محمدمهدی اسماعیلی، وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی، اعلام کرد که کاهش مخاطبین تلویزیون را پذیرفته است. او کم شدن مخاطب را بیربط به مسائل سیاسی کشور دانست و ماحصل فراگیری شبکههای اجتماعی و افزایش فناوری دانست.
اسماعیلی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه از قول او نقل میشود «صداوسیما بیننده کمی دارد و درحال از دست دادن ببینده خود است» توضیح داد: «در یک کنفراس و همایش علمی که دفتر تحقیقات رسانهای برگزار کرده بود من در مورد چالش رسانههای سنتی، مرسوم و متداولمان با فناوریهای نوین صحبت میکردم. اشاره داشتم درحال حاضر فناوریهای نو آمدهاند و یک بخش مهمی از مخاطبان به شبکههای اجتماعی منتقل شدند.»
صحبتهای اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان میدهد که اسماعیلی، کاهش مخاطب تلویزیون را رسما پذیرفته، اما علت آن را مسائل سیاسی دخیل در کشور نمیداند و عوامل دیگری در این ماجرا دخیل بودهاند.
این اولین باری نیست که مسئولین میپذیرند مخاطبین تلویزیون نسبت به گذشته کمتر شده است. اردیبهشت سال ۱۴۰۱، پیمان جبلی، در نشستی که با هنرمندان داشت، کم شدن مخاطبان صداوسیما را پذیرفت و گفت: «همه ما، چه شما به عنوان هنرمند، چه ما به عنوان مسئولین صداوسیما، باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقهای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟ چرا بعضی آثار که در گذشته با هزینههای کمتر ساخته میشد، ماندگارترند؟ همه ما مقصریم و نمیتوانیم خودمان را تبرئه کنیم.»
کم شدن مخاطبان تلویزیون پذیرفته شده
با بررسی صحبتهای دو مسئول این ماجرا به وضوح دیده میشود که مسئولین کم شدن مخاطبان سیما را پذیرفتند؛ اما محل تعارض آنجایی است که در عین پذیرفتن این ماجرا از پذیرفتن و همکاری با هنرمندان سر باز میزنند، یا حتی اگر خودشان هم چراغ سفیدی برای همکاری با هنرمندان نشان دهند، یک نفر پیدا میشود که با قهر و فحش و بی احترامی، به گونهای صحنهسازی کند که مدیران پشیمان شوند. مثلا ماجرای رضا رشیدپور را به یادبیاورید؛ بعد از انتشار خبر بازگشت رضا رشیدپور و محمدرضا گلزار به شبکه سوم سیما و واکنش تند محمدرضا شهبازی، مجری برنامه پاورقی، دعوا و کشمکش به جایی رسید که به کنسل شدن برنامه رضا رشیدپور و گلزار در صداوسیما منجر شد و حواشی بسیاری برای صداوسیما به همراه داشت.
کمی بعدتر اعلام شد که ایرج طهماسب، به الویزیون باز خواهد گشت. در واقع قرار است نوروز ۱۴۰۳ فصل جدید مجموعه «مهمونی» با اجرای ایرج طهماسب و هنرنمایی عروسکها و میهمانان جدید، این بار از شبکه نسیم صداوسیما پخش خواهد شد. بر اساس نامهای که از اداره کل بازرگانی صداوسیما در فضای مجازی منتشر شده، این اداره کل با اشاره به بازگشت ایرج طهماسب و برنامه محبوبش به قاب تلویزیون، از مدیران شرکتها، صاحبان صنایع و کانونهای تبلیغاتی برای ارائه درخواست خود به منظور تبلیغات انحصاری این برنامه دعوت کرد، تا جایگاه این تبلیغات را به بالاترین مبلغ پیشنهاد ارائه شده اختصاص دهد!
سلبریتی نمیخواهیم
یک زمانی تلویزیون میگفت ما سلبریتی نمیخواهیم و با جدیت تمام اصرار داشت که برنامههایش نباید سلبریتی محور باشد و با همین فرمان یک راه جدیدی را شروع کرد راهی که به مرور زمان نه تنها نتوانست مخاطبانش را با خودش همراه کند، بلکه مخاطب را روبه رویش قرار داد و به مرور زمان این بازی تبدیل به یک بازی دو سر باخت شد و در نهایت هم رویه به جایی کشیده شد که جبلی و دیگر مدیران هر کاری که انجام دادند باعث شد به آنها هجمه وارد شود. به عبارتی یک جنگ قدرتی شکل گرفت میان کسانی که با خودیها میخواهند تلویزیون را بگردانند و کسانی که حضور چهرهها در جذب مخاطب برای تلویزیون را موثر میدانستند و اینگونه یک زمین نزاعی شکل گرفت میان تمام کسانی که یک ارتباطی به تلویزیون دارند.
در ابتدا صداوسیما سلبریتیها و تمام مجریانی که هم مهارت کافی در اجرا و هم محبوبیت لازم برای جذب مخاطب را داشتند کنار گذاشت و در مقابل کسانی وارد عرصه اجرا شدند که یا قبلا بازیگر بودند یا استاد ارتباطات یا اگر هم حوزه تخصصیشان اجرا بود به قدری تعداد اجرایشان در تلویزیون زیاد بود که تمام فرصتشان برای ایجاد خلاقیت و یک حرکت تازه در اجرا را از بین میبردند.
حالا که خبر رسیده رضا رشیدپور نباشد، اما ایرج طهماسب باشد و بعد از اینکه پیمان جبلی اعلام کرد به کسی باج نخواهد داد و به سلبریتیها هم وابسته نیست، اخباری مبنی بر تقاضای جدی صداوسیما از سعید آقاخانی به گوش میرسد که از این کاگردان خواسته شده تا فصل جدید «نون. خ» را آماده کند تا در نوروز ۱۴۰۳ روی آنتن شبکه یک سیما برود.
پیش از این قرار بود که «نون. خ» در یکی از پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی ساخته شود، اما فشارها و درخواستهای صداوسیما عامل اصلی بازدارنده این ماجرا بود؛ که در نهایت سعید آقاخانی را وادار به انعقاد قرارداد با صداوسیما کرد.