کد خبر: ۸۳۲۴۸۰
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳

در سیزده‌بدر چگونه با طبیعت رفتار کنیم؟

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی توصیه‌هایی را در خصوص نحوه رفتار با طبیعت در روز سیزده بدر ارائه کرد.
در سیزده‌بدر چگونه با طبیعت رفتار کنیم؟
آفتاب‌‌نیوز :

سیروس داوودی اظهار کرد: روز سیزدهم فروردین ماه بر اساس یک سنت باستانی و ملی در ایران به عنوان روز طبیعت نام گذاری شده است.

وی افزود: مردم ایران در این روز از ابتدای روز (صبح) تا هنگام غروب به دامن طبیعت عزیمت کرده و روز خود را در کنار خانواده و با بهره گیری از زیبایی‌های طبیعت سپری می‌کنند.

وی ادامه داد: سیزدهم فروردین ماه در واقع مصادف با روز‌های آغاز رشد و رویش پوشش گیاهی است لذا می‌توان این روز را به عنوان روز عهد و پیمان شهروندان با طبیعت برای استفاده صحیح و حفاظت از آن و عمل به وظیفه امانتداری در کنار لذت بردن از آن عنوان کرد.

داوودی با بیان این‌که طبیعت خانه بزرگ‌تر همه ما است، تاکید کرد: هرگونه آسیب به طبیعت در نهایت متوجه خودمان خواهد شد و در صورت تعامل بهتر با طبیعت می‌توانیم خود و آیندگان را از آسیب‌ها و تهدیدات مصون داریم.

وی افزود: بر اساس اصل ۵۰ قانون اساسی، بحث حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی است و ۱۳ فروردین نیز روز انس با طبیعت نامگذاری شده و برای ایرانیان روز آشتی و همنشینی با طبیعت است که این امر اهمیت پاسداشت طبیعت را دو چندان می‌کند تا این روز به عنوان یکی از جشن‌های ملی ایرانیان به بهترین و خاطره انگیزترین روز در طول سال تبدیل شود.

وی در تشریح نکات احتیاطی در روز طبیعت، افزود: تاحد امکان باید از برپایی آتش در طبیعت خودداری شود و در صورت ضرورت تهیه آتش نیز می‌بایست اطراف آن را مهار (پاکسازی) و پس از استفاده از آتش از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کرد و سپس محل را ترک کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی ادامه داد: به شدت تاکید می‌شود که هم استانی‌های عزیز از قطع درختان و حتی شاخه‌های سبز خودداری کنند و به هیچ وجه زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنند و آن‌ها را جمع آوری کرده و با خود به شهر برگردانند و سپس در مخازن زباله قرار دهند.

وی گفت: به طور کلی باید سعی کنیم تا به جز ردپا هیچ اثری در طبیعت بر جای نگذاریم و به غیر از عکس یادگاری هیچ چیزی از طبیعت بر نداریم.

وی افزود: هم استانی‌های عزیز در صورت مشاهده هرگونه تعرض به طبیعت از جمله قطع درختان، شخم زنی، تخریب مراتع و آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع با شماره گیری کد تلفنی رایگان ۱۵۰۴ به یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گزارش کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین