کد خبر: ۸۳۱۴۱۰
تاریخ انتشار : ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۳

بلینکن: ترکیه باید جنگنده‌های اف-۱۶ را دریافت کند/کی‌یف نحوه پس‌گیری قلمروهایش را تعیین می‌کند

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد، ترکیه باید جنگنده‌های پیشرفته اف-۱۶ و کیت‌های نوسازی را دریافت کند.
بلینکن: ترکیه باید جنگنده‌های اف-۱۶ را دریافت کند/کی‌یف نحوه پس‌گیری قلمروهایش را تعیین می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان درباره فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه و اقدامات دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای اطمینان حاصل کردن از اینکه تسلیحات آمریکایی برای تهدید متحدان و شرکا استفاده نمی‌شوند، گفت: ما معتقدیم که ترکیه باید جنگنده‌های پیشرفته اف-۱۶ و کیت‌های نوسازی برای جنگنده‌های اف-۱۶ موجود را دریافت کند. به نظر ما این اقدام برای ناتو و برای این ائتلاف مهم است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی،وی افزود: در عین حال، ما با جدیت و پشتکار در تلاشیم تا اطمینان حاصل کنیم که تنش‌هایی که بین متحدان ناتو، در این مورد یونان و ترکیه وجود دارد، کاهش می‌یابد و آن‌ها در اقدامات یا لفاظی‌هایی که اوضاع را متشنج‌تر می‌کند، مشارکت نخواهند کرد.

بلینکن تصریح کرد: تمرکز تلاش‌های ما خواه در مورد ترکیه، خواه در مورد یونان و خواه در مورد دیگر متحدان ناتو این است که مطمئن شویم این کشور‌ها تجهیزات و تکنولوژی را که به طور کامل با آن‌ها سازگار است، در اختیار دارند. در همین حال بدون شک اطمینان حاصل می‌کنیم که در هیچ یک از تنش‌های موجود میان آنها، از تجهیزات و تکنولوژی که ما برایشان تامین می‌کنیم استفاده نشود.

آنکارا و واشنگتن درباره فروش ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ جدید و ۷۹ کیت نوسازی مذاکره کرده و این روند منتظر تایید کنگره آمریکاست.

بلینکن در بخش دیگری از سخنانش به مساله اوکراین پرداخت و گفت، ممکن است اوکراین پیش از آنکه بتواند مسائل مربوط به مرزهایش را حل کند، با روسیه وارد مذاکره شود، اما اتخاذ چنین تصمیماتی تنها برعهده کی‌یف است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کاخ سفید از وعده ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای بازپس‌گیری شبه‌جزیره کریمه با استفاده از زور حمایت می‌کند یا خیر، گفت: فکر می‌کنم قلمرو‌هایی در اوکراین وجود دارند که اوکرینی‌ها قصد دارند برای بازگردان آن‌ها بجنگند و همچنین قلمرو‌هایی وجود دارند که آن‌ها تصمیم می‌گیرند که از طریق دیگری (ظاهرا از طریق تلاش‌های دیپلماتیک) آن‌ها را پس بگیرند.

بلینکن افزود: با این حال، این اوکراینی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند می‌خواهند آینده‌شان چه شکلی باشد و اینکه حق حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال کشورشان چگونه تعریف شود. اما بدون شک واشنگتن به دنبال هرگونه مذاکره احتمالی، از موقعیتی که روس‌ها را به تنظیم مجدد، مسلح شدن مجدد و سپس حمله مجدد دعوت کند، اجتناب خواهد کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین