کد خبر: ۸۳۱۸۸۶
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸

عکس| نمایش کوچکترین پستانداران جهان در موزه ژئوپارک قشم

موزه ژئوپارک قشم محل نگهداری و نمایش کوچکترین پستاندار جهان با نام «حشره خوار کوتوله» به وزن ۲ گرم و اسکلت نهنگ ۱۵ متری گوژپشت با ۴۵ تُن وزن به عنوان بزرگترین پستاندار دنیاست، این موزه یکی از جاذبه‌های بی نظیر گردشگری برای مسافران نوروزی ورودی به این جزیره آرام و زیباست.
عکس| نمایش کوچکترین پستانداران جهان در موزه ژئوپارک قشم
آفتاب‌‌نیوز :

«حشره خوار کوتوله» با نام علمی Suncus etruscus که در علف زارها، زمین‌های کشاورزی و باغ‌ها زندگی می‌کند، به عنوان کوچکترین پستاندار شب گرد و قلمرو طلب شناخته شده است.

عمر این گونه که طول بدن آن ۳۶ تا ۵۶ میلی متر، طول دُم آن حدود ۲۱ تا ۳۰ میلی متر و وزنش ۱.۵ تا ۲.۵ گرم است، حدود ۱۵ ماه بوده و به لحاظ وضعیت حفاظتی در طبقه کمترین نگرانی (LC) در فهرست سرخ IUCN قرار دارد.

جثّه بسیار کوچک این پستاندار باعث شده که مدام باید در حال خوردن باشد به گونه‌ای که روزانه حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد وزن بدن خود غذا می‌خورد، زیرا سوخت و ساز بدن این حیوان بسیار بالا است، حشره خوار کوتوله از حشرات و بند پایان تغذیه می‌کند و دندان‌های تیز و مخروطی آن‌ها برای شکار حشرات سازگاری یافته است.

موزه ژئوپارک جهانی قشم یکی از کامل‌ترین موزه‌های حیات وحش ایران از جهت آثار طبیعی، تنوع زیستی و صنایع دستی هنرمندان است که در مساحتی افزون بر ۱۰۰۰ متر مربع بیش از سه هزار نمونه جانوری را در خود جای داده است.

این موزه در سال ۱۳۷۴ توسط سازمان منطقه آزاد قشم تاسیس و تمام نمونه‌های موجود در آن با همکاری استاد رضا پارسا تاکسیدرمی شده است.

از دیگر ویژگی‌های بارز این موزه که آنرا از دیگر موزه‌های کشور متمایز می‌کند بومی بودن بیش از ۹۵ درصد نمونه‌های به نمایش در آمده در آن است.

تنوع زیستی موجود در موزه ژئوپارک جهانی قشم که در آن آثار تاکسیدرمی (آکَنده سازی فن نگهداری دراز مدت پیکر جانوران) یک هزار و ۵۰۰ قطعه آبزی، ۳۰۰ قطعه پرنده، ۹۰۰ قطعه بندپا و خزنده، ۴۰۰ قطعه حشره و ۹۰۰ قطعه حیوان خشکی زی به نمایش درآمده است، از مهم‌ترین ویژگی‌های منحصر به فرد این موزه به شمار می‌آید.

مسوولان سیاحتی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با ایجاد شناسنامه برای موجودات تاکسیدرمی شده موجود در موزه ژئوپارک جهانی قشم که منبع اطلاعات علمی است، زمینه افزایش اطلاعات مربوط به هر یک از تمامی نمونه‌های موجود در این موزه را برای بازدیدکنندگان و گردشگران نوروزی ورودی به جزیره قشم نگین خلیج فارس فراهم کرده اند.

در مجموعه زیبای موزه ژئوپارک جهانی قشم، مشاهده سایر حیوانات تاکسیدرمی شده از جمله خارپشت ایرانی، روباه، گونه‌های مختلف خفاش ها، بزغاله عجیب الخلقه، موش خرما، انواع موش ها، خرس قهوه ای، انواع ماهی‌های خوراکی و تزئینی، انواع سخت پوستان شامل شاه میگو، مانتیس، میگو، گونه‌های مختلف خرچنگ ها، چندین نمونه کوسه، مارماهی و انواع سفره ماهی‌های خلیج فارس نیز به عنوان آبزیان در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

انواع دو کفه‌ای ها، تک کفه‌ای ها، شکم پایان، چند کفه‌ای ها، ناو پایان، سرپایان مثل هشت پا و ماهی مرکب نیز در این مجموعه خود نمایی می‌کنند.

عروس دریایی، بادبزن دریایی و چندین نمونه زیبا از مرجان‌های دریایی و اسفنج از جمله مرجان‌های شاخ گوزنی و ستاره‌ای به عنوان زیباترین نمونه‌های مرجانی نیز در این موزه زیبای ژئوپارک شهر قشم دیده می‌شوند.

انواع مار‌های سمی، نیمه سمی و غیر سمی از جمله مار شاخدار، جعفری به همراه مار‌های دریایی و شتر مار و همچنین بزرگترین سوسمار ایران، بزمجه و چندین نمونه از لاک پشت‌های دریایی نیز به عنوان خزندگان در این مجموعه زیبا خود نمایی می‌کنند.

پرداختن به تمامی موضوعات جزیره قشم در یک مجموعه واحد از وجود نشانه‌های انسان‌های نخستین تا صنایع دستی و محیط زیست آن، از عمده‌ترین دلایل استقبال گردشگران نوروزی برای بازدید از این موزه است.

موقعیت این موزه در مرکز شهر قشم و سهولت در دسترسی به آن نیز دلیل دیگری برای حضور پرشمار گردشگران برای بازدید از موزه ژئوپارک قشم است.

همچنین در این موزه یک ماکت از جزیره قشم نگین خلیج فارس و مجموعه جزایر اطراف آن (جزایر هنگام، لارک و هرمز) با ساختاری کاملا مشابه طبیعت در موزه قرار دارد که در کشور منحصر به فرد است.

از دیگر زیبایی‌های این موزه بخشی از ژئوسایت‌ها و جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم سرزمین آب و آفتاب در قالب بستر‌های طبیعی از جمله شبیه سازی ساختار طولانی‌ترین غار نمکی جهان، سایت تخم گذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی، بام قشم با انسان‌های عصر پارینه سنگی، جنگل‌های حرا و بستر بیابانی در غرفه‌های جداگانه قابل مشاهده اند.

همچنین بخش‌هایی از فرهنگ و سنت بومیان بزرگترین جزیره خلیج فارس با نمونک‌هایی (ماکت) زیبا به صورتی هنرمندانه، بازدید کنندگان را به تماشای این پدیده‌ها ترغیب می‌کند.

بازدید دانش آموزان و دانشجویان و در نهایت همه گردشگران و میهمانان نوروزی ورودی به جزیره قشم از موزه ژئوپارک شهر قشم می‌توند خاطره بیاد ماندی از سفر به این جزیره زیبا را برای آنان به ارمغان داشته باشد.

بخشی از موزه ژئوپارک جهانی قشم به همت مسوولان میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم به صنایع دستی هنرمندان این جزیره با تولیداتی نظیر انواع لباس‌های محلی تزئین شده با هنر سوزن دوزی، خوس دوزی، گلابتون دوزی و همچنین گلیم‌های زیبا، صنایع چوبی و دریایی و ساز‌های محلی جزیره اختصاص یافته است.

پرندگان تاکسیدرمی شده همانند گیلانشاه، فلامینگو، پلیکان، اردک سرسبز، خوتکا، گردن سرخ، فالاروپ و همچنین بلبل خرما، لیکو معمولی، شعد خور، زنبور خور سبز، حواصیل خاکستری، سبز قبای هندی و نظایر آن در مجموعه موزه ژئو پارک چشم انتظار حضور علاقمندان حیات وحش هستند.

از بندپایان نیز می‌توان انواع صد پاها، عقرب ها، رتیل ها، ملخ ها، سوسک ها، قاب بال‌ها و پروانه‌ها و لارو آن‌ها را در این موزه مشاهده کرد.

موزه ژئوپارک قشم در مرکز شهر قشم و کنار مجتمع تجاری ستاره واقع شده که میهمانان و مسافران نوروزی می‌توانند از این مجموعه زیبا، دیدن کنند.

این موزه در ایام تعطیلات نوروزی از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ شب پذیرای حضور گردشگران است.

در جزیره قشم چندین موزه از جمله موزه ژئوپارک جهانی قشم، پارک موزه شناور‌های چوبی و دریانوردی گوران، خانه صنایع دستی و موزه مردم شناسی بندر لافت، موزه شخصی صالح روزبه (خال)، موزه مردم شناسی روستای دیرستان و موزه مردم شناسی و خانه صنایع دستی روستای سهیلی در ایام نوروز ۱۴۰۲ میزبان بازدید گردشگران و مسافرین فصل بهار ورودی به سرزمین عجایب هفتگانه هستند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع بزرگترین جزیره خلیج فارس در منطقه ساحلی با آب و هوای گرم و خشک با میانگین بارندگی سالانه ۱۲۰ میلی متر و در ناحیه آب و هوایی نیمه حاره‌ای یا نیمه استوایی و در ناحیه رویشی خلیج و عمانی قرار دارد و عمده پوشش گیاهی آن شامل درخت کنار، کهور و کرت است.

این جزیره علاوه بر دارا بودن موقعیت ویژه راهبردی و دیگر امتیاز‌های گوناگون، از طبیعت بسیار متنوع و با ارزشی برخوردار است.

زیستگاه‌های ویژه، گونه‌های جانوری و گیاهی کمیاب، پدیده‌های زمین شناسی گوناگون و چشم انداز‌های بدیع در خشکی و ساحل سراسر جزیره به وفور یافت می‌شوند.

مردم ایران زمین همه ساله در ایام مختلف با سفر به جزیره قشم به عنوان سرزمین زیبایی‌ها از شگفتی‌های عالم خلقت در قالب سایت‌های مهم گردشگری قشم همچون طولانی‌ترین غار نمکی جهان، دره ستاره‌ها، دره و تنگه چاهکوه، دره تندیس‌ها، موزه ژئوپارک، چاه‌های تلا و بادگیر‌های بندر تاریخی لافت، جزایر ناز، سواحل زیبا، سایت تخم‌گذاری لاک پشت‌های پوزه عقابی، جنگل‌های دریایی حرا، خلیج دلفین‌های هنگام، غار‌های خوربس، بام قشم و ده‌ها پدیده دیگر زمین شناختی دیدن می‌کنند.

ارتباط با مردمان شریف و میهمان دوست جزیره قشم، استفاده از خانه‌های بوم گردی در روستا‌های هدف گردشگری، بازدید از موزه لنج سازی گوران، استفاده از سواحل زیبا، خرید از بازار‌ها و مجتمع‌های تجاری، استفاده از مدارس غواصی برای تماشای شگفتی‌های زیبای زیر آب، شنا در سواحل و بهره بردن از ورزش‌های مختلف آبی به همراه خرید صنایع دستی بانوان هنرمند جزیره هم از دیگر امتیازات سفر به این جزیره شگفتی‌ها است.

سفر به قشم از سه مسیر هوایی (فرودگاه بین‌المللی قشم)، زمینی (سفر با خودرو‌های شخصی و عمومی از طریق بندر پهل بندرعباس به بندر لافت جزیره قشم توسط شناور‌های لندینگ کرافت) و دریایی (از بندر شهید حقانی بندرعباس به بندر شهید ذاکری شهر قشم) امکانپذیر است.

جزیره زیبای قشم با فرصت‌های عالی تجاری، دارای مساحتی ۲٫۵ برابر بزرگتر از سنگاپور و بحرین می‌باشد.

این جزیره با سواحل آرام و پوشیده از شن‌های طلایی و نقره‌ای و غروب منحصر به فرد به عنوان نگین خلیج فارس شناخته می‌شود.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع استان هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین