کد خبر: ۸۳۱۷۷۹
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶

کارگران حمل و نقل و خدمات آلمان اعتصاب کردند

کارگران حمل‌ونقل آلمان یکی از بزرگترین موج اخراج‌های دهه‌های اخیر را تجربه کردند، زیرا بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا یعنی کشورشان آلمان، از تورم ۱۰ درصدی آسیبی گسترده در ابتدای سال جدید میلادی دید.
کارگران حمل و نقل و خدمات آلمان اعتصاب کردند
آفتاب‌‌نیوز :

کارگران و کارمندان صنعت حمل و نقل و خدمات مرتبط با آن روز گذشته در شهرهای بزرگ جمهوری فدرال آلمان اعتصابی فراگیر را شکل داده و خواستار افزایش حقوق و مزایای بیشتر شدند تا تورم فعلی اروپا باعث افت فراگیر استانداردهای زندگی شهروندان آسیب‌پذیر نشود.

به گزارش شبکه الجزیره قطر، کارگران حمل‌ونقل آلمان یکی از بزرگترین موج اخراج‌های دهه‌های اخیر را تجربه کردند، زیرا بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا یعنی کشورشان آلمان، از تورم ۱۰ درصدی آسیبی گسترده در ابتدای سال جدید میلادی دید.

آلمان که قبل از جنگ در اوکراین به شدت به روسیه برای گاز وابسته بود، به ویژه در تلاش برای یافتن منابع جدید انرژی از قیمت‌های بالاتر ضربه خورده است. نرخ تورم این کشور در ماه‌های اخیر از میانگین منطقه یورو فراتر رفته است.

فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس و قطار در سراسر آلمان روز دوشنبه به دلیل شروع اعتصابات ۲۴ساعته توسط اتحادیه کارگری موسوم به «وردی» و اتحادیه راه‌آهن و حمل‌ونقل EVG متوقف شدند.

پایانه‌ها عمدتاً خلوت بودند زیرا فرودگاه‌ها، از جمله دو فرودگاه از بزرگترین آلمان در مونیخ و فرانکفورت، پروازها را به حالت تعلیق درآوردند؛ این درحالی است که روز گذشته خدمات ریلی توسط اپراتور راه‌آهن «دویچه بان» لغو شد.

کارگران اعتصابی که جلیقه‌های زرد یا قرمز به تن داشتند، در جریان اعتراضات، بوق و سوت می‌زدند، بنرها را در دست داشتند و پرچم‌ها را تکان می‌دادند.

این اعتصاب به این معنی بود که میلیون‌ها نفر در آلمان مجبور بودند خود را با یک روز بدون حمل‌ونقل عادی وفق دهند، اگرچه تعداد کمی از مسیرها باز مانده بودند.

انجمن فرودگاه‌ها تخمین زده است که ۴۰۰ هزار مسافر هوایی و ده‌ها هزار مسافر زمینی تحت تاثیر این اعتصاب مزدی قرار گرفته‌اند. تنها در فرانکفورت، تقریباً ۱۲۰۰ پرواز برای ۱۶۰ هزار مسافر لغو شد و مسافران سرگردان روی نیمکت‌ها می‌خوابیدند. در کلن، فقدان قطارهای شهری باعث شد تا تاکسی‌ها به سرعت حرکت کنند.

فشارهای مداوم هزینه ها، بانک‌های مرکزی را به یک سری افزایش نرخ بهره سوق داده است. سیاستگذاران گفته‌اند که هنوز زود است که در مورد مارپیچ قیمت و دستمزد صحبت کنیم.

اتحادیه کارگران حمل و نقل آلمان موسوم به «وردی» به نمایندگی از حدود ۲.۵ میلیون کارمند و کارگر در بخش عمومی از جمله در صنعت حمل و نقل عمومی و فرودگاه‌ها با دولت درحال مذاکره است. همچنین در حالی که اتحادیه کارگران خدماتی حمل و نقل زمینی EVG نماینده حدود ۲۵۰ هزار کارگر و کارمند در دویچه بان و شرکت‌های اتوبوسرانی است، مذاکراتی با دولت درحال انجام است.

در ساعت‌های پیش از اعتصاب، کارگران پیشتاز با هشدار به روسای اتحادیه‌ها درباره اینکه افزایش دستمزدها برای میلیون‌ها کارگر «موضوع مرگ و زندگی» است، به شدت نگران خود را ابراز کردند!

سخنگو و روابط عمومی شرکت دویچه بان اعتراضات مطرح شده در این اعتصاب‌ها را «بیش از حد» و «اغراق آمیز» خواند.

اتحادیه وردی خواهان افزایش ۱۰.۵ درصدی دستمزد است که منجر به افزایش حداقل ۵۰۰ یورو (۵۳۸ دلار) مزد در ماه می‌شود، در حالی که EVG خواهان افزایش ۱۲ درصدی یا حداقل ۶۵۰ یورو (۷۰۰ دلار) اضافی در ماه است.

مسافران سرگردان از این اعتصابات ابراز همدردی و ناراحتی کردند و به جای ستیز با کارگران اعتصابی، مشکل حمل و نقل را ناشی از مشکلات دولت و کارفرمایان ارزیابی کردند.

لارس بوهم مسافر گفت: «بله، اعتصاب کارگران بخش حمل و نقل موجه است، من در تمام عمرم هرگز اعتصاب نکردم و بیش از ۴۰ سال است که کار می‌کنم. در همان زمان، در فرانسه و انگلیس همیشه درحوزه کار اعتصاب می‌کنند و ما آلمان‌ها نسبت به حقوق و مطالبه‌گری عقب هستیم.»

افزایش شدید دستمزدها فضای مانور مالی را برای دولت صدراعظم اولاف شولتز فشرده می‌کند و مذاکرات ساختگی بر سر بودجه فدرال را در ائتلاف سه حزبی او دشوارتر می‌کند.

نمایندگان کارفرمایان به دولت در این میان هشدار می‌دهند که افزایش دستمزد کارگران حمل و نقل منجر به افزایش کرایه‌ها و مالیات‌ها برای جبران تفاوت خواهد شد.

یک سخنگوی دولت با ابراز هراس از رقبای دولت روز دوشنبه گفت: سیاست و جناح‌بندی‌های گروهی باید از مذاکرات دستمزدی دور بماند.

کریستف گرشنر، کارگر اعتصابی گفت: «ما برای مدت طولانی به اینجا کشیده شده ایم. بزرگ‌ها سود می‌برند و کارگران که همه چیز را در حال حرکت نگه می‌دارند، چیزی به دست نمی‌آورند. امروزه مردم شغل دوم یا سوم دارند تا زندگی خود را تامین کنند.»

دومینیک کین، خبرنگار الجزیره، که از برلین گزارش می‌دهد، گفت که بانک مرکزی آلمان «دیدگاه مستقل‌تری» را اتخاذ کرده است، و با این دیدگاه به اتحادیه‌ها اجازه می‌دهد ادعاهایی معقول در رابطه با مزد بهتر متناسب با تورم داشته باشند و در عین حال تأکید می‌کند که شرکت‌ها باید سود خود را مانند گذشته حفظ کنند.

این اعتصابات از روز دوشنبه در جریان بوده و بخشی از موج اعتصابات کارگری در کشورهای ثروتمند اروپایی از جمله فرانسه و انگلیس که ماه‌ها است ادامه دارد، محسوب می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین