کد خبر: ۸۳۲۳۷۷
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰

۱۳ پیشنهاد برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی

شاید تشخیص علت کندی اندروید دشوار باشد، زیرا می‌تواند به دلایل نرم افزاری یا سخت افزاری یا ترکیبی از هر دو باشد.
۱۳ پیشنهاد برای افزایش سرعت گوشی اندرویدی
آفتاب‌‌نیوز :

خوشبختانه معمولا علت کندی اندروید، مسائل نرم افزاری است که در این صورت می‌توان با انجام اقداماتی، اندروید را سریع‌تر کرد. وب سایت لایف وایر در گزارشی، ۱۳ دلیل احتمال کندی گوشی اندرویدی را بررسی کرده است:

۱- چرا اندروید کند می‌شود؟

علت کندی اندروید معمولا به دو مسئله نرم افزاری و سخت افزاری، ختم می‌شود. مسائل نرم افزاری معمولا ناشی از محدودیت فضای ذخیره سازی و حافظه است که با نصب اپلیکیشن‌های پرشمار و نگهداری فایل‌ها در دستگاه، رخ می‌دهد. همچنین ممکن است باگ‌های نرم افزاری مربوط به یک اپلیکیشن یا سیستم عامل قدیمی وجود داشته باشد.

همچنین باطری معیوب و نواقص سخت افزاری دیگر، در عملکرد اندروید می‌تواند تاثیرگذار باشد.

دستگاه شما به صورت کلی و هر اپلیکیشنی که در آن نصب شده است، مدام برای منابع رقابت می‌کنند. هنگامی که منابع کافی وجود نداشته باشد، اندروید کند شده و باز شدن اپلیکیشن‌ها بیشتر طول می‌کشد و به نظر می‌رسد دستگاه به روانی گذشته کار نمی‌کند.

۲- چگونه اندروید را سریع‌تر کنیم؟

موارد معدودی هستند که به اندازه یک گوشی کند، آدم را کلافه می‌کنند، اما از موضوع اصلی پرت نشویم؛ توجه به چند توصیه می‌تواند به بهبود قابل توجه عملکرد گوشی کمک کند، اما توصیه می‌شود همه این اقدامات تکمیل شود: در این فرآیند، چند بار دستگاه اندرویدی خود را ری‌استارت کنید.

سرعت اینترنت خود را تست کنید. ممکن است کندی اینترنت را با کندی گوشی اشتباه بگیرید. گوشی یا تبلت ممکن است مشکلی نداشته باشد و فقط شبکه کند باشد.

اپلیکیشن‌ها را ببندید

اپلیکیشن‌هایی که نمی‌خواهید همین حالا استفاده کنید را ببندید. به این ترتیب حافظه‌ای که با اجرای این اپلیکیشن‌ها استفاده شده بود، برای اپلیکیشن‌های دیگری که اولویت دارند، آزاد می‌شود.

پوشه‌های زباله را خالی کنید

طبق اعلام گوگل، دستگاه‌های اندرویدی هنگامی که فضای ذخیره سازی آزاد آن به کمتر از ۱۰ درصد برسد، ممکن است دچار کندی شوند. مدیریت فایل که در گوشی نصب شده است مانند اپلیکیشن فایل‌های گوگل (Files)، راه راحتی برای انجام این کار است و همچنین می‌توانند از اپلیکیشن‌های "جانک کلینر" برای اندروید استفاده کرد.

این کار چندان ضروری نیست، زیرا اکثر پوشه‌های زباله، فایل حذف شده را برای مدت ۳۰ روز نگه داشته و پس از آن برای همیشه حذف می‌کنند. با این حال، اگر اغلب فایل‌ها را حذف می‌کنید، دیتای غیرضروری زیادی خواهید داشت که فضا را اشغال کرده اند.

حذف اپلیکیشن‌هایی که نمی‌خواهید

اپلیکیشن‌هایی که نمی‌خواهید را حذف کرده و ویجت‌های غیرضروری را پاک کنید. استفاده همزمان از تعداد زیادی از آنها، تقاضا برای حافظه را افزایش می‌دهد و اگر این حافظه آزاد شود، سرعت گوشی شما بهبود پیدا می‌کند.

هرچه اپلیکیشن‌ها و ویجت‌های کمتری داشته باشید، ذخیره سازی کمتری صورت گرفته و حافظه کمتری استفاده می‌شود. این یکی از دلایلی است که گوشی‌های جدید، سریع‌تر از گوشی‌هایی کار می‌کنند که به مرور زمان، انبوهی از اطلاعات در آن‌ها جمع شده است.

اگر نمی‌توانید تصمیم بگیرید در حذف اپلیکیشن‌هایی که سریع‌تر باطری گوشی را می‌خورند، چه اطلاعاتی را پاک کنید، به قسمت تنظیمات، اپلیکیشن‌ها و اپلیکیشن‌های بدون استفاده بروید.

حذف ویجت‌ها در هر گوشی اندکی متفاوت است، اما یک راه برای حذف آنها، زدن روی ویجت و دراگ کردن آن به بخش حذف است. همین کار را برای اپلیکیشن‌ها انجام دهید، اما گزینه حذف نصب را انتخاب کنید.

اگر دستگاه اندرویدی شما به تازگی کند شده است شاید ایراد از اپلیکیشن یا ویجتی باشد که تازه نصب کرده‌اید. آخرین مواردی که به گوشی اضافه کرده‌اید را چک کرده و هر کدام را حذف کنید و ببینید پس از حذف آنها، سرعت اندروید شما افزایش پیدا کرده است یا خیر.

کش اپلیکیشن را پاک کنید

اگر اپلیکیشن خاصی، مشکل عملکرد دارد، این کار موثر خواهد بود، زیرا بخشی از فضای ذخیره‌سازی که اپلیکیشن استفاده می‌کند و ممکن است عامل کندی اندروید باشد را پاک می‌کند.

اجرای اپلیکیشن در پس زمینه گوشی را متوقف کنید

اپلیکیشن‌هایی که در پس زمینه گوشی فعال هستند، منابع سیستم مانند حافظه را اشغال کرده و باعث کند شدن گوشی می‌شوند.

به‌روزرسانی همه اپلیکیشن‌ها

استفاده از جدیدترین به‌روزرسانی‌هایی که از سوی طراحان اپلیکیشن منتشر شده است، می‌تواند مسائل مربوط به حافظه یا مشکلات دیگری که باعث کندی دستگاه می‌شوند را رفع کند.

سیستم عامل اندروید را به‌روزرسانی کنید

مانند به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها، سیستم عامل به‌روزرسانی نشده، می‌تواند اندروید را بسیار کند کند و به‌روزرسانی می‌تواند مشکلات مربوط را برطرف کند. ممکن است گوشی که در اختیار دارید، قادر به اجرای جدیدترین نسخه سیستم عامل نباشد یا اگر بتواند، شما نتوانید فضای کافی برای فعالیت روان آن را آزاد کنید و باعث شود دستگاه کندتر شود. اگر ریشه مشکل شما این باشد، کار چندانی بجز خرید یک گوشی جدید نمی‌توانید انجام دهید.

از نسخه‌های سبک‌تر اپلیکیشن‌ها استفاده کنید

بعضی از شرکت‌ها نسخه‌های سبک‌تر اپلیکیشن‌های خود را برای دستگاه‌های دارای حافظه یا فضای ذخیره سازی اندک، عرضه می‌کنند.

نمونه‌های آن شامل فیس بوک، اسپاتیفای، نقشه گوگل و گوگل گو است.

یک اسکنر ویروس نصب کرده و از آن برای اسکن و حذف ویروس استفاده کنید

اضافه کردن یک اپلیکیشن دیگر در یک گوشی کند ممکن است اقدام معکوس باشد، اما لازم است مطمئن شوید که آیا مشکل این است. اگر بدافزاری در گوشی باشد، تردیدی نیست که حافظه و ظرفیت ذخیره سازی باقی مانده گوشی را درگیر می‌کند. همچنین ویروس فعالیت‌های خطرناکی بدون اطلاع شما انجام می‌دهد.

عکس زمینه یا وال‌پیپر گوشی را به یک عکس غیرمتحرک تغییر دهید

اگر از این عکس پس زمینه متحرک استفاده می‌کنید، احتمالا در کندی گوشی شما بدون تاثیر نیست.

میزان مصرف حافظه اپلیکیشن‌ها

ببینید اپلیکیشن‌ها چه میزان حافظه مصرف می‌کنید و بنا بر صلاحدید، آن‌ها را حذف کرده یا ببندید. برای این منظور به قسمت تنظیمات، سیستم، گزینه‌های طراح، حافظه، حافظه مورد استفاده اپلیکیشن‌ها مراجعه کنید. می‌توانید میزان مصرف حافظه نسبت به روز گذشته را مشاهده کنید.

اگر می‌خواهید اپلیکیشنی را حذف کرده یا ببندید، روی لیست زده و سپس از منوی سه نقطه برای پیدا کردن گزینه توقف اجباری (Force stop) استفاده کنید.

مقیاس انیمیشن سیستم را کوتاه‌تر کنید

این مدت زمانی است که اندروید برای نمایش انیمیشن‌ها، مانند زمان باز کردن یک اپلیکیشن، پیکربندی شده است. این که آیا این کار، واقعا سرعت تلفن شما را افزایش می‌دهد تاثیر کمی دارد، زیرا بدون شک باعث می‌شود که سریعتر به نظر برسد. برای این منظور باید گزینه طراح اپلیکیشن را فعال کرده و سپس تنظیمات را باز کنید تا سه گزینه Window animation scale، Transition animation scale و Animator duration scale را بیابید. هر کدام از این گزینه‌ها را می‌توانید تغییر دهید و مثلا پنج برابر سریع کنید.

گوشی را فکتوری ریست کنید

با برگرداندن گوشی به وضعیت تنظیمات کارخانه، همه اپلیکیشن‌ها، فایل‌های دانلود شده، متون و موارد دیگر حذف خواهند شد. این کار، تنها راه برای بازگشت گوشی یا تبلت به وضعیتی است که در ابتدا داشت.

آیا زمان تهیه یک گوشی جدید رسیده است؟

در پایان، گوشی یا تبلت شما ممکن است بیش از حد قدیمی شده باشد و نمی‌تواند با سرعت معقولی کار کند. اگر نمی‌توانید جدیدترین نسخه سیستم عامل را دریافت کنید و قطعات آن را عوض کنید، بهتر است که یک گوشی جدید بخرید

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین