کد خبر: ۸۶۰۴۸
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۹
یک صاحب‌نظر حوزه کشاورزی تشریح کرد:

پیش‌بینی‌هایی که سال گذشته در بخش کشاورزی تحقق یافت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر بهزاد قره‌یاضی، کارشناس بخش کشاورزی و معاون تحقیقات و آموزش وزارت کشاورزی در دولت خاتمی تصریح کرد: «آنچه در سال 87 بر کشاورزی کشور گذشت در ابتدای سال توسط اینجانب و بسیاری از کارشناسان فن پیش‌بینی و اعلام شده بود و این پیش‌بینی‌ها منتشر شدند و برای نمونه خوانندگان را به مقاله‌ای تحت عنوان پیش‌بینی وضعیت کشاورزان ایران در سال 87 ارجاع می‌دهم».

او که در ایام نوروز با خبرنگار اقتصادی آفتاب گفت و گو می‌کرد افزود: «متاسفانه با وجود اینکه در آن مطلب اظهار امیدواری شده بود که پیش‌بینی‌ها تحقق پیدا نکند اما هر آنچه پیش‌بینی شده بود تحقق پیدا کرد که در راس آن کاهش تولید محصولات استراتژیک مثل چغندرقند، گندم، حبوبات، پنبه و ... و افزایش بی‌رویه قیمت محصولات کشاورزی و ارزاق عمومی بود».

بنيانگذار و رئيس سابق پژوهشكده بيوتكنولوژی كشاورزی تصریح کرد: «در مطلب پیش‌بینی‌های کشاورزی سال 87 دروغ یکی از آفات بخش کشاورزی عنوان شده بود و بر این اساس از خداوند خواسته بودم که کشور را از شر دروغ، ‌خشکسالی و دشمن برهاند».

قره‌یاضی در ارزیابی خود از وضعیت بخش کشاورزی و عملکرد دولت در این بخش در سال 87اظهارداشت: «سالی که گذشت سال رکوردشکنی در واردات محصولات غذایی و در راس آن‌ها گندم بود، کشوری که در سال 83، آخرین سال مدیریت دولت آقای خاتمی، در گندم به خودکفایی رسیده بود پس از دو سال پرباران در سال 84 تا 86 و به دنبال تنها یک سال کم بارش به یکی از بزرگترین واردکنندگان دنیا مبدل و بر اساس آمار مختلف بین 5 تا 8 میلیون تن گندم وارد کشور شد».

وی افزود: «با وجود آنکه در دهه 70 و حتی 80 ما سال‌های خشک متعددی را به دنبال هم داشتیم که گاهی سه سال پیاپی خشکی با شدت بیشتر از خشکی مورد ادعا در سال 87 پیش‌ می‌آمد اما اینچنین خسارات ناروایی را هرگز شاهد نبودیم. طبیعی است همان طور که پیش‌بینی شده بود در سال گذشته خشکسالی به عنوان موهبتی برای مدیران و مفری برای مهندس محمدرضا اسکندری وزیر محترم کشاورزی برای خروج از بن‌بست وعده‌های تحقق نیافته خودکفایی در یک سال تا سه سال و عدم اجرای قانون برنامه چهارم بود».

معاون تحقیقات و آموزش وزارت کشاورزی در دولت خاتمی تاکید کرد: «وزیر جهاد کشاورزی که با ساختگی خواندن برنامه چهارم مایل بود مدعی شود که برنامه چهارم اساساً قابل اجرا نیست یا نباید مرجع ارزیابی برنامه‌های او باشد، مدعی شد که وعده‌های خودکفایی او بر مبنای همین آمار برنامه‌ چهارم بوده و بنابراین بی‌تقصیر است اما او هرگز توضیح نداد که چگونه است که وقتی 54 تن از استادان دانشگاه‌ها در آغاز سال 85 عدم امکان تحقق برنامه‌ها وزارت کشاورزی را پیش‌بینی کرده و در مورد ناپایداری تولید در بخش کشاورزی به ویژه فشار بی‌رویه بر آب‌های زیرزمینی تاکید کرده بودند باید با الفاظی چون"حذف شدگان از وزارت کشاورزی و کسانی که پول گرفته اما کار نکردند" روبرو شوند؛ اما او که با وعده‌های غیر علمی و عملی مستمر با بهره‌برداری از گرایشات سیاسی مجلس شورای اسلامی و ملاحظات موجود توانسته است تا امروز بر کاخ شیشه‌ای کشاورزی حکمفرمایی کند باید مورد سوال و استیضاح قرار نگیرد».

قره‌یاضی گفت: «او در بازتعریف خودکفایی مدعی شد که خودکفایی به معنای تعیین نیاز کشور از طریق تولید داخل و واردات است و ناتوانی خود در تحقق برنامه‌های خودکفایی را ناشی از ضعف برنامه‌ریزی دولت خاتمی عنوان کرد. مدیران وی در ادامه سیاه‌نمای علیه منتقدان با ناپرهیزکار خواندن دانشمندان و حتی با عوام‌فریب خواندن نماینده ولی فقیه و عضو مجلس خبرگان همچنان بر حوزه انکار بحران‌های موجود بر بخش‌ تولید در کشاورزی و سیل انبوه واردات بی‌رویه مواد غذایی در عین گرانی روزافزون آن پای‌فشردند».

این کارشناس تصریح کرد: «به هر تقدیر سال 87 با تحقق پیش‌بینی‌ وضعیت موجود در حالی به پایان رسید که کشاورزی ایران سیاه‌ترین و تاریک‌ترین دوران مدیریت خود را سپری می‌کنند. در این سال طرح استیضاح مهندس اسکندری، تا مرز طرح در مجلس جلو رفت و با اقدام رئیس مجلس یک ماه به تعویق افتاد اما گویا در فرهنگ او انتهایی برای یک ماه متصور نیست و انتظار متخصصان و منتقدان مهندس اسکندری در درون و بیرون مجلس را پایانی نخواهد بود. اگرچه رئیس مدیر و مدبر مجلس شورای اسلامی با انگیزه ارسال پیام حمایت از دولت محمود احمدی‌نژاد و تلاش برای زدودن شائبه اختلاف بین مجلس و دولت تا حد خروج غیرقانونی طرح استیضاح از دستور کار مجلس جلو رفت اما اخطار «طنزگونه» رئیس محترم جمهور به رئیس مجلس نشان داد که چنانچه مجلس شورای اسلامی همچون گذشته از وظایف قانونی و اختیارات نظارتی خود چشم بپوشد در روحیه فرافکنی و مظلوم‌نمایی برخی در مقابل مجلس تغییری حاصل نخواهد کرد».

معاون تحقیقات و آموزش وزارت کشاورزی در دولت خاتمی ادامه داد: «به هر حال سال 1387 در حالی به دقایق پایانی رسید که بحران بی‌سابقه‌ای موسسه تحقیقات و واکسن و سرم‌سازی رازی را فرار گرفته بود. ورود محصولات فاقد کیفیت موسسه رازی بر بازار مصرف انسانی و دامپزشکی ممکن است هر لحظه منجر به فاجعه‌ای انسانی و حیاتی گردد. این بحران نتیجه عدم شایسته‌سالاری، عدم توجه به هشدارهای کارشناسان و منتقدین و به طور ویژه لجاجت وزیر محترم در مقابل تذکرات و سوال‌های قانونی نمایندگان مجلس و منتقدان درون و برون وزارت جهاد کشاورزی است».

قره‌یاضی در بیان پیشى‌بینی خود از وضعیت بخش کشاورزی در سال 88 گفت: «اما در سال 88 اگرچه اینجانب همچون گذشته آرزو می‌کنم بسیاری از پیش‌بینی‌ها به جز پیش بینی تغییر وزیر کشاورزی در سال 88 تحقق نیابد اما با انگیزه هشدار و ثبت در تاریخ و تلاش برای ایجاد حساسیت در بین نمایندگان محترم مجلس و مدیران ارشد نظام به ویژه شخص محترم رئیس‌جمهور ناگزیر از بیان پیش‌بینی‌های خود برای سال 88 هستم».

وی ادامه داد: «پیش‌بینی می‌شود در سال 88 مهندس اسکندری با به جا گذاشتن کارنامه‌ای ضعیف کاخ شیشه‌ای وزارت جهاد کشاورزی را ترک نماید. امید آن می‌رود که تغییر مهندس اسکندری پیش از انتهای دوره قانونی دولت نهم باشد».

بنيانگذار و رئيس سابق پژوهشكده بيوتكنولوژی كشاورزی تصریح کرد: «پیش‌بینی می‌شود در سال جاری واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی به ویژه گندم، برنج، جو، ذرت، شکر، حبوبات، میوه، روغن، دانه‌های روغنی و حتی گوشت و فرآورده‌های دامی ادامه یابد. همچنین با وجود کاهش قیمت‌های جهانی محصولات غذایی به زیر سطح سال 86، یعنی قبل از گرانی ارزاق عمومی درجهان، در ایران افزایش قیمت ارزاق عمومی باز هم ادامه یابد و در عین حال چنانچه در سال 87 شاهد بودیم با ندانم‌کاری در تولید برخی محصولات مانند سیب‌زمینی، به دلیل ارزانی بیش از حد ناشی از اضافه تولید از محل جایگزینی با کشت چغندر، پیش‌بینی می‌شود در سال 88 برخی کشاورزان باز هم به خاک سیاه ‌نشینند».

وی ادامه داد: «پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه وضع موجود با وجود کاهش قیمت‌های محصولات غذایی وارداتی مانند گندم به نصف قیمت سال گذشته در بازارهای جهانی به دلیل کاهش تولید داخلی، دولت ناگزیر از اعطای یارانه‌های بیشتری برای ارزاق عمومی شود».

قره یاضی گفت: «از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود در سال 88 وضعیت بارندگی و شرایط جوی از بهبود قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال 87 برخوردار نباشد».

این کارشناس تاکید کرد: «پیش‌بینی می‌شود بحران کاهش تولید در بخش کشاورزی که با نمایان شدن نتایج برنامه‌ها و عملکرد مهندس اسکندری و تیم همکاران او ابعاد گسترده‌تری خواهد یافت، با فرافکنی گسترده‌تری به گردن شرایط نامساعد اقلیمی و انتقادات امثال اینجانب نسبت داده شود».

معاون تحقیقات و آموزش وزارت کشاورزی در دولت خاتمی ادامه داد: «همچنین پیش‌بینی می‌شود هرگز سخنی از ادعاهای وزیر کشاورزی در مورد بی‌تاثیر یا کم تاثیر بودن عوامل اقلیمی در تولیدات کشاورزی به میان نیاید و تا آخرین روزهای مدیریت مهندس اسکندری وعده‌های غیر علمی و عملی همچون نیل به خودکفایی و ساخت 300 سد زیرزمینی و ارائه آمار نادرست به صورت گسترده‌تر ادامه یابد».

وی گفت: «در سال 88 وزارت جهاد کشاورزی و مدیریت فن‌آوری هراس و دانایی‌ستیز بیوتکنولوژی همچنان در اردوگاه مخالفین استفاده از مهندس ژنتیک و کشت محصولات تراریخته خیمه خواهند زد».

قره‌یاضی اظهارداشت: «پیش‌بینی می‌شود در این سال نیز همچون 2 سال گذشته نام ایران از نقشه جهانی کشورهای تولیدکننده محصولات تراریخته حذف و به جای آن بر تعداد کشورهایی همچون بورکینافاسو، بولیوی و مصر بر روی این نقشه افزوده شود».

بنيانگذار و رئيس سابق پژوهشكده بيوتكنولوژی كشاورزی تصریح کرد: «پیش‌بینی می‌شود در سال 88 متاسفانه ضریب خودکفایی در کشور باز هم کاهش یافته و به پایین‌ترین سطح خود در سال‌های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی برسد و بر حجم واردات انرژی مورد نیاز مردم افزوده شده و امنیت غذایی به مفهوم دسترسی همه آحاد جامعه در همه زمان‌ها و مکان‌ها به غذای سالم و کافی با اختلال بی‌سابقه‌‌ای مواجه گردد».

قره‌یاضی در پایان گفت: «امید آن دارم که این پیش‌بینی‌ها در سایه حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای در 22 خردادماه 88 و ایجاد تغییر برای بازگشت به اصول و اصلاح در انحرافات مورد اشاره صورت تحقق نیابد و یا روند بهبود به خود گیرد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین