کد خبر: ۸۶۱۵۹
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۱:۱۷

اعظم طالقانی: نمی‌توان زنان را نادیده گرفت

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ اعظم طالقانی معتقد است:‌ «زنان یک پتانسیل و نیروی عظیم هستند که اگر به آن پاسخ مناسب ندهیم و شرایط مناسب ایجاد نکنیم، منفجر می‌شوند و نمی‌توان حضور و مطالبات آنان را نادیده گرفت». 

به گزارش سرویس اجتماعی آفتاب، فرزند آیت الله طالقانی و نماینده دور اول مجلس شورای اسلامی طی گفتگویی با روزنامه اعتماد که در شماره روز شنبه این نشریه منتشر شده است، ضمن تشریح مبارزات و مطالبات زنان در رژیم سابق به بررسی مطالبات امروز زنان جامعه پرداخته است. 

طالقانی در این مورد گفته است:‌ «در زمانی که من نماینده مجلس در دور اول بودم از سوی برخی از نمایندگان طرحی ارائه شد که دختران در کنکور سراسری حق انتخاب رشته مهندسی کشاورزی را ندارند. در همان زمان نیز از سوی من و برخی از نمایندگان زن این طرح با اعتراضات زیادی رو به رو شد. یادم می‌آید خانم زهرا رهنورد تلاش‌های زیادی در این رابطه کردند که سرانجام موفق شدیم این طرح را از دستور کار مجلس بیرون آوریم. البته این طرح از سوی بسیاری از نمایندگان و حتی نمایندگان زن مورد تایید قرار گرفت، من در آن زمان از وزیر علوم وقت این سوال را پرسیدم که چرا زنان ما نمی‌توانند در این رشته شرکت کنند در حالی که نیمی از کشاورزان ما را جمعیت زنان تشکیل می‌دهند؟ ما شاهد هستیم که زنان کشاورز همراه با مردان سر زمین مشغول کار هستند و زمین نیز مال آنان نیست و در تملک مرد است، جوابی که به من داده شد این بود که حضور زنان در روستاها خطرناک است. من هم در پاسخ گفتم شما امکاناتی برای زنان کشاورز فراهم کنید تا این خطرات آنان را تهدید نکند نه اینکه مانع از حضور آنان در دانشگاه و تحصیل در رشته کشاورزی شوید».

وی در مورد تعصبات بی‌جای مردان در خصوص زنان نیز می‌گوید: «برخی مردان به دلیل نوع نگاه و نگرش و تربیتی که در خانواده‌ها داشته‌اند و اینکه با تغییر مکان هم این مساله تعدیل نمی‌شود و عکس العمل رسوباتی که در ذهن شان وجود دارد نمود پیدا می‌کند. شما دقت کنید اصلاً در خانواده‌های ما به فرزندان حقوق بشر آموزش داده نمی‌شود. حقوق بشر چیزی نیست که شما بتوانید تنها با قانون آن را آموزش دهید یا اجرا کنید. حقوق بشر باورکردنی، پذیرفتنی و یادگرفتنی است یعنی هر فرد باید با تمام وجود آن را درک کرده و در جهت اجرای آن تلاش کند. حقوق بشر باید هم در خانواده‌ها و هم در جامعه جا بیفتد و نوع نگاه به زن تغییر کند. باید این نگاه که زن نیز یک انسان است که دارای حقوقی برابر با حقوق مرد است، به یک نگرش و دیدگاه تبدیل شود. این نگرش و نگاه در قانونگذاری و قانون اساسی اثرگذار بود». 

وی به مساله منع زنان از کاندیداتوری ریاست جمهوری پرداخته و افزوده است: «خانم گرجی در مجلس در مورد اینکه برخی آقایان بر این نکته تاکید داشتند که زنان نمی‌توانند رئیس جمهور شوند، مخالفت کردند. استدلال نیز داشتند، کلمه «رجال» فقط به معنی مردان نیست. کلمه رجال شخصیت‌های فرهیخته اجتماعی و سیاسی هستند. اما وقتی می‌خواهند زنان را از اینکه رئیس جمهور شوند بازدارند، می‌گویند نه، رجال به معنی مردان است. به دلیل همین نگرش‌ها و استدلال‌ها است که مجبورند به هر دو طرف پاسخ بدهند و البته این مشکل زا است. اول اینکه ما فارسی زبان هستیم و نمی‌توانیم یک کلمه عربی را به فارسی ترجمه کرده و با توجه به ترجمه به آن استناد کنیم. این کلمه باید اصطلاحی ترجمه شده و این ترجمه اصطلاحی مبنا قرار گیرد. مهم تر اینکه در بسیاری از آیات قرآن کلمه رجال آمده است و منظور نوع انسان آن هم انسان نخبه است یعنی کسانی که برجستگی‌های اجتماعی و سیاسی دارند».

طالقانی همچنین در مورد رد کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان از سوی شورای نگهبان گفته است:‌ «یکی از دلایل مخالفت این است که بسیاری از قوانین مدنی و جزایی که در مورد زنان هست، در صورت پذیرش کنوانسیون باید تغییر کند. مخالفت شورای نگهبان برای این است که نمی‌خواهند قوانین را تغییر دهند. یکی از مسائل، دیه بود که دیدیم به صورت مدنی مساله مورد بررسی قرار گرفت و با تغییر در قوانین بیمه آن را حل کردند. مساله رجال را هم دارند حل می‌کنند حتی در مورد سهم ارث زنان هم همین طور. به طور کلی جریان اصولگرا متوجه شد اگر تغییراتی در این قوانین ایجاد نکند، جنبش زنان در ایران به سویی پیش خواهد رفت که به هیچ عنوان نمی‌توان جلوی آن را گرفت چرا که خواسته‌های زنان، خواسته‌های منطقی است. وقتی قانون تعدد زوجات به مجلس رفت به هر حال هم زنان اصولگرا و هم زنان اصلاح طلب به دلیل هدف مشترک که مخالفت با این قانون بود، با هم همراهی کردند و این گونه شد که گروه اصولگرا با رابطه‌هایی که داشتند با آقای لاریجانی صحبت کردند و با کانال‌هایی که داشتند، این موضوع را حل کردند. در صورتی که زنان اصلاح طلب به دلیل آنکه کانال و حتی تریبونی نداشتند، با سر دادن فریاد و نوشتن‌ها مخالفت خود را اعلام کردند. به لحاظ فرهنگی باید در جامعه به موازات تغییر قوانین آموزش هم داده شود».

وی ادامه داده است:‌ «به این نتیجه رسیدم که زنان طیف اصولگرا که مورد تایید هستند باید با بخشی که مدیریت سیاسی- اداری کشور در دست شان است، صحبت کنند. این بخش حوزه علمیه است که باید با مستندات، استدلال و آگاهی صحبت کند. واقعاً سوال اینجاست که چرا زنان نمی‌توانند به مجلس خبرگان بروند و در حال حاضر یک زن در مجلس خبرگان نداریم که این مساله جای انتقاد دارد. در دوره اول مجلس خبرگان زنان حضور داشتند. از این رو می‌توان گفت زنان در سطوح مدیریتی و تصمیم گیری ارتقا نداشته‌اند، حتی زنانی که در حوزه علمیه استاد هم هستند نیز نمی‌توانند وارد مجلس خبرگان شوند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین