کد خبر: ۸۳۱۲۱۹
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵

پیام‌هایی برای درگذشت احمد سمیعی گیلانی

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و رییس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در پیام‌هایی درگذشت احمد سمیعی گیلانی، مترجم، ویراستار و مدیر گروه ادبیات معاصر فرهنگستان را تسلیت گفتند.
پیام‌هایی برای درگذشت احمد سمیعی گیلانی
آفتاب‌‌نیوز :

در پیام غلامعلی حدّاد عادل که برای درگذشت این چهره پیشکسوت فرهنگ و ادبیات منتشر شده، آمده است: «استاد احمد سمیعی (گیلانی) بامداد روز چهارشنبه، دوم فروردین‌ماه یک‌هزاروچهارصدودو شمسی، دیده از جهان فروبست. با درگذشت او، فرهنگستان، شخصیّتی ادیب و دانشمند را که عضو پیوسته این نهاد و مدیر گروه ادبیات معاصر آن بود از دست داد و ایرانیان و فارسی‌زبانان از دانش و ذوق نویسنده‌ای فکور و توانا و مترجمی استاد محروم شدند.

زنده‌یاد استاد سمیعی بااحاطه بر ادب دیروز و امروز فارسی، آگاهی از مبانی دانش زبان‌شناسی، تسلّط بر زبان فرانسه و آشنایی با زبان عربی در عمر پربرکت خود آثاری تألیف و ترجمه کرد که می‌تواند سرمشق نگارش درست و فصیح در زبان فارسی باشد. اهتمام او به درست‌نویسی سبب شد تا او را پدر ویراستاری در زبان فارسی بنامند.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی فقدان دریغ‌آمیز این استاد فرزانه را به عموم اهل فرهنگ و ادب به‌ویژه استادان، نویسندگان، ویراستاران و همشهریان گیلانی وی و خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گوید و برای شادروان از خداوند بزرگ طلب آمرزش و آرامش روان می‌کند.»

همچنین کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در پیامی برای درگذشت سمیعی گیلانی نوشته است: «استاد احمد سمیعی گیلانی، از چهره‌های درخشان فرهنگ و ادبیّات ایران، پس از یک‌قرن و دو سال، زندگی را بدرود گفت.

او فرزند گیلان بود و از پایه‌گذاران ویرایش در ایران و کارنامه‌اش در ترجمه به فارسی، درخشان و از هر جهت در خور بیش‌ترین اعتناست. استاد سمیعی خود محقق و نویسنده‌ای توانا بود و می‌توان گفت که در فنّ نثر فارسی مقامی بلند به خود اختصاص داده بود. به همین سبب، مقالات مربوط به بیهقی و تاریخ بیهقی در دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی به قلم شیوای اوست.

اینجانب فراق این استاد بی‌مانند ادب ایران را به‌ویژه به فرزندانش، و سپس به جامعۀ فرهنگ ایران تسلیت می‌گویم و برای ایشان از درگاه پروردگار آرامش آرزومندم.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز طی پیامی در گذشت استاد احمد سمیعی گیلانی مترجم، نویسنده، ویراستار پیشکسوت و مدیر گروه ادبیات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی را تسلیت گفت.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متن پیام محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است: خبر ضایعه درگذشت استاد احمد سمیعی گیلانی مترجم، نویسنده، ویراستار پیشکسوت و مدیر گروه ادبیات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آغازین روز‌های شکفتگی طبیعت باعث تاسف و تاثر این جانب گردید. استاد سمیعی گیلانی بزرگمردی از تبار فرهنگ و چهره ماندگار رشته ادبیات و ویرایش بود که اطلاق عنوان پدر ویراستاری نوین ایران و کاروان‌سالار ویرایش، زیبنده و شایسته نام سترگ ایشان است.

استاد فقید احمد سمیعی گیلانی دانشور بزرگ ایران و فرزند برومند و افتخار آفرین خطه گیلان همان سرزمینی که از دیر باز، مهد مردان و زنان بزرگ عرصه‌های دین، دانش، سیاست، فرهنگ وهنر بوده‌است. ایشان عمر ارزشمند خود را وقف علم و معرفت و دانایی کرد و به شکرانه عنایتی که خداوند در این مسیر به او داشت، منشأ آثار گرانقدر و ماندگار در عرصه فرهنگ و ادب این سرزمین شد. این خدمتگزار برجسته فرهنگ، به راستی مجمعی از خصال پسندیده بودند؛ دانشمندی فروتن، متین، آرام و موقر؛ با ذهنی شکوفا، بیانی دل نشین و بینشی عمیق.

این شخصیت تکرارنشدنی، سال‌ها خالصانه و عاشقانه، خدمات بی‌پایانی را به فرهنگ ایران زمین ارائه کرد.

مجموعه کتاب‌هایی که ایشان ترجمه، تألیف و ویراستاری کرده اند، خود، به اندازه یک کتابخانه است. بی‌شک نام ایشان بر تارک سپیدۀ فرهنگ پُربار این سرزمین خواهد درخشید.

این جانب درگذشت استاد احمد سمیعی گیلانی را به خانواده گرامی ایشان، اعضای محترم فرهنگستان زبان و ادب فارسی و تمامی فرهیختگان، اهل قلم و پژوهندگان و خصوصاً مردم شریف گیلان عزیز تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند رحمان برای ایشان رحمت و مغفرت و جهت بستگان و دوستداران صبوری و شکیبایی آرزومندم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین