کد خبر: ۸۴۳۷۰۳
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
اقامتگاه‏‏‌های استان یزد نیاز توریست‏‏‌های خارجی را تامین نمی‏‏‌کند

غافلگیری چینی‏‏‌ها در یزد

به تازگی و با اتمام دوران همه‌گیری ویروس کرونا و تازه شدن امید‌ها برای ورود گردشگران خارجی، گروهی از گردشگران چینی به یزد وارد شده‌اند. به اعتقاد کارشناسان، با توجه به مناسبات مطلوب میان ایران و چین و برخی کشور‌های دیگر همچون روسیه، افزایش تعاملات برای ورود گردشگران چینی و روسی یکی از اقداماتی است که می‌تواند در رونق گردشگری استان یزد بسیار موثر باشد.
غافلگیری چینی‏‏‌ها در یزد
آفتاب‌‌نیوز :

یزد میراث جهانی که همواره با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شهرشیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود در مثلث گردشگری ایران و در کنار استان‌های اصفهان و فارس، همیشه یکی از مقاصد اصلی سفر گردشگران خارجی به ایران بوده، اما مشکلاتی در خصوص انتخاب یزد به عنوان مقصد اصلی این گروه‌ها وجود دارد. درباره گردشگران چینی، سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد گفت: هسته تور‌های ورودی کشور چین متشکل از ۲ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری و جمعی از فعالان حوزه اقامتی و پذیرایی با بهره‌گیری از افراد مسلط به زبان چینی از سال ۹۷ فعال شده و اقدامات ارزنده‌ای در سال‌های قبل از شیوع بیماری کرونا در زمینه جذب گردشگران چینی داشته است.

هما خورشیدی افزود: این هسته هم‌اکنون در راستای معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور در زمینه ورود تور فعال است، حضور در چند نمایشگاه گردشگری در کشور چین، برگزاری تور آشناسازی، برگزاری دو نوبت جشن سال نو چینی در یزد، راه‌اندازی رستوران غذا‌های چینی در یزد از اقدامات مهم این هسته در استان است. نکته مهم در خصوص گردشگران چینی این است که آن‌ها همیشه به هتل‌های چهار و پنج ستاره و رستوران‌های خوب می‌روند، ماشین‌های حمل‌ونقل و سفرهایشان باید لوکس و تمیز باشد ضمن آنکه اصلا خسیس نیستند، اما ولخرج هم نیستند و بجا خرج می‌کنند. همین نکته ظریف و مهم و مشکلات زیرساختی و نبود هتل‌های چهار و پنج ستاره موجب کاهش علاقه‌مندی گردشگران کشور بزرگ و پرجمعیت چین و شریک بزرگ تجاری ایران شده است.

استاندار یزد نیز در خصوص وضعیت گردشگری استان و برنامه‌ریزی برای جذب این قشر از گردشگرانگفت: محل اقامتی مناسب یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های گردشگری است و هر چند اقدامات بسیار خوبی در این راستا صورت گرفته، اما هنوز کافی نیست و نیازمند حرکت بیشتری در این زمینه هستیم. مهران فاطمی افزود: صنعت گردشگری یکی از بند‌های مهم سند یزد نوین است و در راستای همین سند ایجاد مراکز اقامتی و هتل‌های جدید در دستور کار میراث فرهنگی قرار دارد که با کمک بخش خصوصی و تسهیلات نسبت به احداث هتل‌های جدید اقدام شده و ادامه خواهد داشت. وی با بیان اینکه اکنون سفر گردشگران چینی به ایران و استان یزد در حال جهش است، خاطرنشان کرد: با توجه به علاقه این گردشگران به اقامت در هتل‌های چهار و پنج ستاره و کمبود این زیرساخت‌ها در تلاش هستیم در این بخش، زیرساخت‌های مرتبط با گردشگری را تقویت کنیم.

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان یزد یادآور شد: در قالب طرح یزد نوین برنامه‌ریزی کرده‌ایم ۳۰ میلیارد تومان از خزانه استانداری یزد برای تولید محتوای یزدشناسی به دنیا اختصاص یابد تا حداقل یک میلیارد نفر در جهان یزد را بشناسند. فاطمی با اشاره به اینکه استان یزد از ظرفیت‌های خواهرخواندگی با هفت شهر خواهرخوانده خود در دنیا استفاده قابل قبولی نکرده است، تاکید کرد: گردشگری، صنعتی پاک، اشتغال‌آفرین و یکی از مهم‌ترین محور‌های پیشرفت و تعالی استان است و اکنون نزدیک به ۲‌هزار میلیارد تومان طرح آماده سرمایه‌گذاری در این بخش، در استان داریم.

وی یکی از زیرساخت‌های ضروری گردشگری را توسعه بخش حمل‌ونقل اعلام کرد و گفت: به این منظور و با وجود شرایط اقتصادی و تحریم‌های موجود، نخستین شرکت هواپیمایی استان با عنوان «یزدایر» با مشارکت بخش خصوصی و همکاری شرکت هواپیمایی «ماهان» باهزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در اواخر سال گذشته راه‌اندازی شد که اکنون یکی از منظم‌ترین پرواز‌ها را دارد. این مسوول ارشد استان یزد دیگر طرح بزرگ مورد پیگیری را راه‌اندازی «شرکت حمل‌ونقل ریلی» برشمرد و گفت: یکی از مزیت‌های بزرگ استان، قرارگیری در پنج راه ریلی کشور و آمار بالای مسافران و گردشگران و بیشترین حجم بار کشور، به خصوص در شهرستان بافق است که در این خصوص نیز رایزنی‌هایی با وزارت راه و شهرسازی در راستای راه‌اندازی یک شرکت ریلی انجام شده است.

وی یکی دیگر از محور‌های گردشگری در استان یزد را گردشگری سلامت دانست و ادامه داد: نگاه استان به حوزه گردشگری سلامت عمدتا بر گردشگری سلامت گردشگران خارجی متمرکز حرکت جدی در این مسیر و پذیرش گردشگران از این طریق است تا ضمن ارزآوری و ایجاد ارزش افزوده شاهد شکل‌گیری اتفاقات فرهنگی در کنار آن باشیم. استاندار یزد یکی از ظرفیت‌های مغفول مانده استان در حوزه گردشگری را ظرفیت منحصر به‌فرد کویر دانست و اظهار کرد: یزد یکی از در دسترس‌پذیرترین کویر‌های ایران را داراست که این ویژگی، جذابیت زیادی را ایجاد می‌کند. فاطمی در بخش دیگر درباره برخی شبهات پیرامون آمار میهمانان نوروزی استان گفت: میانگین آمار ورود میهمانان نوروزی به استان، تفاوت معناداری با سال گذشته ندارد و تفاوت آن در توزیع سفر‌ها در یک بازه زمانی گسترده و در چند تعطیلی پشت سر هم بود که مسافران سفر خود را به این استان در طول دو ماه، توزیع کرده بودند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین