کد خبر: ۸۳۲۲۱۵
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۴

خسارت بزرگ به تل آویو

بعد از صدور حکم دادگاه داوری بین المللی به نفع عراق؛ صادرات نفت از اقلیم کردستان به اراضی اشغالی متوقف شد.
خسارت بزرگ به تل آویو
آفتاب‌‌نیوز :

تل آویو به دلیل تصمیم عراق برای توقف صادرات نفت خام از اقلیم کردستان به ترکیه با خسارت‌های بزرگی روبرو خواهد شد. اسرائیل برای سال‌ها نفت را از شمال اقلیم کردستان عراق از خط لوله‌هایی که به بندر جیهان در ترکیه می‌رسد، وارد می‌کرد. از فردا (شنبه) خط لوله‌ها بسته خواهد شد به این دلیل که دولت بغداد تأکید کرده کردها حق فروش نفت به صورت مستقل را ندارند و این مسئله منجر به قطع فعالیت‌های تجاری با اسرائیل می‌شود.

به گزارش روزنامه رأی الیوم، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد، بعد از اینکه دادگاه داوری بین المللی وابسته به اتاق تجارت بین المللی در پاریس به نفع عراق حکم داد؛ صادرات نفت کردستان عراق از طریق ترکیه متوقف شد.

عراق در سال ۲۰۱۴ شکایتی را به اتاق تجارت بین المللی ارائه کرد به این دلیل که ترکیه شروط توافق سال ۱۹۷۳ را از طریق اجازه دادن به دولت اقلیم کردستان برای صادرات نفت خام از طریق خط لوله‌های کرکوک-جیهان بدون موافقت بغداد نقض کرد.

بر اساس این حکم قضایی، ترکیه اعلام کرد که به حکم دادگاه پایبند است و اجازه صادرات نفت کردستان بدون موافقت بغداد را نمی‌دهد.

دولت اقلیم کردستان عراق بارها صادرات نفت به اراضی اشغالی را تکذیب کرده است.

گزارشات حاکی از این است که نفت سوریه از میادین شرق فرات که تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد)‌ و نیروهای آمریکایی است وارد اقلیم کردستان عراق می‌شود و از آنجا از طریق بندر جیهان به اراضی اشغالی می‌رسد. اسرائیل از اوایل سال میلادی کنونی ۴۰ درصد نفت را از اقلیم کردستان وارد کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین