کد خبر: ۸۲۱۷۰۸
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹

توجه به نیازهای کارکنان بهترین راه برای بهبود عملکرد آنان است

کارکنان شما بیشتر از همه خواهان چه چیزی هستند؟ شاید «پول» اولین چیزی باشد که به ذهن‌تان می‌رسد، اما یکی از تحقیقات اخیر نشان داده است که «منعطف بودن» مدل کاری از حقوق و مزایا نیز مهم‌تر است. داشتن یک محیط کار جذاب چطور؟ ۷۷ درصد از کارکنان گفتند که ترجیح می‌دهند برای شرکتی کار کنند که شیوه‌ی کار منعطف‌تری را ارائه می‌کند، تا شرکتی که تنها محیط کار زیبایی دارد.
توجه به نیازهای کارکنان بهترین راه برای بهبود عملکرد آنان است
آفتاب‌‌نیوز :

مدیران اغلب از اینکه کارکنان‌شان کار خود را از خانه انجام دهند احساس نگرانی می‌کنند، گرچه برخی از آن‌ها نزدیک به دو سال است که این کار را با موفقیت انجام می‌دهند. البته با اینکه گاهی مدیران نگرانی بجایی دارند –، چون برخی افراد هنگام دورکاری تنبل می‌شوند و حتی در مواردی فرد دو شغل را همزمان پیش می‌برد – نکته کلیدی این است که بین نیاز‌های کارکنان و عملکرد کلی آن‌ها تعادل ایجاد کنید. به این ترتیب خواهید دید که «انعطاف‌پذیری» به همه کمک می‌کند، و تیم روابط کارکنان می‌تواند برای تحقق این امر هم با مدیران و هم با کارکنان همکاری داشته باشد.

بدون اینکه «سلطه‌گر» باشید، کارکنان را به افزایش بهره‌وری تشویق کنید

زمانی که کارکنان به‌صورت حضوری در شرکت فعالیت می‌کنند، مدیران ۲۴ ساعته بالای سر آن‌ها نیستند. با این حال، برخی مدیران از کارکنان دورکار خود می‌خواهند که دوربین‌های خود را روشن بگذارند، همیشه در دسترس باشند و حتی برای آب خوردن از جایشان بلند نشوند. این شیوه‌ی کار نه عملی است و نه منعطف.

تیم روابط کارکنان می‌تواند به مدیران پیشنهاد دهد که تمرکز خود را روی نتایج بگذارند، نه اینکه انتظار داشته باشد کارکنان فوراً در دسترس آن‌ها باشند. همچنین، می‌تواند به مدیران کمک کند تا مجموعه‌ای از اهداف تیمی را تعیین کنند که می‌توان آن‌ها را با عملکرد افراد سنجید. تیم روابط کارکنان میتواند از طریق مربی‌گری یک‌به‌یک، آموزش گروهی یا بازخورد آنی به این مهم دست یابد.

سمت دیگر این ماجرا کارمند قرار داد. کارکنان باید بدانند که انعطاف‌پذیری به این معنا نیست که می‌توانند هر کاری را که دلشان می‌خواهد در هر زمانی که می‌خواهند انجام دهند. مدیران می‌توانند ساعت‌هایی را که انتظار دارند افراد طی آن مشغول به کار باشند، برای آنان تعیین کنند - درست مثل اینکه در محیط کار هستند. اوضاع نباید طوری پیش برود که تمام روز کاری را مشغول نگهداری از خواهرزاده‌تان باشید! حد و مرز‌ها باید برای مدیران و کارکنان تعیین شود. ارتباطات شفاف و دستورالعمل‌های مدیر روابط کارکنان می‌تواند مانع از بوجود آمدن گفتگو‌های ناخوشایند شود.

شرایط کارکنان را در نظر بگیرید

برخی افراد برای موفقیت نیاز دارند که در محیط کار حضور داشته باشند، و چنین چیزی دلیل نمی‌شود که آن‌ها را کارکنان بدی به حساب بیاوریم. به هر حال همه افراد نمی‌توانند در تنهایی خوب کار کنند، و همه هم شرایط کاری ایده‌آلی در خانه ندارند. از طرف دیگر، برخی کارمندان هنگام کار در خانه خودشان ۱۰ برابر کارایی بیشتری دارند. برخی دیگر نیز در ترکیبی از شرایط حضوری/دورکاری بهترین عملکرد خود را نشان می‌دهند.

به مدیران و کارکنان کمک کنید تا متوجه شوند که چه مدل کاری برای آن‌ها و وظایف اصلی شغل‌شان بهتر جواب می‌دهد. صندوق‌داران فروشگاه‌های مواد غذایی همیشه باید به صورت حضوری کار کنند، اما یک تیم طراحی گرافیکی ممکن است با مدل کار ترکیبی بهترین نتیجه را بگیرد. رسیدن به چنین روندی نیازمند این است که مدیران و کارکنان گفتگو‌های مستمری داشته باشند. می‌توان برای تسهیل این فرآیند از اعضای تیم روابط کارکنان کمک گرفت.

هر موقعیتی می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین تیم روابط کارکنان باید طی یک اقدام هماهنگ متوجه شود که هر دپارتمان با چه نوع مدل کاری سازگارتر است. هیچ راهکار عمومی و همه‌پسندی در این مورد وجود ندارد، اما اگر بتوانید به مدیران کمک کنید تا یاد بگیرند که به کارکنان خود گوش کنند، شاهد نتایجی عالی خواهید بود.

توجه به نیازهای کارکنان بهترین راه برای بهبود عملکرد آنان است

تجزیه و تحلیل را فراموش نکنید

بهترین راه برای آموزش مدیران در مدیریت عملکرد کارکنان استفاده از تحلیل برای تعیین عملکرد است. نگاهی به سازمان بیندازید و ببیند عملکرد ضعیف در کدام بخش آن قرار دارد. یا اینکه نرخ خروج کارکنان در کدام بخش بیشتر است. آیا آن بخش زیر نظر مدیر خاصی است؟ آیا این افراد به صورت حضوری کار می‌کنند؟ تفاوت کلیدی بین افرادی که در شرکت می‌مانند و افرادی که آن را ترک می‌کنند چیست؟

هر کسب‌وکاری می‌تواند پاسخ‌های متفاوتی برای این سوالات داشته باشد؛ و همین موضوع است که به داده‌های شما اهمیت و ارزش زیادی می‌بخشد. زمانی که شما یک ناهنجاری را مشاهده می‌کنید، دپارتمان روابط کارکنان می‌تواند مداخله کند و مشکل را رفع نماید. آیا مدیری در شرکت شما وجود دارد که بیش از حد در فعالیت کارکنان دخالت می‌کند؟ آیا کارکنان حجم کاری غیرقابل تحملی دارند؟ یا شاید هم یک کارمند یکدنده و قلدر وارد تیم طراحی شده است.

برای کشف این مشکلات، داده‌های خود را بررسی کنید و برای حل آن‌ها با افراد همکاری داشته باشید. اعضای تیم روابط کارکنان به خوبی می‌دانند که چگونه باید داده‌ها را به اقداماتی تبدیل کنند که می‌تواند تفاوت ایجاد کند.

در طول دو سال گذشته، تقریباً همه چیز در نحوه کار ما تغییر کرده است. دپارتمان روابط کارکنان همچنان می‌تواند کمک‌کننده باشد، زیرا محیط کار همواره در حال تغییر و تحول است. ارائه پشتیبانی به مدیران و کارکنان برای ادامه مسیر در دنیای جدید مدل کار ترکیبی و دورکاری می‌تواند تفاوت زیادی برای کارکنان ایجاد کند. ممکن است کارکنان در حین یادگیری گاهی از مسیر خارج شوند، اما با وجود راهنمایی‌هایی‌های دپارتمان روابط کارکنان، می‌توانید محیطی عالی برای کار داشته باشید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین