کد خبر: ۸۳۱۱۶۷
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
کاهش محسوس دما در نقاط مختلف کشور

هواشناسی ۲ فروردین ۱۴۰۱/ ورود سامانه بارشی اوایل هفته آینده/ هشدار برف و باران در ۲۰ استان

رئیس مرکز پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ضمن اشاره به کاهش محسوس دما در نقاط مختلف کشور از ورود سامانه بارشی از بعد از ظهر شنبه (۵ فروردین ماه) خبر داد.
هواشناسی ۲ فروردین ۱۴۰۱/ ورود سامانه بارشی اوایل هفته آینده/ هشدار برف و باران در ۲۰ استان
آفتاب‌‌نیوز :

صادق ضیاییان در گفتگو با ایسنا، در مورد وضعیت جوی کشورافزود: در دومین روز از سال جدید با بیان اینکه فعالیت سامانه بارشی امروز (۲ فروردین) در بیشتر مناطق کشور ادامه دارد. بیشینه بارش امروز در استان‌های ساحلی خزر ارتفاعات و دامنه‌های شمالی و جنوبی امتداد البرز شرق و جنوب شرق پیش‌بینی می‌شود. این سامانه پنجشنبه (۳ فروردین ماه) در شرق و بخش‌هایی از شمال شرق و جنوب شرق فعال خواهد بود و به‌تدریج از اواخر وقت از شرق کشور خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه از بعد از ظهر جمعه (۴ فروردین ماه) در بخش‌هایی از شمال غرب بارش پراکنده رخ می‌دهد، افزود: در سایر مناطق کشور جوی پایدار حاکم است و بعد از ظهر شنبه (۵ فروردین ماه) با ورود سامانه جدیدی از سمت غرب بارش در بخش‌هایی از غرب، مرکز و دامنه‌های زاگرس شمالی و البرز غربی شروع می‌شود.

ضیاییان ادامه داد: فعالیت سامانه بارشی یکشنبه (۶ فروردین‌ماه) تشدید می‌شود و گستره آن استان‌های واقع در نیمه غربی کشور همچنین ارتفاعات جنوب شرق را فرا می‌گیرد. طی این پنج روز بارش به شکل رگبار باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد شدید، موقت در ارتفاعات و نقاط سردسیر به شکل برف و در مناطق مستعد با ریزش تگرگ همراه است.

رئیس مرکز پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تاکید بر اینکه امروز (۲ فروردین ماه) در نیمه غربی کشور، مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های البرز و روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه (۲ و ۳ فروردین ماه) در نواحی شرق و شمال شرق کاهش محسوس دما پیش‌بینی می‌شود، گفت: از امروز تا پنجشنبه (۲ تا ۳ فروردین ماه) در نیمه شرقی، مرکز، جنوب و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و یکشنبه (۶ فروردین ماه) در جنوب غرب افزایش سرعت وزش باد و در مناطق مستعد گردوخاک و کاهش دید افقی انتظار می‌رود.

ضیاییان تاکید کرد: دریای خزر امروز و خلیج فارس تنگه هرمز و دریای عمان از امروز تا جمعه مواج پیش‌بینی می‌شود.

وی در مورد شرایط جوی تهران نیز با تاکید بر اینکه دمای هوای تهران برای سوم فروردین‌ماه بین ۱۶ تا ۶ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود که آسمان تهران نیمه ابری گاهی با وزش باد خواهد بود و برای روز جمعه (۴ فروردین ماه) نیز دمای تهران ۱۸ تا ۹ درجه سانتیگراد با آسمانی صاف تا قسمتی ابری پیش بینی می‌شود.

هشدار تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۲۰ استان

سازمان هواشناسی نیز از تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور خبر داد و برای ۲۰ استان هشدار آب‌گرفتگی، طغیان رودخانه‌ها، رانش زمین و خسارت به کشاورزان صادر کرد.

بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی فعالیت سامانه بارشی امروز در بیشتر مناطق کشور ادامه دارد و بیشنه بارش امروز برای استان‌های ساحلی دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های شمالی و جنوبی امتداد البرز، شرق و جنوب شرق است.

به نوشته خبرگزاری تسنیم، سامانه بارشی فردا پنجشنبه در شرق و بخش‌هایی از شمال شرق و جنوب شرق فعال بوده و به‌تدریج از اواخر وقت از کشور خارج می‌شود.

بعدازظهر جمعه در بخش‌هایی از شمال غرب بارش پراکنده روی می‌دهد و در سایر مناطق کشور جو پایداری حاکم است. بعدازظهر شنبه آینده با ورود سامانه بارشی از سمت غرب بارش‌های در بخش‌هایی از غرب، مرکز و دامنه‌های زاگرس شمالی و البرز غربی شروع می‌شود.

فعالیت سامانه بارشی یکشنبه آینده تشدید شده و گستره آن استان‌های واقع در نیمه غربی کشور و ارتفاعات جنوب شرق را فرا می‌گیرد. طی امروز تا یکشنبه آینده بار‌ش‌ها به شکل رگبار باران گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در ارتفاعات و مناطق سردسیر به شکل برف و در مناطق مستعد به شکل ریزش تگرگ خواهد بود.

امروز در نیمه غربی کشور، مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های البرز و روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه در مناطق شرق و شمال شرق کاهش محسوس دما پیش‌بینی شده است. همچنین برای نیمه شرقی، مرکز، جنوب و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و یکشنبه در جنوب غرب افزایش سرعت باد و در مناطق مستعد گردوخاک و کاهش دید افقی پیش بینی شده است.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۳

زمان پایان: پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۳

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف

منطقه اثر:

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۳: خراسان رضوی، خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: هنگام سفر با خودرو همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۲

نوع مخاطره: رگبار و رعدوبرق، بارش تگرگ، وزش باد شدید موقت، در نقاط مرتفع و سردسیر بارش برف و کولاک برف

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۲: کردستان، لرستان، مرکزی، همدان، خوزستان، سمنان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آب‌گرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، در نواحی کوهستانی کولاک برف، صاعقه، رانش زمین و ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: هنگام سفر با خودرو همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها در نواحی سردسیر آمادگی برای برف روبی توسط دستگاه‌های مربوطه

توصیف سامانه: افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۲

نوع مخاطره: وزش باد شدید، رخداد تندباد‌های لحظه‌ای و در نواحی مستعد همراه با خیزش گردوخاک

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۲: فارس، کرمان، یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، تهران، البرز، قم

اثر مخاطره: در صورت خیزش گردوخاک توام با کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و اختلال در ناوگان حمل‌و‌نقل، خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت و سقوط اشیا از ارتفاعات و آسیب به صنعت کشاورزی.

توصیه: در نواحی مستعد گردوخاک اجتناب از حضور در فضای باز و سفر‌های غیر ضروری، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، تعطیل کردن فعالیت‌های عمرانی و عدم عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال.

توصیف سامانه: وزش باد نسبتا شدید حداکثر سرعت ۴۰ نات (حدود ۷۵ کیلومتر بر ساعت)

زمان پایان: ظهر جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۰۴

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۲:افزایش سرعت باد تا ۴۰ نات و ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر در خلیج فارس (استان بوشهر و هرمزگان)، تا ۳ متر در تنگه هرمز و تا ۲.۵ متر در دریای عمان.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۳:افزایش سرعت باد تا ۳۰ نات و ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر در خلیج فارس (استان بوشهر و هرمزگان)، تا ۲ متر در تنگه هرمز و تا ۳ متر در دریای عمان.

جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۰۴:افزایش سرعت باد تا ۳۰ نات و ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر در خلیج فارس (استان بوشهر و هرمزگان) وتا ۲ متر در تنگه هرمز و دریای عمان.

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۲: منطقه ساحلی و دور از ساحل خلیج فارس، در استان‌های بوشهر و هرمزگان و تنگه هرمز.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۳: منطقه ساحلی و دور از ساحل خلیج فارس، در استان‌های بوشهر و هرمزگان و تنگه هرمز و منطقه ساحلی و دور از ساحل دریای عمان، در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

جمعه ۱۴۰۲/۰۱/۰۴: منطقه ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در خلیج فارس و تنگه هرمز و دریای عمان.

اثر مخاطره: آسیب به شناور‌های سبک و نیمه سنگین، صیادی و تفریحی، آسیب به تور‌های صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، آسیب به تأسیسات ساحلی، اختلال در تردد‌های دریایی

توصیه: ممنوعیت از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، ممنوعیت در تردد با شناور‌های سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی، مسافربری و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت، جمع‌آوری تور‌های صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل، آمادگی دستگاه‌های امداد رسان در مناطق دریایی به ویژه تنگه هرمز.

توصیف سامانه: نفوذ توده هوای نسبتاً سرد

زمان شروع: اوایل وقت چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۲

زمان پایان: پیش از ظهر پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۳

نوع مخاطره: کاهش ۳ تا ۵ درجه دما و احتمال آسیب به شکوفه و جوانه‌های درختان

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۲: گیلان، مازندران، زنجان، قزوین، البرز، تهران.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۳: گلستان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد.

اثر مخاطره: آسیب به شکوفه و جوانه‌های درختان

توصیه: تامین سوخت و سرویس وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش دما، ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، تخلیه سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دما، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک به صبح و بامداد) و استفاده از جیره غذایی پر انرژی برای دام و طیور.

توصیف سامانه: وزش باد نسبتاً شدید غربی، افزایش ارتفاع موج در سواحل حداکثر تا ۲.۵ متر و در فراسواحل حداکثر تا ۳.۵ متر

زمان شروع: اوایل وقت چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۲

زمان پایان: صبح پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۱/۰۳

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد، بیشینه سرعت وزش باد در مناطق نزدیک ساحل تا ۲۸ نات و در فراساحل حدود ۳۶ نات، بیشینه ارتفاع امواج در مناطق نزدیک ساحل تا ۲.۵ متر و در فراساحل تا ۳.۵ متر.

منطقه اثر: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های مازندران و گلستان.

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران، پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، خسارت به شناور‌های سبک، صیادی، تفریحی، نیمه سنگین، اختلال در ورود و خروج شناور‌ها به بندرگاه‌ها و آسیب به تأسیسات دریایی در سواحل و فراسواحل.

توصیه: ممنوعیت از عملیات تفریحی، بویژه غواصی و شنا، ممنوعیت در تردد با شناور‌های سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تور‌های صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در سواحل و دور از سواحل.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین