دیروز با حضور رئیس جمهور، راه آهن همدان - سنندج افتتاح شد و استان کردستان به شبکه ریلی کشور پیوست.
خبرگزاری دولت و دیگر رسانه های همسو در این خصوص ادعا کرده بودند: پروژه راه آهن همدان- سنندج پس از گذشت ۱۸ سال و با حمایتهای دولت سیزدهم در تزریق به موقع اعتبار به شبکه راهآهن کشور پیوست. این پروژه بعد از سالها با پیشرفتی در حدود ۶۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد و پس از آن از مهرماه سال گذشته با یک حرکت جهادی و تزریق اعتبارات ویژه و بهره گیری از ۴۵۰ نفر نیرو، ادامه کار از سر گرفته شد و امروز پس از گذشت ۲ سال از عمر دولت سیزدهم این پروژه بزرگ با دستان رییس جمهور به بهره برداری رسید.
حالا حسامالدین آشنا، مشاور حسن روحانی در دولتهای یازدهم و دوازدهم در مطلبی به این ادعاها واکنش نشان داد و نوشت: عملیات اجرایی راه آهن همدان- سنندج به طول ۱۵۱ ک. م از سال ۹۶ آغاز و تا مهرماه سال ۱۴۰۰ نیز ۱۴۴ ک. م آن تحویل شد. دولت جدید موظف بود ۷ ک. م باقیمانده را تا پایان آذر ۱۴۰۰ تکمیل و بهره بداری از کل پروژه تا پایان سال آغاز کند. از ۲ سال تاخیر و ۱۹۰۰ میلیارد تومان اضافه پرداخت، گلایهای نیست.
پروژه راه آهن همدان - سنندج جزو طرحهای مصوب سال ۱۳۸۳ است که مرحله نخست آن از تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید و ریل گذاری مرحله دوم که شامل مسیر همدان - سنندج است مهرماه ۱۴۰۰ به پایان رسید.
طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر، به بهرهبرداری رسیده است، مرحله دوم این خط آهن از همدان به سنندج نیز که ۱۵۱ کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده است که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقیمانده آن در کردستان واقع شده است.
پروژه راهآهن همدان - سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.
طول قطعه یک این پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است واین خط راه آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پلها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.
ظرفیت انتقال مسافر در سال ۳۰۰ هزار نفر در سال و باری ۵۰۰ هزار تن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش یابد.
ملت میفهمد و مطلع است.
میدانیم چه خبر است