کد خبر: ۸۳۰۲۱۸
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱

سوختن بقایای موشک چینی بر فراز آسمان تگزاس

مرحله دوم یک موشک چینی بر فراز تگزاس وارد جو زمین شد، اما تاکنون هیچ‌گونه بقایایی از سقوط آن روی زمین پیدا نشده است.
سوختن بقایای موشک چینی بر فراز آسمان تگزاس
آفتاب‌‌نیوز :

یک مرحله از موشک استفاده شده‌ای که سه ماهواره‌ی جاسوسی چینی را به فضا برده بود هفته گذشته‌ بر فراز تگزاس سوخت.

به گزارش اسپیس، با استناد به اطلاعات فرماندهی فضایی ایالات متحده، مرحله دوم یک موشک «Long March ۲D» هنگام عبور از فراز آسمان تگزاس در روز هفتم مارس(۱۶ اسفند) وارد جو زمین شد. در زمان انتشار این گزارش هیچ زباله‌ای بر روی زمین یافت نشده بود، اما چنین سقوط‌هایی بی‌خطر نیستند.

جاناتان مک داول(Jonathan McDowell)، ستاره شناس، این رویداد را به پرتاب چین در سال گذشته مرتبط دانست.

موشک «Long March ۲D» در تاریخ ۲۲ ژوئن سال گذشته از مرکز پرتاب ماهواره‌ای «Xichang» در جنوب غربی چین به فضا پرتاب شد و با موفقیت سه ماهواره «Yaogan ۳۵» را در مدارهایی با ارتفاع متوسط تقریبا ۵۰۰ کیلومتر با محور ۳۵ درجه قرار داد.

مرحله اول موشک «Long March ۲D» به طول ۴۱ متر در یک منطقه‌ی محاسبه شده به زمین سقوط کرد، در حالی که مرحله دوم آن وارد مدار شد و ماهواره‌ها را مستقر کرد.

مراحل بالای موشک‌ها اغلب در مدار می‌مانند تا زمانی که با افزایش تعاملات بین جو سیاره و موشک به سمت زمین کشیده شوند. در این مورد، مرحله دوم بادبانی با مساحت ۲۵ متر مربع را باز کرد تا نیروی کشش را افزایش دهد و این قطعه بزرگ زباله فضایی خیلی زودتر از حالت عادی به زمین بازگردد.

اکثر اجرام هنگام ورود مجدد به جو زمین می‌سوزند و برخی از ارائه دهندگان خدمات پرتاب‌های فضایی به دنبال بازگرداندن سریع بقایای موشک‌های خود به طور فعال و سریع به جو زمین هستند. اما تعداد زیاد موشک‌های پرتاب‌شده‌ی گذشته به این معنا است که صدها موشک هنوز در حال چرخش به دور زمین هستند و در زمان‌ها و مکان‌های غیرقابل پیش‌بینی و کنترل‌نشده دوباره وارد جو خواهند شد.

اگر رویه‌های بین‌المللی فعلی تغییر نکند، باید ورود مجدد کنترل نشده‌ی مراحل موشکی و ماهواره‌ها را به عنوان یک عامل بالقوه برای تلفات جانی و خسارت مالی مورد توجه قرار داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین