کد خبر: ۸۶۴۰۳
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۸
گزارش آسوشیتدپرس از قتل‌های سیاسی در دبی

دبي؛ سوئیس خاورمیانه یا قتل‌گاه سیاستمداران تبعیدی؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل*: کشور پر زرق و برق امارات متحده در حاشیه خلیج فارس سال‌ها است که به محلی مناسب برای اختفای سیاستمداران بدنام و رهبران تبعیدی خارجی تبدیل شده است.

«بی‌نظیر بوتو»سیاستمدار پاکستانی، پیش از بازگشت به کشورش به مدت 8 سال در این کشور اقامت داشت و در نهایت پس از گذراندن سالها تبعید در کشورش ترور شد. نخست‌وزیر برکنار شده تایلند نیز دو هفته پیش در دبی اقامت داشت. درعین حال کشته شدن شخصیت برجسته چچنی «سلیم یامادیوف» وجهه این واحه به اصطلاح بی‌طرف و آزاد از بنیادگرایی‌های خاورمیانه را خدشه دار کرد.

«یامادایوف» یکی از ستیزه‌جویان سابق چچن در زمان درگیرهای روسیه و چچن قدرت گرفت و با روی کار آمدن دولت طرفدار مسکو در چچن سر به مخالفت نهاد. یامادایوف در 28 مارس (8 فروردین) در روز روشن با شلیک گلوله‌ای در یک پارکینگ زیرزمینی واقع در شهر دبی به قتل رسید.

گفته می‌شود «رمضان قدیروف» فرزند رئیس جمهور پیشین چچن که در سال 2003 توسط یامادایوف ترور شد با این قتل در ارتباط بوده است در عین حال ریاست جمهوری چچن هرگونه رابطه با این امر را رد کرده است. این حادثه باعث شده مقامات امارات پیش از دادن اجازه ورود به افرادی باسوابق سیاست بیشتر تامل کنند.

یک تحلیلگر امنیتی در مرکز تحقیقاتی دبی معتقد است: «این اولین قتل با انگیزه‌های سیاسی است که رخ می‌دهد. این اتفاق می‌تواند باعث دقت بیشتر مقامات در بررسی سوابق متقاضیان اقامت یا سفر به دبی شود».

وجهه جهانی دبی به عنوان منطقه‌ای بی‌طرف باعث جذب سیاستمدارن تبعیدی در سراسر جهان شده که مدت زیادی است این محل را برای اقامت خود برگزیدند و حتی جمعیت بومی این امارت را تحت الشعاع خود قرار دادند. امارات همواره به این سیاستمدارن رانده شده فهمانده است که تا زمانی که این افراد سیاست‌های خود را اعمال نکنند می‌توانند در این محل زندگی کنند.

سیاستمداران پاکستانی به طور مداوم در هتل‌های لوکس دبی با مقامات اسلام آباد از جمله «آصف علی زرداری » دیدار می‌کنند. یکی از تحلیلگران ارشد مطالعات نظامی خلیج فارس و خاورمیانه در این زمینه می‌گوید: «دبی قلمرویی بی‌طرف محسوب شده و مانند سوئیس خاورمیانه است».

«سلیم یامادایوف» به مدت 4 ماه همراه همسر و شش فرزندش در دبی زندگی می‌کرد و مقامات اعلام کردند که وی در این مدت با پاسپورت روسی به نام «سلیمان مدوف» در امارات اقامت داشته است.

رئیس پلیس دبی معتقد است «تا زمانی که یامادایوف به قتل نرسیده بود مقامات اطلاع نداشتند که دشمن سرسخت رئیس جمهور چچن در این محل سکونت داشته است». ژنرال «داهی خلفان تمیم» یکی از مقامات مسئول یکشنبه گفت: «مسائل چچن برای ما مهم نیست نمی‌دانم چرا آنها برای کسب امتیاز و قدرت به اینجا آمده و دست به نزاع می‌زنند».

طبق این اظهار نظرها دبی به گونه‌ای تنها تماشاچی این ترور بوده و این اقدام بیشتر در رابطه با چچن است تا این ایالت عرب نشین، گفتنی است چندین چچنی رانده شده دیگر نیز در داخل و یا خارج از روسیه ترور شدند و بسیاری از شاهدان این جنایات را به «رمضان قدیروف» رئیس جمهور چچن نسبت دادند که از سوی گروهای حقوق بشر به شکنجه و قتل متهم شده است.

قابل ذکر است که قتل یامادیوف در مجتمعی لوکس رخ داد که در جولای سال گذشته شاهد قتل فجیع «سوزان تمیم» خواننده مشهور لبنانی بود. جسد این خواننده 30 ساله با گلویی بریده در آپارتمانش واقع در همین مجتمع لوکس پیدا شد و اگرچه انگیزه جنایت مستقیما سیاسی نبود ولی تاثیراتی سیاسی به همراه داشت.

پلیس با به دست آوردن مدارکی کشف کرد که «حشام طلعت مصطفی» یکی از غولهای املاک در مصر و یکی از نزدیکان فرزند رئیس جمهور مصر «حسنی مبارک» با این خواننده رابطه داشته و با پرداخت 2 میلیون دلار به محافظ سابق تمیم خواستار قتل این خواننده لبنانی شده است. انتظار می‌رود وی در دادگاه قاهره به اتهام قتل محکوم شود.

طبق استانداردهای بین‌المللی، دبی، شهری امن محسوب می‌شود در عین حال قتل‌های خشونت باری نیز در آن رخ می‌دهند که تنها رخدادهای خاصی از رسانه‌های محلی پخش می‌شود و مقامات از افشای آمار سالیانه جنایت خودداری می‌کنند. 

*مترجم: نیلوفر مهتدی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین