کد خبر: ۸۳۰۵۱
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۶
حسین قشقاوی در نشست مطبوعاتی:

کشتی کمک‌رسان ایرانی در آستانه ورود به غزه

آفتاب‌‌نیوز : آٰفتاب: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه رایزنی‌های دیپلماتیک ایران برای توقف خشونت صهیونیست‌ها در غزه، فعالانه ادامه دارد، از سفر فردای رئیس مجلس شورای اسلامی به ترکیه به همین منظور خبر داد. 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب ،حسن قشقاوی در نشست خبری روز دوشنبه خود گفت: «آقای لاریجانی ابتدا در آنکارا با مقامات ترکیه‌ای دیدار و چهارشنبه در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی در استانبول شرکت خواهد کرد».

وی افزود: «همچنین جمهوری اسلامی ایران در روزهای آینده میزبان تعدادی از مقامات سازمان کنفرانس اسلامی است».

قشقاوی قطعنامه 1860 شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره کشتار در غزه را بسیار دیرهنگام و با تأخیر ناموجه دانست و گفت: «این قطعنامه بیشتر تحت تأثیر فصل 6 که خیلی الزام‌آور نیست قرار دارد».

وی افزود: «معتقدیم این قطعنامه باید بیشتر تحت‌تأثیر فصل 7 که الزام‌آور است قرار می‌گرفت».

قشقاوی خشونت اعمال شده در نوار غزه را مغایر با همه کنوانسیون‌های بین‌المللی و حقوق بشر خواند.

وی گفت: «به اذعان مسئول خاورمیانه‌ای سازمان حقوق بشر، حتی کشتار پلیس مدنی فلسطین در روزهای نخست نیز به دلیل اینکه این افراد پلیس شهری محسوب می‌شوند و در صحنه رزم نبوده‌اند کشتار غیرنظامیان است».

سخنگوی وزارت خارجه افزود: «در قطعنامه شورای امنیت، حماس که طرف اصلی و مظلوم بوده مورد توجه قرار نگرفته است و شاید به همین دلیل رژیم صهیونیستی آتش‌بس را رعایت نکرد و به کشتار خود ادامه داد».

وی گفت: «رأی ممتنع امریکا به این قطعنامه و دو قطعنامه صادر شده در کنگره و سنای امریکا، چراغ سبز به رژیم صهیونیستی بود که به کشتار خود ادامه دهد و به قطعنامه شورای امنیت بی‌توجهی کند».

قشقاوی افزود: «رفع تجاوز و محاصره، توجه به کمک‌های انسانی و عقب‌نشینی فوری رژیم صهیونیستی، محورهای درخواستی همه بشردوستان و نهادهای بین‌المللی و دولت‌های منصف ازجمله ایران است».

کشتی کمک‌رسان ایرانی در آستانه ورود به غزه:
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «کشتی کمک‌رسان ایرانی از (بندر) پورت سعید عبور کرده و اکنون در آستانه ورود به منطقه غزه است».

حسن قشقاوی افزود: «یک هواپیمای ایرانی نیز برای کمک به مردم غزه در مصر نشسته است و برای ارسال کمک‌ها از این کشور درخواست مجوز داده‌ایم که امیدواریم موافقت شود».

وی گفت: «وزیر امور خارجه نیز در نامه‌ای به همتای مصری خود، آمادگی ایران را برای احداث بیمارستان صحرایی و پذیرش مجروحان فلسطینی اعلام کرده است که تاکنون پاسخ مثبتی نگرفته‌ایم».

قشقاوی افزود: «تلاش می‌کنیم ارتباطاتمان با مصر همچنان باقی بماند و البته این ارتباطات به نفع مردم فلسطین نیز هست».

سخنگوی وزارت خارجه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را در حل بحران غزه، فعالانه توصیف کرد و گفت: «بعد از وقایع غزه و پیام مقام معظم رهبری، همه ظرفیت‌های دولتی، غیردولتی، رسمی و غیررسمی در کشور برای توقف این خشونت‌ها، فعال شد».

وی افزود: «بر این اساس، نهادهای مدنی و مردم نهاد در کنار دیپلماسی پارلمانی و دیپلماسی رسمی با مدیریت دیپلماتیک وزارت خارجه فعال شدند و این وزارتخانه هدایتگر تلاش دیپلماتیک و رسمی در چارچوب وظایف قانونی است».

قشقاوی تصریح کرد: «البته این امر، نفی‌کننده فعالیت نهادهای قانونی دیگر مانند مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی نیست».

وی اضافه کرد: «در اجرای دستور رئیس‌جمهور برای اعزام هیئت‌های ویژه، وزارت خارجه نوع این هیئت‌ها و کشورهای مقصد را تعیین و مراتب را برای تصمیم‌گیری نهایی به دولت اعلام می‌کرد».

قشقاوی گفت: «قائم مقام وزیر امور خارجه که سرپرست معاونت خاورمیانه‌ای این وزارتخانه نیز هست در این سفرها، نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور را همراهی می‌کرد».

سخنگوی وزارت خارجه دیپلماسی ایران را موفق و تأثیرگذار خواند و افزود: «وزارت خارجه کاملاً مشرف بر مسائل و بسیار فعال است».

ملتها علیه رژیم صهیونیستی:

حسن قشقاوی افزود: «امروز ملت‌ها پیشتاز دولت‌ها و خواستار مجازات رژیم صهیونیستی هستند».

وی گفت: «کیفرخواست افکار عمومی علیه این رژیم باید به محاکمه سران آن در نزد دولت‌ها تبدیل شود و دولت‌ها باید خود را با ملت‌ها همگام کنند».

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به نامه 89 نفر از برجستگان یهودی انگلیس به نخست وزیر این کشور برای تحریم رژیم صهیونیستی گفت: «امروز در دنیا بسیاری از شرکت‌هایی که به رژیم صهیونیستی وابسته‌اند یا ظن همکاری با این رژیم درباره آنان می‌رود، ازجانب ملت‌ها تحریم شده‌اند و خیلی از تحریم‌ها آغاز شده است».

وی اضافه کرد: «نظر آقای احمدی‌نژاد نیز این است که دولت‌ها نباید از قافله ملت‌ها عقب بمانند».

سخنگوی وزارت خارجه گفت: «نباید در این مقطع زمانی دولت‌ها به تعطیلات تاریخی بروند و در هتل‌های گرم و نرم شاهد کشتار مردم بی‌دفاع غزه باشند».

قشقاوی افزود: «مجلس شورای اسلامی در همین باره احصای شرکت‌های صهیونیستی را آغاز کرده و دولت نیز پیگیر این امر است».

وی گفت: «همه باید برای توقف خشونت و تجاوز اقدام کنند».

خبرنگاری پرسید: «چرا آقای متکی در سفرهای متعدد نمایندگان ویژه رئیس‌جمهور درخصوص بحران غزه حضور ندارد؟».

قشقاوی پاسخ داد: «آقای متکی در این مدت در وزارت امور خارجه مستقر بود و به زودی به سفر هم می‌رود».

وی گفت: «برای هدایت مجموعه امور لازم بود آقای متکی در مرکز بماند و البته لزوماً در دنیای امروز ارتباطات با سفر و حضر نیست و با تلفن نیز می‌توان کارها را پیگیری کرد».

قشقاوی افزود: «آقای متکی در این مدت از جمله در ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان ده‌ها گفتگوی تلفنی با همتایان خود انجام داد و با آنان رایزنی کرد».

سخنگوی وزارت خارجه گفت: «رژیم صهیونیستی زمان حمله خود را آغاز سال نوی میلادی قرار داد تا جنایاتش پوشش خبری کمتری داده شود».

وی به دستگیری خبرنگاران العالم و شهادت خبرنگار الاقصی به دست نظامیان صهیونیستی اشاره کرد و افزود: «خبرنگاران وظیفه دارند نگذارند آفتاب خونین غزه در پس ابر سانسور خبری غرب و اسرائیل پنهان بماند».

قشقاوی تأکید کرد: «لازم است خبرنگاران آزاده دنیا علیه دستگیری و شهادت خبرنگاران حاضر در فلسطین همبستگی داشته باشند و جو سانسور این رژیم را در هم بشکنند».

خبرنگاری پرسید: «چرا کشورهای اسلامی به دولت قانونی حماس کمک تسلیحاتی نمی‌کنند؟».

قشقاوی پاسخ داد: «دولت حماس در یکی از دموکراتیک‌ترین انتخابات سر کار آمد اما واقعیت آن است که نزد غربی‌ها، دموکراسی تا آنجا مورد قبول است که منافع صهیونیست‌ها به خطر نیفتد».

وی گفت: «طبق قوانین بین‌المللی، همه دولت‌های قانونی از جمله دولت حماس می‌توانند نیازهای تسلیحاتی خود را بر پایه منافع ملی خودشان تأمین کنند».

قشقاوی در عین حال افزود: «در این مورد نیز غرب برخوردی گزینشی دارد».

وی با تأکید بر اینکه رژیم صهیونیستی خط قرمز غرب است گفت: «این رژیم ادعا می‌کند حماس سکوهای موشکی را در کنار غیرنظامیان قرار داده است، در حالی که با وجود کشتار صدها غیرنظامی فلسطینی، هنوز حتی یک سکوی موشکی هدف قرار نگرفته است».

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره توقیف کشتی ایرانی در ترکیه گفت: «این کشتی به زودی رفع توقیف می‌شود و به سمت مقصد حرکت می‌کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین