کد خبر: ۸۶۶۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۰

سعیدی:‌ مجبور شدیم دانشمندان 24 ساله هسته‌ای را به مقامات آژانس نشان دهیم

تا ده سال آینده نیروگاه اتمی می‌سازیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: معاون سازمان انرژی اتمی ایران روز یکشنبه در آیین جشن هسته‌ای گفت: «ما قطعا طی 10 سال آینده جزو کشورهای سازنده نیروگاه‌های اتمی در جهان خواهیم شد».

محمد سعیدی در این آیین که به همت استانداری در دانشگاه قم برگزار شد افزود: «دست یابی به فن آوری پیچیده هسته‌ای از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است که با مدیریت تیزبین مقام معظم رهبری و پشتکار مسوولان کشوری و سازمان انرژی اتمی و دانشمندان جوان نسل سوم انقلاب عملی شد».
 
وی افزود: «اگر هدایت‌های دقیق مقام معظم رهبری نبود ما نمی‌توانستیم به این پیشرفت‌های هسته‌ای دست یابیم».
 
سعیدی اضافه کرد: «برغم فشارهای داخلی وخارجی توانستیم ظرف 12 سال به پیشرفته‌ترین طراحی‌ها و مهندسی نصب تجهیزات هسته‌ای در کشور دست یابیم در حالیکه در دنیا این سیکل بین 20 الی 22 سال زمان می برد».
 
وی افزود: « 7 هزار دستگاه سانتریفیوژ در نطنز مشغول فعالیت است و ما به چرخه کامل در این تکنولوژی رسیده‌ایم».
 
معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به تلاش‌های دانشمندان جوان ایرانی در راه اندازی پروژه‌های هسته‌ای کشور گفت: «9 ماه با مسوولان آژانس بین المللی انرژی اتمی درگیر بودیم که آنها را قانع کنیم دانشمندان 24 - 25 ساله ایرانی در این دست یابی به تکنولوژی هسته‌ای با ما همکاری می‌کنند بطوری‌که آنها به ما می‌گفتتند شما در لایه‌های زیرین دانشمندانی با عمر 50 تا 60 سال دارید که با شما همکاری می‌کنند و ما مجبور شدیم چند نفر از این دانشمندان جوان ایرانی را با دانشنمدان غربی روبر کنیم تا به آنها ثابت شود».
 
سعیدی با اشاره به اینکه شروع کار در زمینه هسته‌ای کشور در سال‌های 76 -77 به دور از تبلیغات و هیاهوی رسانه‌ای و در یک دوره 5 الی 6 ساله صورت گرفت افزود: «اگر رسانه‌های غربی از کلید خوردن کار هسته‌ای ایران در آن دوره با خبر می‌شدند قطعا اجازه ادامه کار را به ما نمی‌دادند».
 
وی اضافه کرد: «ما طوری عمل می‌کردیم تا بهانه دست آنها ندهیم، هیچ کشوری در آن سال‌ها به ما کمک نکرد بطوریکه در تامین نیروهای کار آمد فنی با مشکل فراوانی روبرو بودیم».
 
سعیدی گفت: «در مذاکرات با رییس سازمان انرژی اتمی چین وی با تمسخر به من گفت، شما 50 سال دیگر نیز به طراحی برخی قطعات دست نخواهید یافت اما در سال 1382 در اجلاس آژانس انرژی اتمی او را دیدم و خبر از دست‌یابی به این تکنولوژی را به وی دادم که اظهار شگفتی کرد».
 
معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به تولید ماده یو اف 6 بعنوان یکی از پیچیده‌ترین فرآیندهای هسته‌ای در کشور گفت: «فشارهای داخلی و خارجی زیادی را در این زمینه تحمل کردیم که مقام معظم رهبری در آن دوره و در جلسه‌ای به ما تاکید کردند به این فشارها اعتنایی نکنیم و به فعالیت خودمان ادامه دهیم و توانستیم به تکنولوژی تولید این ماده دست یابیم». 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Japan
|
۰۳:۳۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۷
1
0
زنده باد ایران .........................
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین