کد خبر: ۸۵۴۲۸۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۳
از ایران برای انجام مذاکره دعوت شده

تکرار ادعای عربستان و کویت درباره «مالکیت کامل» خود بر میدان آرش

عربستان و کویت ادعا‌های قبلی خود مبنی بر مالکیت کامل این دو کشور بر میدان گازی مشترک با ایران در خلیج فارس را تکرار کردند.
تکرار ادعای عربستان و کویت درباره «مالکیت کامل» خود بر میدان آرش
آفتاب‌‌نیوز :

وزارتخانه‌های امور خارجه عربستان سعودی و کویت بامداد امروز (۵شنبه) در بیانیه‌های مشابهی که در خبرگزاری‌های رسمی دو کشور (واس و کونا) منتشر شد، بار دیگر ادعای مالکیت انحصاری و مشترک خود بر میدان نفتی «آرش» در خلیج فارس را تکرار کردند و از ایران برای انجام مذاکره دعوت به عمل آوردند.

به گزارش وبسایت عربی شبکه خبری «سی ان ان» آمریکا، در بیانیه‌های مشابه این دو وزارتخانه در این باره آمده است: عربستان و کویت بار دیگر تاکید می‌کنند که مالکیت منابع طبیعی در منطقه زیر آب تقسیم شده از جمله میدان الدره (آرش) به طور کامل، تنها مالکیت مشترک میان دو کشور است و آن‌ها به تنهایی دارای حقوق حاکمیتی کامل برای بهره برداری از منابع آن منطقه هستند.

وزارت امور خارجه عربستان و کویت در ادامه بیانیه خود همچنین آوردند: عربستان و کویت بار دیگر درخواست‌های قبلی و مکرر خود از ایران برای مذاکره بر سر مرز شرقی منطقه زیر آب غرق شده با عربستان و کویت به عنوان یک طرف مذاکره و ایران به عنوان یک طرف دیگر بر اساس مفاد حقوق بین الملل و حسن همجواری را تکرار می‌کنند.

این در حالی است که «جواد اوجی»، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران دیروز (چهارشنبه) در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه جلسه هیئت دولت، در رابطه با میادین مشترک نفتی و گازی با کشور‌های همسایه در حوزه خلیج فارس تاکید کرد: ذره‌ای از حق ایران در بهره برداری از میدان آرش کوتاه نمی‌آییم؛ در این باره به کشور کویت اعلام کردیم که مانند سایر میادین مشترک، این آمادگی را داریم تا از این میدان به صورت مشترک بهره بردای کنیم و آن را حق جمهوری اسلامی ایران می‌دانیم.

اوجی با بیان این که ایران دارای چندین میدان مشترک گاز و نفت با کشور‌های همسایه است، عنوان کرد: الحمد لله با تفاهم این میدان‌ها در حال بهره برداری هستند.

وزیر نفت ایران یک شنبه هفته جاری نیز در حاشیه نشست بررسی طرح‌ها و پروژه‌های میدان‌های مشترک نفت و گاز، درباره میدان مشترک گازی آرش گفته بود: جمهوری اسلامی ایران همواره از حل و فصل دوستانه مسائل مرزی و دریایی با همسایگان پشتیبانی می‌کند.

اوجی در این باره ادامه داد: درباره بهره برداری از میدان‌های مشترک نفت و گاز، همیشه راه مذاکره و تفاهم با همسایگان را در پیش گرفته ایم؛ درباره میدان آرش نیز ایران خواهان بهره برداری یکپارچه و مشترک است.

وزیر نفت ایران ضمن تاکید بر این که تهران درباره میدان گازی آرش، تامین حقوق و منافع خود را پیگیری می‌کند، افزود: با این حال چنانچه تمایلی به تفاهم و همکاری وجود نداشته باشد، ایران تامین حقوق و منافع و بهره برداری و اکتشاف از منابع یاد شده را در برنامه قرار می‌دهد و هر گونه تضییع حقوق خود را برنمی تابد.

منبع: شفقنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین