کد خبر: ۸۳۰۵۴۶
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۲

پلمب ۱۷ واحد گردشگری به دلیل عدم رعایت حجاب

معاون گردشگری درباره پلمپ برخی از مراکز گردشگری گفت: تا کنون ۲۵۸ مرکز ۴۱ تذکر گرفته اند و ۱۷ واحد نیز تعلیق شده اند. پیگیر حقوق مسافران هستیم. تلاش می‌کنیم اماکن گردشگری و اقامتگاه‌ها تا نوروز از پلمپ خارج شوند. باید همه با هم کمک کنیم تا اوضاع مساعد شود
پلمب ۱۷ واحد گردشگری به دلیل عدم رعایت حجاب
آفتاب‌‌نیوز :

پایگاه اینترنتی فراز در گزارشی از پلمب چندین مرکز اقامتی در شهر‌های مختلف از جمله هتل سرای عامری‌ها در کاشان، اکوکمپ متین‌آباد در نطنز اصفهان، نخلستان چاه عروس ابوزیدآباد کاشان، کاروانسرای دیر گچین در قم و پارک طبیعتگردی در یزد به دلیل آنچه «عدم رعایت شئونات اسلامی و عدم رعایت حجاب اسلامی» خبر داده و همچنین از «نامه تهدیدآمیز به مدیران اقامتی کاشان» نوشته است.

علی اصغر شالبافیان، معاون گردشگری درباره پلمپ برخی از مراکز گردشگری گفت: تا کنون ۲۵۸ مرکز ۴۱ تذکر گرفته اند و ۱۷ واحد نیز تعلیق شده اند. پیگیر حقوق مسافران هستیم. تلاش می‌کنیم اماکن گردشگری و اقامتگاه‌ها تا نوروز از پلمپ خارج شوند. باید همه با هم کمک کنیم تا اوضاع مساعد شود.

وزیر گردشگری و معاونت گردشگری پیگیر شود
علی صدرنیا، عضو هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی نیز گفت: این حوزه بسیار حساس است و به همین دلیل فعالان گردشگری قصد ندارند در آن ورود کنند.

او تاکید کرد: بهترین راه این است که وزیر گردشگری و معاونت گردشگری پیگیر این امر شوند. به هر روی نوروز فصل پیک سفر توریست‌های ورودی نیست و برای گردشگری ورودی تفاوتی نمی‌کند؛ بنابراین قصد نداریم این امر را رسانه‌ای کنیم. وزارت گردشگری به عنوان نهاد مدافع گردشگری تلاش می‌کند تا این مشکل را رفع کند.

به گفته صدرنیا هتلداران و آژانس‌های گردشگری متضرران اصلی پلمپ‌های واحد‌های گردشگری هستند و نه تورلیدرها.

تخلف در تمام اصناف رخ داده
حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی در این رابطه می‌گوید: حقیقت این است که دولت سیاست‌های درستی را اعمال نمی‌کند. حتی اگر به عقیده مسئولان فردی خطایی مرتکب شده باشد، نباید واحد‌های گردشگری و اماکن باستانی پلمپ شوند. اگر دانش آموزی در مدرسه خطایی مرتکب شود، مدرسه را تعطیل نمی‌کنند. در فرودگاه ها، مترو‌ها نیز مسافران مرتکب خطا می‌شوند. چرا فرودگاه و مترو را تعطیل نمی‌کنند؟ چرا فقط اماکن گردشگری به دلیل خطای توریست‌ها تعطیل می‌شوند. مقام معظم رهبری فرمودند دشمن گردشگری را که تازه در حال رونق گرفتن بود، نشانه گرفته است. حال دولت با این اقدامات خلاف فرمایشات شخص اول مملکت عمل می‌کند. پلمپ واحد‌های گردشگری و اقامتگاه‌ها لطمه بزرگی به گردشگری وارد کرده و جامعه را تحریک می‌کند. این در حالی است که جامعه نیاز به آرامش دارد. در این شرایط بحرانی جامعه مسئولان با چنین اقداماتی مجددا مردم را تحریک می‌کنند.

پیام منفی پلمپ واحد‌های صنفی
پلمپ واحد‌های صنفی به معنای عدم پذیرش گردشگران به ویژه توریست‌های ورودی است. رفیعی در رابطه با پیامی که چنین اقداماتی به همراه دارد، گفت: پیام مثبتی این اقدامات ندارد. اتفاقی چندماه پیش رخ داد و هزینه بالایی بر جامعه تحمیل کرد. چقدر هزینه دادیم تا آرامش مجددا در جامعه حکمفرما شود؟ حال که جامعه در شرف آرام شدن است، با این اقدامات مجددا جامعه را تحریک می‌کنند. دولت باید کمک کند تا گردشگری از این شرایط خارج شود. باید گردشگری ورودی را رونق دهیم، اما پلمپ واحد‌های گردشگری موجب می‌شود توریست‌های ورودی اعتماد نکنند و به ایران سفر نکنند.

رونق کسب و کار‌های غیرقانونی
به باور این فعال صنعت گردشگری، اگر اقامتگاه‌های قانونی پلمپ شود، ویلا‌ها مشتریان بیشتری پیدا می‌کنند. دولت نمی‌تواند جلوی فعالیت آن‌ها را بگیرد، اما واحد‌های قانونی را متضرر می‌کند.

او با اشاره به اینکه با پلمپ واحد‌های اقامتی، کسب و کار‌های غیرقانونی رونق می‌گیرند، می‌افزاید: در تمامی استان‌ها خانه مسافر‌ها و اماکن شخصی مانند ویلا‌ها فعالیت می‌کنند که تابلو هم ندارند. با پلمپ واحد‌های اقامتی قانونی، اقامتگاه‌های غیرقانونی مشتریان بیشتری پیدا می‌کنند و دیگر دولت هم نمی‌تواند آن‌ها را کنترل کند.

رفیعی تاکید می‌کند: من مخالف این روندی که دولت در پیش گرفته هستم. آقای رئیسی در هر جلسه‌ای از گردشگری صحبت می‌کند. گردشگری را مانند گوسفند نباید در هر مراسمی ذبح کرد. این در حالی است که باید زمینه پرورش این صنعت را فراهم کنیم تا موجب رونق اقتصادی و نشاط و شادابی جامعه شود. نمی‌توان گردشگری را از دیگر اصناف استثنا قرار دهیم و تمامی تنبیهات را متوجه واحد‌های گردشگری کنیم.  اگر هم تخلفی در واحد‌های اقامتی رخ داده، در بیشتر واحد‌های صنفی دیگر نیز شاهد آن هستیم. تخلفات مردمی هم به دلیل سیاستگذاری‌های غغلط مسئولان بوده است. وگرنه به این سمت نمی‌رفتند.

نامه‌های تذکر همچنان می‌رسند
گفتنی است احمد دانایی‌نیا، رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری کاشان در نامه‌ای به مدیران مراکز اقامتی این شهرستان، درباره لزوم رعایت عفاف و حجاب توسط کارکنان و مهمانان تذکر داده است. در این نامه آمده است: به استناد قرارگاه ارتقای سلامت، امنیت اجتماعی (قرارگاه عفاف، حجاب استان) در استانداری و شورای تامین شهرستان کاشان، ضمن لزوم رعایت کامل حجاب و عفاف اسلامی توسط مدیر و سایر کارکنان واحد‌ها و توجیه ایشان، مقتضی است از ارائه هرگونه خدمات به افراد فاقد حجاب اسلامی خودداری نمایید. بدیهی است در صورت تساهل و عدم رعایت موازین و شئونات اسلامی توسط هر یک از مدیران محترم، برابر ضوابط و قوانین با مدیر واحد برخورد خواهد شد.

محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز در مجلس گفته است همه مجموعه‌هایی که بیش از ۵۰ درصد سهام آن‌ها از دولت و نهاد‌های عمومی غیردولتی است، باید قوانین مربوط به عفاف و حجاب را مدنظر قرار دهند. اگر زیرمجموعه‌ای موضوع عفاف و حجاب را رعایت نکرد، مجوز آن مجموعه باید لغو شود و مجوز به نهاد‌هایی داده شود که شئونات اسلامی را رعایت می‌کنند.

اراده‌ای برای رونق گردشگری نیست
به نظر می‌رسد دولت با وجود شعار‌های ظاهری علاقه‌ای به رونق گرفتن گردشگری ندارد. این صنعت تنها مرغ عزا و عروسی دولت سیزدهم است. در حقیقت با پلمپ واحد‌های صنفی دولت علنا اعلام می‌کند که حتی به رونق گرفتن گردشگری داخلی نیز بی علاقه است. به توریست‌های ورودی نیز این پیام را می‌رساند که به ایران سفر نکنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین