کد خبر: ۸۴۶۴۰
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۵
تمام تقصیرها را گردن خشکسالی انداختند اما ...

روحانی هشدار داد: سال آینده سالی توام با سختی‌ها برای کشور است

نحوه ارزیابی دولت از میزان بیکاری، از عجایب روزگار است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارائه گزارشی مستند و آماری از شاخص‌های کلان اقتصادی کشور و مقایسه آن با سال‌های گذشته تاکید کرد که دولت در اجرای اغلب دستورات برنامه چهارم توسعه ناموفق بوده است.

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی صبح امروز شنبه طی سخنانی در افتتاحیه سمینار «تطبیق لایحه بودجه سال 1388 با سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلان برنامه چهارم» تاکید کرد: «شاخص‌ها و آمارهای موجود از جمله آمارهای بانک مرکزی و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که طی سه سال گذشته، اسناد بالادستی کشور از جمله سند چشم‌انداز بیست ساله، سیاست‌های کلی برنامه چهارم توسعه که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده‌ است و همچنین قانون برنامه چهارم مورد توجه قرار نگرفته است».

روحانی با یادآوری برخی دستورات برنامه چهارم از جمله رشد اقتصادی متوسط 8 درصدی، نرخ تورم6/8 درصدی و نرخ بیکاری 4/8 درصدی در سال پایانی برنامه افزود: «سال آینده آخرین سال برنامه چهارم توسعه است و علی‌القاعده بایستی در پایان سال 1388 شاهد تحقق تمام اهداف برنامه چهارم باشیم. این در حالی است که حتی آمارهای بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد طی سه سال گذشته در مسیر برنامه چهارم و سیاست‌های کلان مصوب مقام معظم رهبری حرکت نکرده‌ایم و اکثر دستورات برنامه محقق نشده است».

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: «بر اساس برنامه چهارم قرار بود نرخ تورم به 8.6 درصد کاهش پیدا کند حال آن که بر اساس آمار همین بانک مرکزی، نرخ تورم در دی ماه امسال به 9/25 درصد رسید. البته برخی کارشناسان می‌گویند اگر سبد محاسبات مربوط به تورم کاملاً شفاف باشد و دستکاری نشود و دولت از الگوی قبل از سال 1384 برای محاسبه تورم استفاده کند، این نرخ به مراتب بیشتر از این‌ها خواهد بود. در زمینه شاخص اشتغال نیز چند ماه قبل می‌گفتند نرخ بیکاری بالاخره از دو رقمی به یک رقمی کاهش پیدا کرده است. مبنای ‌آن‌ها البته وام‌های بنگاه‌های زودبازده بود که پرداخت وام را معادل ایجاد اشتغال می‌گرفتند که از عجایب روزگار است. البته بر اساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور انحراف طرح وام‌های اشتغال خیلی بیشتر از آن چیزی است که گفته شده است».

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به افزایش بیش از صد درصدی حجم پول در کشور طی سه سال گذشته تاکید کرد: «بر اساس آمار بانک مرکزی، حجم نقدینگی کشور از 67 هزار میلیارد تومان در سال 1384 به حدود 170 هزار میلیارد تومان در آبان ماه امسال رسید که نشان می‌دهد طی سه سال گذشته بیش از دو برابر شده است. شاخص کل بورس نیز از 12100 واحد در سال 1384 به حدود 8500 واحد در دی ماه 1387 سقوط کرده است که مجموعاً نشان می‌دهد طی سه سال گذشته نه سیاست‌های کلی نظام و نه قوانین بالادستی مورد توجه قرار نگرفته‌اند».

وی ادامه داد: «بر اساس سیاست‌های ابلاغی برنامه چهارم توسعه، رشد اقتصادی کشور باید به طور متوسط هر سال 8 درصد باشد. این در حالی است که بانک مرکزی رشد اقتصادی کشور در سال 1384 را 7/5 درصد، در سال 1385 را 2/6 درصد و رشد اقتصادی کشور در سال 1386 را 9/6 درصد ارزیابی کرده است».

روحانی افزود: «درآمد ارزی کشور طی سه سال گذشته به رقم بی‌نظیر و بی‌سابقه 198 میلیارد دلار رسیده است و با محاسبه درآمد نفتی سال جاری مجموعاً بالغ بر حدود 270 میلیارد دلار می‌شود. به رغم این درآمد بی‌سابقه متاسفانه نتوانسته‌ایم به رشد مطلوب برسیم و برای جبران عقب‌ماندگی کشور باید در سال آینده به رشدی معادل 4/18 درصد دست پیدا کنیم تا بتوانیم اهداف برنامه چهارم را محقق سازیم. دسترسی به چنین رشدی هم با شرایطی که می‌بینیم علی‌القاعده غیر ممکن است».
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به اهداف برنامه چهارم در زمینه رشد سرمایه‌گذاری نیز گفت: «رشد سرمایه‌گذاری طبق برنامه چهارم می‌بایست 2/12 باشد حال آن که این شاخص در سال 1384 برابر 1/5 درصد، در سال 1385 برابر 3/3 درصد و در سال 1386 برابر 6 درصد بوده است».

روحانی ادامه داد: «در زمینه فضای کسب و کار، ایران طبق گزارش سال 2007 در میان 178 کشور جهان رتبه 131 را داشت که این وضعیت حتی در مقایسه با کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا هم مطلوب نیست. طی سال‌های اخیر حتی کشورهایی مانند تونس و عربستان نیز توانسته‌اند 3 تا 5 رتبه جایگاه خود را ارتقا دهند حال آن که طبق گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول، جایگاه ایران از نظر فضای کسب و کار در همین مدت 4 رتبه تنزل پیدا کرده و از رتبه 131 به 135 رسیده است. متاسفانه کشور ما از نظر میزان رشد اقتصادی نیز در میان 23 کشوز منطقه رتبه 16 را داراست که نشان می‌دهد تا دسترسی به اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله و دسترسی به جایگاه اول منطقه در سال 1404 چه راه دشواری را در مقابل داریم».

وی تصریح کرد: «البته برخی از آقایان برای نشان دادن موفقیت‌های دولت به سراغ آمار مربوط به افزایش خطوط موبایل، افزایش تعداد کاربران اینترنت، افزایش تعداد کتابخانه‌های روستایی و از این قبیل می‌روند که البته عیبی هم ندارد. اما مساله این است که معیارها و شاخص‌های اصلی برای بررسی وضعیت اقتصادی کشور و بررسی میزان انطباق عملکرد دولت با برنامه چهارم، شاخص‌هایی مثل رشد اقتصادی، تورم، بیکاری، ضریب جینی، رشد سرمایه‌گذاری و آزادی فضای کسب و کار است نه مسایلی مانند تعداد کتابخانه‌های روستایی».

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که امنیت غذایی یکی دیگر از سیاست‌های کلی برنامه چهارم توسعه است، گفت: «البته در سال گذشته تمام تقصیرها گردن باران و خشکسالی انداخته شد حال آن که کشور در دهه‌ گذشته خشکسالی‌هایی از این بدتر را نیز تجربه کرده بود، ضمن آن که سال‌های 84 و 85 نیز وضعیت بهتری نداشتیم».

روحانی با ابراز نگرانی از سیر فزاینده واردات محصولات کشاورزی طی سه سال اخیر تاکید کرد: «در حالی که در سال 1383 هیچ گونه واردات حبوبات نداشتیم و حتی صادر می‌کردیم، در سال 1386 به یک واردکننده عمده تبدیل شده‌ایم و بیش از 100 هزار تن حبوبات وارد کرده‌ایم. میزان واردات ذرت کشور در سال 1383 حدود 2 میلیون تن بوده اما این رقم در سال 1386 به 2 میلیون و 683 هزار تن رسیده است. در زمینه واردات گندم نیز امسال به یکی از بزرگترین واردکنندگان دنیا تبدیل شده‌ایم».

وی با تاکید بر اهمیت شاخص «ضریب جینی» به عنوان شاخص نابرابری توزیع درآمد گفت: «بر اساس گزارش‌های بانک مرکزی، شاخص ضریب جینی که بیانگر وضعیت عدالت اجتماعی است نسبت به سال 1383 افزایش یافته و این نشان می‌دهد که فاصله طبقاتی در جامعه به رغم تمام شعارها، متاسفانه افزایش یافته است. عدالت اجتماعی مهم‌ترین شعار و هدف دولت نهم بوده و افزایش ضریب جینی در سه سال گذشته به این معناست که برای دستیابی به عدالت اجتماعی، انگیزه و سخنرانی کافی نیست و باید برنامه‌ریزی کارشناسی داشت».

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تصریح کرد: «در زمینه کاهش اتکای دولت به درآمدهای نفتی هم به رغم برخی شعارهایی که داده می‌شود، شاخص‌های رسمی نشان می‌دهد مطلقاً پیشرفتی نداشته‌ایم. بر اساس سیاست‌های کلان نظام، اتکای هزینه‌های جاری دولت به درآمدهای نفت و گاز باید حداکثر تا پایان برنامه پنجم یعنی 6 سال آینده به صفر برسد. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که شاخص تراز عملیاتی بودجه در سال 1383 حدود منفی 128 هزار میلیارد ریال بوده است. این عدد در سال 1384 به منفی 191، در سال 1385 به منفی 257 و در سال 1386 به عدد بی‌سابقه منفی 210 هزار میلیارد ریال رسیده است. بنابراین به رغم شعارهایی که داده می‌شود، اتکای دولت به درآمدهای نفتی نه تنها کاهش نیافته که طی سه سال اخیر افزایش داشته است».

روحانی در پایان با تاکید بر این که علامت‌های اقتصادی نشان می‌دهند سال آینده سالی توام با سختی‌ها و مشکلات فراوان برای کشور خواهد بود، گفت: «امیدوارم دولت و مجلس در لایحه بودجه سال آینده تلاش کنند به اهداف برنامه و اسناد بالادستی نزدیک‌تر شده و بخشی از عقب‌ماندگی‌های سال‌های اخیر را جبران نمایند. مسئولیت سنگینی بر عهده نمایندگان محترم مجلس است و می‌توانند نقش تاریخی خود را برای بهبود اوضاع و جلوگیری از تشدید مشکلات اقتصادی و عقب‌ماندگی‌ها ایفا نمایند. با توجه به این که در مجلس مخصوصاً در کمیسیون‌های تخصصی افراد صاحب نظر و با سابقه‌ای وجود دارد قطعاً توجه لازم را به این مسایل خواهند داشت و امیدواریم با تلاش آن‌ها شاهد بهبود نسبی بودجه سال آینده باشیم».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۶
0
0
واقعا خسته نباشيد ميگيم به دولت نهم.
حالا كه بزرگان مملكتي از اين ماجرا ها با خبر اند پس چرا كسي فعاليت مثبتي انجام نميدهند؟ فقط گفتن اين حرف كه « اسناد بالادستی کشور از جمله سند چشم‌انداز بیست ساله، سیاست‌های کلی برنامه چهارم توسعه که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده‌ است و همچنین قانون برنامه چهارم مورد توجه قرار نگرفته است» كافيست؟‌ نبايد كاري كرد؟‌ چه كسي مسول است؟ آيا اين ظلم به مردم نيست؟ ما به جاي پيشرفت فقط پس رفت داشتيم. تكليف ملت چيست؟ آيا نبايد با مسولين اين پس رفت ها برخورد شود؟ و يا معلوم شود كه متخلفين واقعي اين مسايل چه كساني هستند؟
ناشناس
|
-
|
۱۶:۴۰ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۶
0
0
آفرين اگر تمام مسپولين به همين شكل واقع بين باشند ُ مردم نيز خرسند خواهند شد و در صورت بروز هر گونه بحران به كمك دولت و نظام خواهند ژرداخت
ناشناس
|
-
|
۲۲:۱۷ - ۱۳۸۷/۱۱/۲۶
0
0
به تازه گي وزير اقتصاد سرانه متوسط درامد را ده هزار دلار اعلام كرد و گفت كه جزء كشورها متوسط هستيم براي من اين سئوال پش امد كه مگر متوسط در آمد يك ايراني بيشتر از پانصد هزار تومان در ماه است ؟ و اگر يك خانواده بطور متوسط چهار نفر باشد در امد سلانه خانواده به عبارتي شش ميليون تومان و درامد سرانه يك عضو خانواده در سال يك ميليون و دويست و پنجاه هزار تومان مي شود !
پس اختلاف متوسط در آمد سرانه سالانه كشور (حدود ده ميليون تومان ) و متوسط در آمد حقيقي سرانه سالانه يك شحض ( حدود يك ميليون تومان و ربع ) به جيب كي مي رود ؟
اختلاف فقط يك صفر !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۱/۲۸
0
0
با سلام و خسته نباشید اگر امکان دارد پیگیری کنید پاسخ مسئولان دولتی را در این زمینه اخذ کنید و در سایت درج کنید
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین