کد خبر: ۸۶۳۱۲
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۲:۰۹

رونق تجارت پرسود خرید و فروش پسربچه‌ها در چین

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: اشتیاق خانواده‌های چینی به داشتن پسر منجر به گسترش پسر دزدی در این کشور شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، تاکنون هزاران کودک در مراکز صنعتی شلوغ در دلتای رودخانه پرل در چین ربوده شده‌اند که هرگز توسط خانواده‌هایشان یا پلیس پیدا نشده‌اند.

این کودکان اغلب هنگام غروب و زمان بازی در بیرون از خانه ربوده می‌شوند. اما شواهد نشان می‌دهد آنها جای دوری برده نمی‌شوند. گرچه برخی از آنها به خریدارانی در سنگاپور، مالزی و ویتنام فروخته می‌شوند، به گفته والدین کودکان ربوده شده و برخی مقامات مسئول که در این باره تحقیق می‌کنند، اکثر پسرها در داخل چین توسط خانواده‌هایی که وارث مذکر ندارند خریداری می‌شوند.

این تقاضا به ویژه در نواحی روستایی جنوب چین که به طور سنتی پسرها را بر دخترها ترجیح می‌دهند، زیاد است و سیاست‌های سختگیرانه دولت این کشور در زمینه تنظیم خانواده فروش کودکان را به یک تجارت پر سود تبدیل کرده است.

سنت عزیز داشتن پسرها که چندین قرن قدمت دارد و این اعتقاد که یک زن ازدواج کرده به خانواده شوهرش تعلق دارد، با یک واقعیت امروزی تقویت شده است: با توجه به نبود یک شبکه تامین اجتماعی واقعی در چین، بسیاری از والدین نگرانند که در کهنسالی تنها رها شوند.

دامنه این مشکل موضوعی مورد اختلاف است. دولت چین اصرار دارد کمتر از دو هزار و پانصد مورد قاچاق انسان هر سال صورت می‌گیرد، این رقم زنان و کودکان را شامل می‌شود. اما فعالان مبارزه با کودک‌ربایی می‌گویند این رقم ممکن است صدها هزار مورد باشد.

در تعدادی از موارد که سرو صدای زیادی ایجاد کرد، پلیس شبکه‌های قاچاق را سرکوب و نتایج را اعلام کرده است اما به گفته خانواده‌های کودکان ربوده شده، چنین مواردی نادر است.

برخی مقامات مسئول معتقدند پسرربایی در چین یک مشکل فزاینده است که فقط دولت مرکزی می‌تواند به آن بپردازد. از جمله اقدامات پیشنهادی تشکیل یک پایگاه اطلاعاتی DNA برای کودکان و قوانین قوی تر مبارزه با قاچاق است که طبق آن افرادی که کودکان ربوده شده را می‌خرند مجازات شوند.

استفاده از اطلاعات و تصاویر ماهواره‌ای نیز می‌تواند به ردیابی قاچاقچیان و پیدا کردن کودکان ربوده شده کمک کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین