کد خبر: ۸۴۲۵۷۰
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
مردم خواستار شدند.

ضرورت برخورد جدی با طالبان

درپی درگیری روز گذشته نیرو‌های طالبان با نیرو‌های جان برکف هنگ مرزی در مرز ایران افغانستان که منجر به شهادت یکی از نیرو‌های غیور مرزبان و مجروح شدن دو نفر دیگر شد، مردم خواستار برخورد جدی با طالبان شدند و بیان کردند که دوشادوش نیرو‌های مسلح از خاک ایران دفاع می‌کنند.
ضرورت برخورد جدی با طالبان
آفتاب‌‌نیوز :

درگیری طالبان در مرز ایران در محور پاسگاه تاسوکی تا پاسگاه ماککی، باعث شد تا یکی از مرزبانان جمهوری اسلامی ایران شهید و دو نفر دیگر مجروح شوند.

تعدادی از مردم در گفتگو با ایسنا، خواستار برخورد جدی با این حرکت طالبان و پاسخی دندان‌شکن به متجاوزان مرزی ایران شدند.

سارانی یکی از کشاورزان سیستانی گفت: در مقابل تجاوزات مرزی طالبان به‌هیچ عنوان نباید کوتاه آمد.  مرزداران سیستانی با تمام توان و تا آخرین قطره خون در کنار نیرو‌های جان برکف نظامی و انتظامی ایستاده‌اند و دوشادوش آن‌ها با هر کسی که قصد جسارت حتی به یک وجب خاک ایران را داشته باشد، ایستاده‌اند.

محمد جهان‌تیغ یکی دیگر از شهروندان در این‌باره بیان کرد: اقتدار ایران در منطقه خاورمیانه و در دنیا زبانزد خاص و عام است و همه کشور‌های دنیا، ایران را به عنوان یک قدرت شاخته‌اند، با این وجود انتظار بر این است که جوابی کوبنده به این افراد داده شود.

غلامی نیز در این خصوص گفت: ناامنی در مرز برای هیچ کدام از کشور‌های همسایه درست نیست، ولی هیچ وقت ایران آغازگر هیچ‌گونه درگیری نبوده و مرزداران ما همیشه مظلوم واقع شده‌اند. نیرو‌های متجاوز باید بدانند که مردم با تمام قوا در کنار نیرو‌های مرزبان و مسلح ایستاده‌اند و به هیچ کسی اجازه نخواهند داد که به خاک ایران اسلامی تجاوز کند.

یکی از روستائیان ساکن هیرمند که نخواست نامش فاش شود، درخصوص درگیری رخ داده در مرز ایران و افغانستان، گفت: درگیری از حدود ۹:۳۰ صبح شروع شد و تا حدود ساعت ۱۱ ادامه داشت. در ابتدا طالبان تیراندازی را شروع و به سمت مرزبانان ایرانی شلیک کردند.

این شهروند هیرمندی افزود: پس از تیراندازی از سمت طالبان، نیرو‌های مرزبان ایران هم مجبور به تیراندازی شدند.

میر از اهالی روستایی در هیرمند با اشاره به برخورد جدی با طالبان از سوی نظام اسلامی، گفت: برخورد ایران باید به گونه‌ای باشد تا طالبان حتی فکر نزدیک شدن به مرز ایران را نداشته باشند. ما تا جایی که امکان داشته با همسایگان خود کنار آمده و مماشات کرده‌ایم، اما می‌بینیم که در مرز‌های مشترک با کشور‌های افغانستان و پاکستان نیرو‌های مظلوم مرزبانی ما مرتباً مورد هدف گلوله‌های ناجوانمردانه اشرار و یا متجاوزان مرزی می‌شوند، بدون اینکه دولت‌های مستقر در این کشور‌ها پاسخگوی این‌گونه حرکات و تجاوزات مرزی شوند.

این شهروند سیستانی اضافه کرد: در طول ۸ سال جنگ تحمیلی مقابل بیش از ۴۰ کشور مردانه و جانانه ایستادیم و اجازه ندادیم که حتی یک وجب از خاک کشور به دست بیگانه بیفتد، اکنون نیز چیزی تغییر نکرده، اقتدار نیرو‌های ایرانی برهیچ کسی پوشیده نیست، باید یک بار برای همیشه اقتدار ایرانی را احساس کنند، ایرانی فردی نیست که بگذارد کسی به خاکش تجاوز کند.

نیرو‌های طالبان بدون رعایت حسن همجواری اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور نیز در این خصوص گفت: نیرو‌های طالبان از سمت افغانستان بدون در نظر گرفتن و رعایت قوانین بین المللی و حسن همجواری با انواع سلاح مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کردند که با واکنش قاطعانه مرزبانان دلیر و شجاع فراجا مواجه شدند.

سردار قاسم رضایی اظهارداشت: بعد از تیراندازی‌های طرف طالبان، براساس پروتکل‌های مرزی از سوی مرزبان درجه یک تذکرات لازم به نیرو‌های مهاجم داده شده است. اما متاسفانه مجددا از ساعاتی قبل تیراندازی شروع و درگیری‌ها ادامه دارد.

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور گفت: در پی شروع درگیری‌های مرزی از سوی طالبان، سردار "احمدرضا رادان"؛ فرمانده کل انتظامی کشور، دستورات قاطعانه لازم، به مرزبانان ابلاغ و تأکید کرد " شجاعانه و قاطعانه از مرز‌ها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه تعدی و نزدیک شدن به مرز‌ها را ندهند".

طرف افغانستانی آغازگر درگیری بوده است

رئیس کمیته امنیت کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: طرف افغانستانی آغازگر درگیری مرزی بوده است و در ادامه توپخانه ارتش نیز فعال شده است.

حسن همتی در خصوص درگیری مرزی در استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در این حادثه سه پایگاه مرزی ما با طرف افغانستانی در گیر شدند که تعدادی از مرزبانان ما نیز مجروح و یک نفر نیز شهید شده است. بر اساس آنچه که گزارش شده است درگیری از سوی نیرو‌های مرزی طالبان آغاز شده و در ادامه توپخانه جمهوری اسلامی نیز فعال شده است. ما برای حل برخی اختلافات و مناقشات با کشور افغانستان بر گفتگو و راهبرد سیاسی تاکید داریم و اولویت ما بر این موضوع است، اما برای پاسداری از مرز‌ها و دستیابی به حقوق بین المللی مانند حق آبه هرگز کوتاه نخواهیم آمد.

محمد سرگزی نماینده زابل، در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص تبادل آتش در منطقه ماککی شهرستان کنم ولایت نیمروز میان نیرو‌های طالبان و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: این گونه درگیری‌ها سابقه‌هایی در مدت اخیر و پس از استقرار حکومت طالبان داشته، اما در مورد این درگیری بر اساس اطلاعات کسب شده از مسئولین محلی گروهی حامل مواد مخدر به سمت مرز‌های ایران در حال حرکت بودند که نیرو‌های هنگ مرزی کشورمان با آن‌ها درگیر می‌شوند و در پی آن نیرو‌های مسلح افغانستانی هم به حمایت از این گروه به سمت نیرو‌های ما تیراندازی کردند. این درگیری‌ها چند ساعتی ادامه پیدا کرد و در حال حاضر شرایط مرز در مجاورت استان نیمروز افغانستان آرام گزارش شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین