کد خبر: ۸۲۰۹۱
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۴
هم‌زمان با جدی شدن انتخابی غیر از احمدی‌نژاد در انتخابات آتی صورت گرفت:

برنامه دولت برای تخریب چهره‌های خدمت‌گزار

توسعه کشاورزی با ادبیات معاون وزیر کشاورزی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: در حالی تمام کارشناسان مطرح و استادان برجسته کشاورزی کشور، اکثر نمایندگان مجلس و حتی کشاورزان، تشکل‌ها و فعالان بخش تولیدات کشاورزی بارها از عملکرد ضعیف و بی‌برنامه وزارت کشاورزی در دولت نهم انتقاد کرده و نسبت به عواقب وخیم برخی اقدامات غیرکارشناسانه در این حوزه هشدار داده‌اند، معاون وزیر کشاورزی در سخنانی که می‌توان آن را سرآغاز تشکیل ستاد تخریب چهره‌های با سابقه و خدمت‌گزار در آستانه دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دانست؛ سخنان اخیر دکتر حسن روحانی، نماینده‌ مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را که در جمع صاحب‌نظران، پژوهشگران و مدیران بخش خصوصی کشاورزی درمورد عقب‌ماندگی بخش کشاورزی از برنامه‌های کشور عنوان شده بود، غیر کارشناسانه دانست!

این سخنان در حالی مطرح شده است که آمار واردات انواع محصولات از گندم تا مرکبات و کاهش شدید سطح زیر کشت محصولاتی چون چغندر قند و حبوبات خود گویای پس رفت و ناخودکفایی کشور در تولیدات کشاورزی است.

از سوی دیگر وزارت کشاورزی و وزیر آن محمد رضا اسکندری که طرح استیضاح او با امضا 46 نماینده مجلس در دست بررسی قرار دارد تا کنون هیچ‌گاه پاسخ مستدلی درباره انتقادات مطرح شده از جمله نامه 54 استاد کشاورزی دانشگاه‌های سراسر کشور و سوالات نمایندگان طراح استیضاح نداشته است.

دکتر روحانی در سخنرانی اخیر خود با بیان اینکه دولت در بخش کشاروزی هم از سیاست‌های کلی مصوب مقام معظم رهبری و هم از وعده‌هائی که به ملت داده، فاصله زیادی دارد تاکید کرده بود: «دولت بجای رفع موانع تولید و حمایت از کشاورزان، باغداران، دامداران و ایجاد رونق در این بخش،‌ بیشتر به فکر واردات محصولات دیگر کشورهاست، که ادامه این روند تولیدگران این بخش را با یاس و نامیدی مواجه می‌کند. عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری پیشنهاد کرده‌ بود دولت، به‌جای کاهش تعرفه واردات محصولات دیگر کشورها، باید از طریق کاهش تعرفه واردات کالاهای مورد نیاز این بخش به تولیدگران داخلی کمک کند». 

با این سیاست‌ها روزبه‌روز وابسته‌تر می‌شویم(کلیک کنید)
جعفر خلقانی، رییس سازمان ترویج و تحقیقات و آموزش کشاورزی که چندیست که از سوی وزیر به سمت معاون وزیر جهاد کشاورزی ارتقاء یافته، در گفت و گویی با پایگاه اطلاع رسانی دولت که وظیفه انعکاس وقایع،اخبار و اطلاعیه‌های قوه مجریه را بر عهده دارد گفته است: «اظهارات رییس مرکز تحقیقات استراژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با وضعیت کشاورزی کشور در طول یک هفته گذشته نشان می‌دهد ایشان اطلاع چندانی از نکات فنی و کارشناسی کشاورزی ندارند و چه بسا عده‌ای هم از این عدم اطلاع ایشان سوء استفاده می‌کنند».

او ادامه می‌دهد: «به‌نظر من موضعگیری‌های اخیر... در رابطه با وضعیت کشاورزی کشور ...سرشار از ...بی‌بند وباری در حرف زدن علیه دولت است و به‌نظر می‌رسد عده‌ای خاص سعی دارند با سرهم کردن برخی از آمارهای پراکنده و به شدت گزینش شده و ارائه آنها به افراد فاقد آگاهی فنی از این افراد به عنوان بلندگوی خود استفاده کنند و یک موج تبلیغاتی هدایت شده را بوجود بیاورند»!

خلقانی گفت: «این‌گونه دیدگاه‌های حسن روحانی در رابطه با وضعیت کشاورزی کشور علاوه بر آن‌که مغرضانه و غیر منطقی و تخریب‌گرایانه است با مواضع و سخنرانی‌های آتشین ایشان در سالهای گذشته در رابطه با ضرورت تطبیق پیدا کردن اقتصاد ایران با شرایط نوین حاکم بر تجارب جهانی تناقض آشکار دارد. ایشان در سالهای گذشته در قالب یک روشنفکر آشنا با شرایط نوین جهانی هرگونه مداخله دولت در عرصه اقتصاد و تجارت را به شدت نفی کرده و حالا هیاهو به‌راه انداخته‌اند که چرا عده‌ای از بخش خصوصی چند هزار کیلو پرتقال وارد کرده‌اند و دولت جلوی آنها را نگرفته است»؟!

وی با ادعای اینکه توسعه صادرات محصولات کشاورزی در هیچ دوره‌ای به اندازه سه سال گذشته مورد توجه قرار نگرفته است افزود: «ما در تولید این‌گونه محصولات از برنامه پنج‌ساله چهارم هم جلوتر هستیم، فقط باید یک بازتعریفی جدید از مرزهای خو‌دکفایی داشته باشیم. حالا هم نباید فریب‌کارانه ادعا شود شعار خودکفایی در تولید جو و ذرت محقق نشده است. علاوه براین مسئولان کشور ممکن است در یک سال تصمیم‌ بگیرند ذخایر استراتژیک برخی محصولات خاص را افزایش دهند و برای این منظور واردات آن محصولات را افزایش دهند. ولی این مسئله هیچ ربطی به میزان تولید آن محصولات در کشور ندارد. بنابر این تکیه کردن بر آمار و ارقام منتشره از سوی گمراکات کشور برای ارزیابی میزان تولید یک محصول در کشور اگر عوامفریبانه نباشد حداقل غیر کارشناسانه و غیر عقلانی است». 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی، در جمع کارشناسان پژوهشگران کشاورزی تاکید کرده بود: «در آغاز کار این دولت وزیر مربوطه در جریان رای اعتماد مجلس،‌ به نمایندگان ملت قول داد که کشور در محصولات گندم از سال1384، جو از سال 1385، برنج و ذرت و شکر تا سال 1387به خودکفائی کامل می‌رسد. در حالیکه واردات گندم در سال 1385 یک میلیون و 155 هزار تن و در سال 1387 نزدیک به 6 میلیون تن است. واردات جو درسال 1386، 196 هزار تن و در 5 ماهه اول سال 87، 270هزار تن می‌رسد. واردات ذرت در سال 85، دومیلیون و 909 هزار تن و در سال 86 دو میلیون و 683 هزار تن و در 5 ماهه سال جاری نیز یک میلیون و 390 هزار تن می‌باشد. در حالی‌که در سال 83 تنها 190 هزار تن شکر وارد کشور شده بود و هیچ کمبودی نداشتیم، واردات شکر درسال 85 دو میلیون و 481 هزار تن و درسال 86 یک میلیون و 196 هزار تن بوده است». 

اما معاون وزیر کشاورزی معتقد است که بیان واقعیت‌های بخش کشاورزی و عدم برنامه‌ریزی دولت در مقابله با خشکسالی در مردم یاس و ترس ایجاد می‌کند.

خلقانی بدون اشاره به افزایش بی‌سابقه قیمت برخی محصولات کشاورزی همچون برنج با وجود واردات گسترده گفت: «در مجموع نباید به گونه‌ای عمل شود که نوعی سیاه نمایی و یاس پراکنی در بخش کشاورزی در ذهن مردم شکل بگیرد. همه ما باید به مسائلی همچون توسعه سه برابری فضای گلخانه‌ای، افزایش 10 برابری شبکه‌های آبیاری تحت فشار در سال جاری، عبور میزان صادرات محصولات کشاورزی از مرزهای پیش‌بینی شده برای سال 88 در سال 86 و افزایش بی‌سابقه تولید گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر، گوشت قرمز و کمتر از نصف شدن مصرف سموم در اراضی کشاورزی و پیشرفت‌های خیره کننده کشور در عرصه‌های بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی کشاورزی و کسب رتبه نخست در جشنواره‌های مربوطه و کشت زیتون به اندازه تمامی 30 سال گذشته در طول سه سال اخیر و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای ایجاد باغات در بیش از یک‌میلیون هکتار از اراضی شیبدار و ... فکر کنیم و به مردم خود غرور و افتخار تزریق کنیم نه اینکه خدای ناکرده آنها را دچار تشویش و اضطراب و نگرانی بکنیم». 

لازم به ذکر است که رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در سخنرانی اخیر خود تصریح کرده بود: «دولت نه در اجرای سیاست‌های برنامه چهارم موفق بوده و نه طبق وعده‌ای که مسئولین دولتی به‌ویژه مسئولین بخش کشاورزی در جریان رای اعتماد به ملت دادند، عمل کرده است. اگر از مسئله کم آبی سال گذشته به‌عنوان یک دلیل یا بهانه بگذریم درسال 1385 که سال بسیار پرآبی بود و نزولات جوی از میانگین 30 ساله در بسیاری از استانها مثل کرمانشاه، کردستان، اصفهان، خوزستان، تهران، چهار محال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بیشتر بود، واردات در این سال 85 چه هیچ توجیحی نخواهد داشت». 

با این‌حال، دولت همچنان این سوال را بی‌پاسخ گذارده است که اگر سخنان رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک، که با بهره‌گیری از سال‌ها تجربه در امور کلان کشور و بهره‌مندی از گزارشات مستند و علمی اساتید و پژوهشگران، به اظهارنظر درباره مسائل راهبردی می‌پردازد غیرکارشناسی است، پس چه‌کسی و در چه جایگاهی می‌‌تواند، به ارزیابی عملکرد دولت در طی سال‌های اخیر بپردازد و درباره فاصله کشور از چشم‌اندازهای ترسیم شده اظهار نظر نماید؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۸۷/۰۹/۱۴
1
0
پس چه‌کسی و در چه جایگاهی می‌‌تواند، به ارزیابی عملکرد دولت در طی سال‌های اخیر بپردازد و درباره فاصله کشور را از چشم‌اندازهای ترسیم شده اظهار نظر نماید؟

جواب اين سوال -0فقط احمدي نژاد مي تواند و او هم راضي است
[...]
ناشناس
|
-
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۸۷/۰۹/۱۴
1
0
در مطالب خلقانی تناقض وجود دارد چرا که خود گفته واردات کشاورزی که از آمار گمرکات بیان می شود برای ذخائر استراتژیک است مگر انبارها و سیلوهای ما چقدر گنجایش دارند که علاوه بر تولیدات داخلی حجم سنگین واردات را نیز در خود جای دهند.
آقای خلقانی قطعا اگر شما دلایل کافی برای انتقادات داشتید آن را مطرح کرده و خارج ازنزاکت حرف نمی زدید. شما سعی دارید به راحتی از جوابگویی طفره بروید ولی مطمئن باشید سوای نخبگان جامعه ما مردم هم سوالهای زیاد بی پاسخی داریم که با رفتار تبلیغاتی ناصحیح ازشما نخواهیم گذشت وقطعا عوامفریبی کار کسانی است که با ترتیبات تبلیغاتی ضد اخلاقی قصد انحراف افکار مردم را دارند که این هم وهمی بیش نیست.
ناشناس
|
-
|
۲۲:۳۴ - ۱۳۸۷/۰۹/۱۴
1
0
اگر آقاي خلقاني كه يك هفته است معاون اقتصادي وزير شده اند ذرت كار بودند ايا حاضر بودند ذرت خود را باقيمت فروش هركيلو 220 تومان برداشت كنند ؟اگر مركبات كار بودند حاضر بودند پرتقال خود را هركيلو 400 تومان بفروشند؟آيا ايشان اصلا واقعيات موجود در عرصه توليد را متوجه هستند كه واردات ذرت و ميوه جات و برنج از سوي تجار مورد حمايت دولت كمر توليد وتوليد كننده را شكسته است ؟؟جايگاه خدا در اينگونه بيانات دروغ و فريبنده كجاست ؟
ناشناس
|
-
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۸۷/۰۹/۱۵
1
0
خدا را میلیون ها بار شکر که خرابکاری ها آنقدر زیاد شده است که تاریخ حقیقی در دوران حیات یک دولت نوشته می شود و این از معجزات جهان سوم است. دیگر پس از این کسی نخواهد گفت چرا واقعیات بیان نشد و یا کسی اشتباه دولت را به مسئولین نگفت تا راه حلی برای مشکلات کشور بیابند.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین