کد خبر: ۸۶۳۶۲
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۸۸ - ۲۱:۳۹
رئیس‌جمهور آمریکا در پارلمان ترکیه سخنرانی کرد

اوباما: ایران باید بین سلاح و آینده بهتر یکی را انتخاب کند

آمریکا با اسلام سر جنگ ندارد و هیچگاه هم نخواهد داشت
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در دومین مرحله از سفر تاریخی خود به ترکیه شامگاه دوشنبه وارد بزرگترین شهر این کشور یعنی استانبول شد.

به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، باراک اوباما که برای دیدار رسمی دو روزه از ترکیه به این کشور سفر کرده است روز دوشنبه پس از گذاشتن دسته گل بر مزار مصطفی کمال آتاتورک کتاب یادبود آن را امضا کرد که در آن بر عزم خود برای تحکیم روابط واشنگتن- آنکارا تاکید کرده است.

اوباما که در نخستین بازدید خود از یک کشور مسلمان در ترکیه به سر می‌برد، سپس گفتگوهایش را با عبدالله گل آغاز کرد. روسای جمهور آمریکا و ترکیه سپس در یک کنفرانس خبری مشترک خود در آنکارا به سوال خبرنگاران پاسخ دادند.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به سوالی درخصوص وجود مشکلات در روابط دو کشور در دوره دولت بوش و همچنین در بخش مبارزه با ترورریسم و وجود انتظارات زیاد برای نابودی گروه PKK، گفت: «به رغم مشکلاتی که در روبط دو کشور از سال 2003 بوجود امد، اکنون روابط ترکیه و آمریکا اکنون وارد مرحله جدیدی شده و به تدریج پیشرفت کرده است. ترکیه و آمریکا اکنون دوست و متحد یکدیگرند».

اوباما گفت: «ما تصریح کرده‌ایم که تروریسم در اشکال مخلتف آن قابل قبول نیست و ترکیه و آمریکا به عنوان کشورهایی با اکثریت جمعیت مسیحی (آمریکا ) و با اکثریت جمعیت مسلمان (ترکیه) درباره همکاری می‌توانند یک مدل شراکت بوجود آورند».

وی افزود: «به رغم مخالفت ترکیه با مداخله نظامی آمریکا در عراق و سرد شدن روابط دو کشور در سال 2003، شاهد بهبود پیوسته روابط دو کشور بوده‌ایم».

وی گفت: «به اعتقاد من روابط دو کشور هیچگاه به آن‌ اندازه خراب نشد که دیگر دوست و متحد یکدیگر نباشیم». اوباما ابراز امیدواری کرد که روابط جدید بر مبنای محکم روابط گذشته بنا شود.

رئیس جمهور آمریکا سپس به پارلمان ترکیه رفت و در آن‌جا در سخنان تهدیدآمیزی اعلام کرد ایران ناچار است بین ساخت بمب و ساخت آینده‌ای بهتر برای مردمش یکی را انتخاب کند.

وی در سخنانی در پارلمان ترکیه عنوان کرد: «برای مردم و رهبران جمهوری اسلامی مشخص کرده‌ام که ایالات متحده به دنبال ایجاد رابطه بر پایه منافع مشترک و احترام متقابل است».

وی در ادامه مدعی شد: «اکنون رهبران ایران باید تصمیم بگیرند که مایل به ساخت سلاح هستند یا ساخت آینده بهتری برای مردمشان».

اوباما در پارلمان ترکیه همچنین اعلام کرد که کشورش با اسلام سر جنگ ندارد و هیچگاه هم نخواهد داشت.

وی با اعلام برنامه آمریکا برای کمک به کشورهای اسلامی گفت: «می‌خواهیم با اقداماتی عملی، تعهد خود را برای ساختن دنیایی بهتر نشان دهیم، قصد داریم به کودکان جهان در زمینه آموزش کمک کنیم، در ماه‌های آینده برنامه ویژه‌ای برای رسیدن به این هدفها عرضه می‌کنم و بر آنچه می‌توانیم با مشارکت با جهان اسلام انجام دهیم، متمرکز خواهیم شد».

اوباما در ادامه سخنرانی خود در پارلمان ترکیه گفت با آنکه واشنگتن و آنکارا در همه زمینه‌ها دیدگاه یکسانی ندارند اما در خلال شصت سال گذشته در قبال رویدادها و حوادث مختلف در کنار یکدیگر قرار داشته‌اند.

وی افزود: «اتحاد و همکاری میان ترکیه و آمریکا سبب شده است تا هر دو کشور بیش از پیش قدرتمند شوند و جهان از امنیت بیشتری برخوردار شود. امروزه هر دو کشور با چالش‌های کم سابقه‌ای روبرو هستند. یکی از این چالش‌ها بحران اقتصادی است که هیچ مرزی نمی‌شناسد. یکی دیگر از این چالش‌ها افراط گرائی است که به کشتار انسان‌های بی گناه می‌انجامد. مسائل و مشکلات مربوط به تامین انرژی نیز یکی از چالش‌های عمده‌ای است که امروزه جهانیان با آن روبه‌رو هستند. تغیرات مخرب آب و هوا و گسترش جنگ افزارهای هسته‌ای که مرگبارترین سلاح است و ادامه مناقشات دیرینه از جمله چالش‌های عمده جهان کنونی هستند».

اوباما گفت: «نسل جوان دنیای کنونی با این چالش‌ها دست به گریبانند و همین نسل است که مشخص خواهد کرد که آیا باید در پرتو ترس و وحشت زندگی کنیم یا آینده بشر را آزادی شکل خواهد داد، آیا فقر جهان را فرا خواهد گرفت یا رفاه و آسایش، درگیری و مناقشه یا صلح پایدار و عادلانه. باید اعتراف کرد که هیچ کشوری به تنهائی نخواهد توانست با همه این چالش‌ها مقابله کند و همه کشورها باید برای حل و فصل این مشکلات تلاش کنند. به همین علت باید به یکدیگر گوش فرا دهیم و برای دستیابی به موضع مشترک تلاش کنیم. باید اختلافات را کنار بگذاریم و در راستای منافع مشترک خود گام برداریم».

رئیس جمهور ایالات متحده ادامه داد: «زمانی‌که همراه با یکدیگر تلاش کنیم از قدرت بیشتری برخوردار خواهیم بود و این پیامی است که در خلال سفر یک هفته‌ای خود تلاش کرده ام انرا بازگو کنم. تلاش برای همکاری با کشورهای دیگر پیام آمریکا و رویکرد آتی این کشور خواهد بود. امروزه ترکیه و آمریکا در چارچوب کشورهای گروه بیست همکاری‌های گسترده‌ای را برای مقابله با بحران بی سابقه اقتصادی اغاز کرده‌اند».

اوباما گفت که آمریکا از نقش ترکیه به عنوان مسیر عبور خطوط انتقال نفت و گاز به اروپا حمایت خواهد کرد چون همکاری‌های اقتصادی آمریکا و اروپا با ترکیه به عنوان یک کشور عضو ناتو به تقویت امنیت جهانی کمک خواهد کرد.

وی همچنین تصریح کرد که آمریکا از تلاش ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا به عنوان یک عضو تمام عیار این اتحادیه حمایت می‌کند. ترکیه متحد نزدیک اروپا و آمریکاست و پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا موجب تقویت هر چه بیشتر این اتحادیه خواهد شد.

اوباما ادامه داد: «ترکیه تاریخ مشترکی با اروپا دارد. البته ترکیه نیز مسئولیت هایی بر عهده دارد. این کشور گام‌های مهمی برای پیوستن به اتحادیه اروپا برداشته است. اصلاحات گسترده‌ای در ترکیه صورت گرفته است که نه تنها برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا سودمند است بلکه در داخل این کشور نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. دولت ترکیه ممنوعیت آموزش زبان کردی را لغو و به تاسیس ایستگاه تلویزیونی به زبان کردی مبادرت و قوانین کیفری را اصلاح و آزادی‌های مطبوعات را گسترش داده است».

وی در پایان بر حمایت واشنگتن از آنکارا در مبارزه با حزب کارگران کردستان ترکیه تاکید کرد و گفت: «آمریکا به حمایت از ترکیه در مبارزه با اعضای PKK ادامه می‌دهد و معتقد است دو کشور می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. به وضوح گفته ایم تروریسم تحت هیچ شرایطی مورد قبول نیست. نام PKK در فهرست سازمان تروریستی تحت پیگرد ما قرار دارد. با توجه به کمک‌های آمریکا تعداد حملات PKK در خاک ترکیه به تازگی کاهش یافته است». 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین