کد خبر: ۸۵۶۵۷
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۰۳
در دهمین سالگرد بهره برداری از مترو

هاشمی رفسنجانی چگونگی راه‌اندازی مترو در تهران را تشریح کرد

میرحسین موسوی در راه‌اندازی مترو همکاری خوبی کرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام گفت: «هم اکنون جزء کشورهای مترو ساز جهان شده‌ایم و بسیاری از تجهیزات حساس مترو در کشور ساخته می‌شود».

به گزارش خبرنگار اقتصادی آفتاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دهمین سالگرد بهره برداری از مترو تهران با اشاره به تاریخچه ساخت مترو از سال 1337 و مقاومتهای ادامه ساخت آن در اوایل پیروزی انقلاب گفت: «حدود نیم قرن تلاش برای مترو و توسعه آن در کشور صورت گرفته است یعنی از حدود سال 1337 بحث مترو در ایران مطرح بود و در سال 1354 قانون آن در مجلس تصویب شد.پس از آن یک شرکت فرانسوی برای مطالعات مترو مجموعه ‌فعالیت‌هایی را آغاز و به انجام رساند. تا امروز مسیر طولانی طی شده که توانمندی، فن‌آوری و دانش متروسازی در کشور در وضعیت مطلوب و در شرایط خودکفایی قرار گرفته است».

هاشمی گفت: «پس از مخالفت‌های شدیدی که پس از پیروزی انقلاب با ساخت مترو صورت می‌گرفت بالاخره توانستیم سیاست‌گزاران کشور را متقاعد کنیم که مترو نیاز ضروری ما است».

رئیس‌ اسبق مجلس شورای اسلامی سپس به تشریح برخی از این مخالفت‌ها پرداخت و افزود: «نیروهای چپ از مترو به عنوان یک کالای لوکس یاد می‌کردند و به همین دلیل فشار زیادی به افکار عمومی وارد کردند که این فشارها در نهایت به متوقف شدن کار مترو منتهی و حرکت در مسیر مترو غیرقانونی شد».

هاشمی با اشاره به حضور خود در مجلس و شورای انقلاب در آن مقطع زمانی یادآور شد: «علی‌رغم نفوذی که من داشتم، فضا نمایندگان تحت تأثیر فضای جامعه و نیزعقب‌ماندگی‌های شهرها و شهرستانها حاضر به دادن بودجه عمومی کشور به مترو نبودند».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام سپس به تشریح چگونگی تصویب موضوع مترو در آن شرایط پرداخت و گفت: «در جلسه نمایندگان تهران این موضوع بررسی شد و پس از برگزاری یک جلسه 2 ساعته با دولت مهندس موسوی که در آن بسیاری از وزرای کابینه دولت بعدی خود من نیز مخالف مترو بودند، با همراهی خوب میرحسین موسوی توانستیم با اختلاف یک رأی در صحن علنی موافقت مجلس را بگیریم».

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: «مسائل حاشیه‌ای که به دنبال زیرسوال بردن مترو بود باعث شد که یک خطبه‌ از نماز جمعه تهران را به این موضوع اختصاص بدهم، زیرا مترو، صنعت زمان بود و نمی‌شد از آن بهره نبرد و از ابعاد متعدد زیست‌محیطی، کاهش تصادفات و غیره نیز صنعت مهمی به شمار می‌رفت».

وی تصریح کرد: «با تلاش‌هایی که انجام شد، به تدریج انتقادات از مترو کمتر شد و با رایزنی‌هایی که صورت گرفت و مصوبات مجلس توانستیم از محل صدور نفت کوره پالایشگاه اصفهان، بخشی از منبع مالی مترو را تأمین کنیم و برخی از منابع مالی نیز با مشارکت بانک‌ها تامین شد».

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه "اگرچه دولت من موفق نشد مترو را راه‌اندازی کند اما زمینه‌های توسعه این دانش را فراهم کرد و حرکت‌های مناسبی هم صورت گرفت" افزود: «بسیاری در دولت من بر لزوم بهره‌گیری از تجهیزات غربی که در آن مقطع هزینه هر واگن به بیش از 2 تا 4 میلیون دلار می‌رسید اصرار داشتند، ولی پس از رایزنی به این نتیجه رسیدم که کشور چین می‌تواند بهترین گزینه باشد و با مذاکراتی که با کشورهای متعدد صورت گرفت در نهایت واگن‌های چینی که امروز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند، تصویب شد».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران را علی‌رغم تمام مشکلات و مسایلی که به دلیل جنگ در کشور پدید آمد، کشوری مترو‌ساز خواند و گفت: «هم‌اکنون بخش‌های مختلفی از این توانمندی در ایران ساخته می‌شود».

وی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در زمینه ساخت مترو گفت: «در سفر اخیرم به عراق، کمک ایران برای راه اندازی مترو در مسیر بغداد به کربلا را خواستار بودند».

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: «یکی از زیباترین سیستم‌های مترو جهان هم اکنون در تهران است».

وی از تلاش همه دولت‌ها، شهرداری تهران، شورای اسلامی شهر تهران و شبکه بانکی در راه اندازی متروی تهران تقدیر کرد و گفت: «تبعا کمک‌ها باید به روز افزایش یابد». 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به بررسی عملکردهای دولت‌های پس از انقلاب در حوزه مترو پرداخت و گفت: «دولت میرحسین موسوی همکاری خوبی کرد و در دولت من نیز این همکاری‌ها ادامه داشت. پس از دولت من نیز فعالیت‌های خوبی صورت گرفت».

هاشمی ادامه داد: «‌دولت احمدی‌نژاد هم کمک خوبی کرد و البته هرچه جلوتر می‌رویم، هزینه‌ها بالاتر و مشکلات بیشتر می‌شود که نیازمند همکاری بیشتری نسبت به قبل است».

هاشمی رفسنجانی گفت: «پس از راه اندازی نخستین خط مترو تمایلات سیاسیون کشور نیز بر این شد که مترو را مطرح کنند و حتی مترو به سوژه تبلیغاتی و انتخاباتی تبدیل شد».

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام استفاده از ساختمان‌های مجاور مترو را کمک درخور توجهی برای توسعه مترو دانست و گفت: «زمین‌های اطراف هر ایستگاه مترو می‌تواند به بهترین فروشگاه‌ها تبدیل شود».

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: «مترو حرکتی رفاهی،‌ اقتصادی، فرهنگی، زیست محیطی و علمی است و به زندگی افراد نظم می‌دهد».

رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: «حال که مترو به ضرورت تبدیل شده است باید کل نظام امکانات خود را برای توسعه این وسیله تجربه شده خوب اختصاص دهند».

وی افزود: «اگر خطوط مترو در شهرهای اقماری اطراف تهران تاسیس شود خوابگاه‌های تهران به اطراف منتقل و تنفس در تهران آسان می‌شود».

هاشمی رفسنجانی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در تولید سیمان و ساخت کارخانه‌های ذوب‌ آهن افزود: «از این پس باید در اندیشه صادرات صنایع‌مان باشیم چرا که ایرانی‌ها با تمدن کهن خویش توانایی دستیابی به این گونه پیشرفت‌ها را دارند».

وی در ادامه بر استفاده موثر از درامدهای نفتی تاکید کرد و گفت: «اگر از افزایش درآمدهای نفت در سال گذشته به نحو مطلوب‌تری استفاده می‌شد هم اکنون کشور بیشتر از این توسعه می‌یافت».

هاشمی رفسنجانی در پایان گفت: «رشد و تعالی کشور منوط به وجود مدیران لایق است».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین