کد خبر: ۸۳۳۶۲
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۸۷ - ۱۹:۳۸
با تاکید بر جدا بودن اظهرنظرهای اشخاص از موضع جامعه روحانیت

نواب: جامعه روحانیت سخنگو ندارد

تسخیری نامزد جامعه روحانیت برای انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان از تهران
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز تهران تصریح کرد: «رابطه جامعه روحانیت مبارز با مقام معظم رهبری رابطه مرید و مراد است. همه اعضای جامعه مبارز نسبت به رهبری حالت مرید و مرادی دارند و در همه مواضع سعی می‌کنند که شارح و مفسر و مبین و ادامه دهنده مواضع معظم له باشند».

به‌گزارش سرویس سیاسی آفتاب حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز در گفتگوی اختصاصی با دفتر اطلاع رسانی این جامعه به برخی سوالات موجود درباره عملکرد و مواضع جامعه روحانیت مبارز پاسخ داده است، که متن کامل آن در پی می‌آید:

وی در پاسخ به این سوال که "این روزها اظهار نظرهای مختلفی از سوی اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در روزنامه‌ها، سایت‌ها و رسانه‌های گروهی منتشر می­شود که در بعضی موارد این نظرات با هم اختلاف دارند، توضیح شما به عنوان معاون سیاسی این جامعه چیست؟" اظهار داشت: «جامعه روحانیت مبارز از سال 1356 به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد. البته علمای بزرگی بودند سالها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در تهران فعالیت گسترده‌ای داشتند. در حقیقت فعالیتهای قبل از انقلاب بر اساس محورهای کلی بود مانند حمایت از امام خمینی(ره)، شعله ور کردن شور انقلاب، دامن‌زدن به مسائل مبارزات، مبارزه مستقیم با شاه و در یک کلمه تحکیم مبانی انقلاب و امام (ره)».

وی افزود: «آن‌وقت هم مسئله خطوط و جریانات فکری و سیاسی در بین نبود، بلکه افراد همه هم سو و هم جهت با امام حرکت می‌کردند. ماجراهای اختلاف نظر و جناح‌ها بعد به وجود آمد. با بزرگ منشی و مشی ویژه آیت‌الله مهدوی کنی که از ابتد از بنیانگذاران این حرکت بزرگ بودند و تا امروز هم این مشی ادامه دارد. ایشان هیچ وقت به مسائل کشور نگاه جریانی و حزبی و اختلاف انگیز نداشته‌اند».

نواب تصریح کرد: «جامعه روحانیت مبارز همچنان جای بزرگان انقلاب و اسلام است. آیت‌الله مهدوی کنی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله یزدی، آیت الله موحدی کرمانی، آیت الله امامی کاشانی، جناب آقای ناطق نوری، آقای دکتر روحانی و ... همه مسؤولین ارشد نظام اینجا عضو هستند».

عضو هیات اجرایی جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: «تبعاً از این‌چنین مجموعه‌ای که بزرگوارانی چون مقام معظم رهبری و شهیدانی چون بهشتی، باهنر و مطهری، مفتح، محلاتی و شاه آبادی و بزرگان دیگر در این جامعه بوده‌اند انتظار جریانی و حزبی برخورد‌کردن نمی‌رود».

وی ادامه داد: «آنان به اساس و اصول مبانی انقلاب می‌پرداختند الان هم این مشی در جامعه روحانیت مبارز پس از گذشت سی سال هنوز حفظ شده و علمدار این جریان فکری آیت الله مهدوی کنی است که خودش جریانی و خطی فکر نمی‌کند و در این اندیشه که ما یک جامعه روحانی هستیم، نسبت به ملت و نسبت به مردم حالت پدری داریم و به هیچ شکلی ما حزب نیستیم بلکه یک نهاد روحانی هستیم، مداومت دارند. و در اساسنامه جامعه هم بر همین عنوان تاکید شده است».

نواب در ادامه گفت: «جامعه روحانیت مبارز همه طیف‌های روحانیت را در بر می‌گیرد. اعضای محترم شورای مرکزی هم که همگی از بزرگان انقلاب هستند در اظهار نظر آزادند. موضوعاتی که مطرح است بحث و گفتگو می‌شود و در نهایت توافق می‌شود و با توجه به اینکه جامعه روحانیت مبارز سخنگو ندارد، مصوبات شورای مرکزی از طریق سایت و پایگاه اطلاع رسانی جامعه روحانیت مبارز به آدرس اینترنتی www.rohaniatmobarez.com رسما به اطلاع عموم می‌رسد».

وی خاطرنشان کرد: «اما این معنایش نیست که افراد در اظهار نظر محدودیت دارند، هیچ تعهد یا التزامی از اعضای جامعه گرفته نمی‌شود که شما حرف نزن یا این‌طوری حرف بزن. همه در اظهار نظر آزادند. گاهی در جلسات اختلاف نظر با 180 درجه وجود دارد ولی گفتگو می‌کنیم و بعد از این گفتگو‌ها مطلب روشن می‌شود».

نواب افزود: «تنها محدودیت این است که سخنان و اظهار نظرهای شخصی نباید به حساب جامعه روحانیت مبارز گذاشته شود. لذا ما هم از ارباب جراید و مطبوعات خواهش می‌کنیم که این استفاده را نکنند و سعی نکنند نظرات یک شخص را نظرات جامعه روحانیت مبارز قلمداد کنند».

معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: «از اعضای محترم شورای مرکزی نیز خواسته شده است که طوری صحبت نکنند که از بیاناتشان سوء استفاده شود و گفته شده است که نظرات شخصی جنابعالی به عنوان یکی از بزرگان انقلاب محفوظ است. بگوئید،‌ بحث کنید، حتی هر نظر متفاوتی هم دارید بگوئید».

نواب با اشاره به اینکه جامعه روحانیت مبارز یک کانون و نهاد محوری روحانیت با سابقه درخشان و با آماری از شهدای برجسته انقلاب و بزرگانی که از اعضا و مؤسسین این مجموعه بوده‌اند، ادامه داد: «خدماتی که در موارد اساسی و اصولی به اسلام و انقلاب کرده‌اند و همچنان الان هم خط مشی جامعه خط مشی مسائل کلی انقلاب است، در جزئیات وارد نمی‌شود، در دعواها وارد نمی‌شود، حزبی نگاه نمی‌کند، نگاه جریانی ندارد».

وی تاکید کرد: «جامعه روحانیت مبارز یک کانون آزاد اندیشه‌ورزی است و اساس این آزادی و آزادمنشی هم مرهون شخصیتی چون آیت الله مهدوی کنی است».

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پاسخ به این سؤال که آیا سخن دبیر کل هم به عنوان مصوبات و مواضع رسمی جامعه روحانیت مبارز معرفی می‌شود؟ گفت: «اعتماد اعضای شورای مرکزی به آیت الله مهدوی کنی به گونه‌ای است که ایشان تنها فردی هستند که هر چه را که بگویند همه اعضای جامعه به عنوان مواضع خودشان قبول دارند. چون مواضع ایشان همیشه مواضع کلی و اصولی است. ایشان در جزئیات وارد نمی‌شوند که بحثی پیش نیاید».

نواب افزود: «یکی از بزرگان خطاب به اعضای شورای مرکزی می فرمودند"این اعتماد و توجهی که شما به آیت الله مهدوی کنی دارید در بقیه مجامع روحانی به این شکل نیست".

وی درباره اینکه جامعه روحانیت مبارز در رابطه با تبعیت از ولایت و رهبری از موضوعات داخلی و جهانی مانند آنچه که در غزه رخ داد، چه موضعی را اتخاذ می‌کند و چه دیدگاهی دارد؟ اظهار داشت: «رابطه جامعه روحانیت مبارز با مقام معظم رهبری رابطه مرید و مراد است. همه اعضای جامعه مبارز نسبت به رهبری حالت مرید و مرادی دارند و در همه مواضع سعی می‌کنند که شارح و مفسر و مبین و ادامه دهنده مواضع معظم له باشند».
 
نواب یادآور شد: «به هر حال اعضای جامعه روحانیت مبارز همین کسانی هستند که با سخنرانی‌ها، بیانات و روشنگری‌هایشان این مواضع را برای مردم تبیین می‌کنند و از آن دفاع می‌کنند. کسانی هستند که در خط ولایت و تداوم خط ولایت و پی‌گیری مقام معظم رهبری امتحان خودشان را داده‌اند».

عضو هیات اجرایی جامعه روحانیت مبارز درباره برنامه‌های ویژه جامعه روحانیت مبارز در سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توضیح داد: «مصاحبه با آیت الله مهدوی‌کنی، آیت الله امام کاشانی و بزرگان انقلاب و جناب آقای ناطق‌نوری و سایر کسانی که در انقلاب نقش فعالی داشتند مانند جناب آقای شجونی و دیگر عزیزان بهترین برنامه برای توضیح انقلاب بوده و هست که مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد».

وی با بیان اینکه برگزاری یک سمینار در تابستان سال آینده با حضور علمای جهان اسلام به مناسبت ورود به دهه چهارم انقلاب اسلامی پیشنهاد شده است که هنوز در شورای مرکزی تصویب نشده است، گفت: «ولی همکاری با علمای جهان اسلام برای بحث و بررسی پیرامون مسائل و مشکلات جهان اسلام چیزی که در اساسنامه جامعه روحانیت مبارز هم رویش تکیه شده و انشاء الله فکر می‌کنیم در شورای مرکزی هم رای بیاورد و بتوانیم این کار را انجام دهیم».

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب در رابطه با نقش جامعه روحانیت مبارز در انتخابات ریاست جمهوری و میان دوره‌ای خبرگان رهبری که کمتر از 5 ماه دیگر برگزار می‌شود گفت: «نقش جامعه در همه انتخابات حفظ وحدت اصولگرایان است. در انتخابات قبل هم لیست ندادیم. ولی از روند کلی اصولگرایی در کشور حمایت کردیم و جریان کلی اصولگرائی را تقویت کردیم».
 
نواب افزود: «با همه اختلافات سلیقه‌ای که داخل جریانات اصولگرایی بود جامعه روحانیت مبارز سعی کرد که نقش پدری و محوری خودش را در جریان اصولگرائی حفظ کند و حفظ کرد و بعد هم بسیاری از افراد نظرشان این بود که حضور فعالانه جامعه روحانیت مبارز و شخص آیت‌الله مهدوی کنی در حفظ وحدت اصولگرایان نقش کلیدی داشت».

وی تاکید کرد: «در انتخابات آینده هم به همین شکل عمل خواهیم کرد. در مورد انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری آیت‌الله تسخیری به عنوان کاندیدای تهران پیشنهاد شده است. همچنانکه گفتم جامعه نمی‌خواهد وارد دعواهای جزیی و جناحی بشود می‌خواهد نقش محوری خودش را در مسائل کلان کشور حفظ کند».

این عضو هیات اجرایی جامعه روحانیت مبارز، درباره مباحثی چون وحدت ملی، ائتلاف، شورای حکمیت، شورای داوری، طرح عبور و ... که در محافل سیاسی مطرح شده و بعضی آنرا ابتکار اصولگرایان و برخی آنرا طرح اصلاح‌طلبان می‌نامند، گفت: «جامعه روحانیت مبارز یک نهاد اندیشه ورزی و فکر کردن بر مبانی و بر مسائل ضروری اصل انقلاب است. جامعه راجع به مرجعیت، ریاست جمهوری و مسائل مهم انقلاب اظهار نظر می‌کند. دعوت مردم به راهپیماییها، دعوت مردم به حضور در صحنه، همراهی با انقلاب این‌ها مبانی است که در جامعه تاکید می‌شود».

وی ادامه داد: «در این رهگذر مکرر اتفاق افتاده است که افراد و جریانات مختلفی از جامعه درخواست می‌کنند که در جلسات شورای مرکزی حضور یابند و نظراتشان را بگویند. آقایان می‌آیند و نظراتشان را می‌گویند. اعضای شورای مرکزی هم نظراتشان را می‌شنوند. همین امر منشا اختلاف نظراتی می‌شود».
 
نواب در توضیح اینکه آیا نظرات مطرح شده توسط دیگران در جلسات جامعه روحانیت پذیرفته شده‌است یا نه؟ افزود: «اگر بپذیرد که بیانیه می‌دهد و مصوباتش را اعلام می‌کند. بنابراین می‌شود گفت هر دو گروه درست می‌گویند. نه آنکه میگوید "نه این مطلب در جامعه روحانیت مبارز مطرح نشده است" مقصودش این است که این نظر نظر جامعه روحانیت مبارز نیست و آنی که می‌گوید "این نظر مطرح شده است"، می‌خواهد بگوید که گروهی در جامعه رفته‌اند و نظراتشان را مطرح کرده‌اند».
 
معاون سیاسی جامعه روحانیت مبارز گفت: «جامعه روحانیت مبارز جای آزادی است که آقایان از گروه‌های مختلف تشریف می‌آورند و افراد مختلف بحث می‌کنند. بعضی وقتها امکان حضور در شورای مرکزی را ندارند ولی با یکی از بزرگان (معمولا با آیت‌الله مهدوی‌کنی) ملاقات می‌کنند و از راه پیغام از طرف ایشان نظراتشان را اعلام می‌کنند».

وی تصریح کرد: «ماگوشمان برای شنیدن آماده است ما نظرات همه را گوش می‌دهیم هر کس بیاید در جلسه یا به هر شکلی پیامش را به ما برساند گوش می‌دهیم ولی معنایش این نیست که ما در این راه هر کسی هرچه در شورای مرکزی بگوید نظرات جامعه محسوب شود».

نواب درباره انگیزه جامعه روحانیت مبارز برای حذف پسوند «تهران» از نام آن اظهار داشت: «در اساسنامه جدید محدوده تهران برداشته شد و جامعه می‌تواند در استانها و شهرستانهای بزرگ شعب و بخش‌هایی داشته باشد».
 
وی با تاکید بر اینکه داعیه جهانی شدن، الان در جامعه روحانیت مبارز مطرح نیست، افزود: «حفظ ارتباط با علمای جهان و تکیه برتوانایی روحانیون در بسیج توده‌ها در حل مشکلات جهان اسلام به طور جدی مدنظر است. ولی به هیچ وجه اینکه بخواهیم تشکیلات جهانی ایجاد کنیم مطرح نیست. برای تشکیلات ایرانی هم منع قانونی نداریم ولی اقدامی هم در این جهت صورت نگرفته است».

عضو هیات اجرایی جامعه روحانیت مبارز در پایان خاطرنشان کرد: «در مناطق تهران نیز الآن شورای مرکزی خودشان فعالیت‌های خوبی دارند در مساجدشان جمع می‌شوند افراد و تجمعات موفقی دارند. در گذشته تشکیلات خوبی داشته و یک مقدار تضعیف شده که باید تقویت شود».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین