کد خبر: ۸۳۱۵۱۰
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۳

باکو: ارمنستان هنوز به مذاکرات صلح با آذربایجان بازنگشته

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: با وجود فرمت توافق شده مذاکرات توافقنامه صلح، ارمنستان هنوز به مذاکرات صلح با آذربایجان بازنگشته است.
باکو: ارمنستان هنوز به مذاکرات صلح با آذربایجان بازنگشته
آفتاب‌‌نیوز :

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در این بیانیه مدعی شد: طرف ارمنی به رغم توافق برای پیروی از قوانین معین در این مذاکرات، دور بعدی مذاکرات در ماه آخر سال گذشته میلادی را تحریم و روند مذاکرات را مختل کرد.

براساس گزارش خبرگزاری آپا، وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در این بیانیه تاکید کرد: همان طور که بارها اعلام شده، در روند صلح ادغام و پذیرش مجدد اهالی ارمنی ساکن در منطقه قره باغ مطابق با قانون اساسی و قوانین جمهوری آذربایجان تضمین خواهد شد.

آپا همچنین گزارش داد: طرف آذربایجانی مصمم است تا در این راستا با ساکنان ارمنستان گفت‌وگو کند تا از دخالت خارجی در این زمینه جلوگیری شود و بر همین اساس، پیشنهادی برای برگزاری نشست بعدی در باکو در راستای ادغام و پذیرش دوباره ساکنان ارمنی منطقه قره‌باغ در ترکیب جمعیتی آذربایجان ارائه کرده و ارمنستان نباید در فعالیت‌های آذربایجان در این راستا دخالت کند.

این در حالی است که وزارت امور خارجه ارمنستان یک هفته پیش با انتشار بیانیه‌ای و با ادعای این که باکو هر کاری انجام می‌دهد تا صلح در منطقه را غیر ممکن سازد، اعلام کرد که جمهوری آذربایجان برای یک تجاوز جدید به منطقه قره‌باغ و نسل‌کشی ارامنه آماده می‌شود.

جمهوری آذربایجان از ۱۰۴ روز پیش تاکنون گذرگاه لاچین که شهر خانکندی مرکز منطقه قره‌باغ را که به سرزمین اصلی ارمنستان متصل می‌کند، مسدود کرده است و ایروان در این مورد مدعی است که باکو با این کار به دنبال نسل کشی ارمنی‌های ساکن در این منطقه است.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان و الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان روز ۱۸ فوریه ۲۰۲۳ (۲۹ بهمن ۱۴۰۱) در مونیخ مذاکرات صلحی را انجام دادند اما تاکنون نتیجه ‌ای حاصل نشده است.

وی چندی پیش نیز اعلام کرده بود که با در نظر گرفتن انسداد گذرگاه لاچین و بروز بحران انسانی در مرکز قره‌باغ و احتمال اقدام جمهوری آذربایجان برای پاکسازی قومی، موضع ایروان همچنان این است که یک هیات بین‌المللی حقیقت یاب به گذرگاه لاچین و منطقه قره‌باغ اعزام شود.

نخست وزیر ارمنستان اضافه کرد: جمهوری آذربایجان به سرعت مسائل مرتبط با حقوق و امنیت ارامنه ساکن قره‌باغ را به یک روایت درباره یکپارچگی تغییر داده و مدعی است که نمایندگان ارمنی مردم قره‌باغ باید خودشان با باکو مذاکره کنند.

نامشخص بودن وضعیت اداره شهر خانکندی و برخی مناطق اطراف آن و اصرار باکو بازگرداندن آذربایجانی‌های رانده شده از آن مناطق از جمله موانع جدی امضای موافقت‌نامه صلح بین ایران و باکو به شمار می‌‍رود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین