانی کنند.

به‌گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، تحلیلگران می‌گویند، اکنون نشانه‌هایی وجود دارد که عربستان سعودی بزرگترین تولید‌کننده «اوپک» در چارچوب توافق اخیر این سازمان برای کاهش 1.5 میلیون بشکه‌ای تولید نفت در جهت کاهش تولید نفت خام خود گام بردارد.

نفت خام امریکا در معاملات ساعات اولیه روز دوشنبه 63 سنت کاهش یافت و به 67 دلار و 18 سنت برای هر بشکه رسید. نفت خام برنت دریای شمال نیز با 92 سنت کاهش 64 دلار و 40 سنت برای هر بشکه معامله شد.

«دیوید مور» کارشناس بانک «کامن‌ولث» استرالیا گفت: «نگرانیهای مربوط به تقاضای انرژی عاملی است که قیمت نفت را تحت تأثیر قرار می‌دهد».

در همین حال «شکیب خلیل» رییس «اوپک» دیروز یکشنبه، گفت: « اعضای «اوپک» گزینه دیگری ندارند، جز اینکه به کاهش سهمیه پایبند باشند و اگر می‌خواهند بهای نفت بین 70 تا 90 دلار برای هر بشکه تثبیت شود باید مشتریان‌شان را از کاهش تولید با‌خبر کنند».

وی تأکید کرد که همکاری عربستان در موفقیت کاهش سهمیه تولید اهمیت کلیدی دارد. وی گفت: « اگر عربستان به عنوان بزرگترین صادر‌کننده نفت جهان به کاهش سهمیه تولید پایبند باشد قیمت نفت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت».

دیگر اعضای «اوپک»، مطلع‌ساختن مشتریان‌شان را از کاهش فروش نفت خام در چارچوب کاهش تولید اوپک آغاز کرده اند.

خبرگزاری رویترز در همین باره اعلام کرد، وزیر نفت ایران روز شنبه، گفت: « ایران، توتال فرانسه که یکی از مشتریانش می باشد، را از کاهش فروش نفت، آگاه ساخته است».

کویت نیز به مشتریانش در آسیا اطلاع داده است که از ماه نوامبر عرضه نفت خام را تا 5 درصد کاهش داده است. امارات‌عربی‌متحده و نیجریه نیز به مشریان‌شان اعلام کرده‌اند که نفت کمتری دریافت خواهند کرد.

اما عربستان‌سعودی هنوز مشتریانش را از این امر آگاه نکرده است.

کاهش شدید بهای نفت باعث شده است تا برخی اعضای «اوپک» کاهش بیشتر تولید این سازمان را پیشنهاد دهند.

غلامحسین نوذری، وزیر نفت ایران، روز شنبه گفت اگر ضرورت یابد «اوپک» باز هم تولیدش را کاهش خواهد داد تا بازار نفت تثبیت شود.

وزیر نفت ونزوئلا نیز هفته گذشته بر ضرورت کاهش 1 میلیون بشکه‌ای تولید «اوپک» تا ماه دسامبر و تعیین 70 تا 80 دلار به عنوان قیمت هدف برای هر بشکه نفت تاکید کرده بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین