متن کامل جوابیه شورای اطلاع رسانی دولت به شرح زیر است:
۱- اقدامات دولت مردمی در اتمام طرحهای عمرانی که بعضاً چند ده سال از آغاز عملیات ساخت آنها سپری میشود، موجب ایجاد امید و اعتماد در افکار عمومی و ذی نفعان اصلی آن یعنی مردم عزیز است و انتظار میرود رسانهای که وظیفه اصلی آن ایجاد امید و دلگرم کردن مردم به حرکت و پیشرفت کشور است، با ارائه اطلاعات غلط، کام مردم را تلخ و امید آنها را مخدوش نکند.
۲- دستور کارِ مورد نظر رئیس محترم جمهورکه از ابتدای دولت نیز بارها مورد تأکید ایشان قرار گرفته است، نهضت تکمیل یعنی اولویت بندی و تکمیل طرحهایی است که بیشترین نفع عمومی و منطقهای را دارند و مردم سالها چشم انتظار تکمیل آنها هستند.
۳- در افتتاح طرح ها، اصرار دولت بر تکمیل طرحها و سپس بهره برداری از آنها است؛ یعنی بر خلاف گذشته که طرحهای متعددی از آنها در رسانه با عنوان «افتتاح» یاد میشد، اما به علت وجود نواقص اساسی، امکان بهره برداری از آنها وجود نداشت، اکنون در دولت مردمی، این یک اصل قطعی است که عنوان «افتتاح» فقط زمانی قابل اطلاق به طرحها است که به صورت واقعی قابل استفاده و بهره برداری باشند. به عنوان نمونه در همین سفر اخیر کردستان، پس از افتتاح خط ریلی همدان سنندج و یا افتتاح فرودگاه سقز، بلافاصله مسافران از آن طرح استفاده کردند و سفرها آغاز شد. در خصوص پروژههای بخش انرژی مانند آب و برق و گاز که موضوع از این نیز ویژهتر است، یعنی بلافاصله پس از تکمیل طرح ها، بهره برداری از آنها آغاز میشود و بهره برداری مردم از طرحها تا سفر استانی معطل نمیماند. بهره برداری و انتفاع مردم آغاز میشود، در حالی که افتتاح رسمی آن ممکن است چند ماه بعد و در جریان یک سفر کاری یا استانی انجام شود. در این دولت هر گونه افتتاح نمایشی ممنوع است و افتتاح مشروط به بهره برداری است.
۴- به نظر میرسد یکی از دلایل افتتاحهای نمایشی و اعتمادسوز در ماههای پایان دولت قبل و به جا گذاشتن طرحهای متعددِ اسماً افتتاح شده، اما رسماً غیرقابل بهره برداری، تعجیل آن دولت برای به نامِ خود کردن طرحها بوده است.
۵- نکته قابل توجه دیگر در بروز مشکلی به نام افتتاحهای ناقص و نمایشی بخصوص در ماههای پایانی دولت قبل، شیوه افتتاح طرحها یعنی افتتاح ویدئوکنفرانسی و از پشت مانیتور بوده است. طبعاً افتتاح مجازی و نداشتن حضور مستقیم در افتتاحیهها تفاوت اساسی با افتتاح واقعی و حضور میدانی از طریق مشاهده عینی پروژه و گفتگوی بدون واسطه با دست اندرکاران و ذی نفعان دارد و در خروجی و نتیجه کار نیز به صورت مستقیم تأثیرگذار است.
۶- در خصوص مطالب منتشر شده در آن پایگاه خبری، در خصوص افتتاح فروگاه سقز گفته شده که این فرودگاه در سال ۱۴۰۰ افتتاح شده است. با افتتاح ویدیو کنفرانسی فرودگاه سقز در دولت قبل، چون فرودگاه نواقص جدی در حوزه ایمنی هوانوردی داشت و امکان پرواز ایمن نداشت، تا روز ۱۲ آبان، هیچ پروازی قادر به نشست و برخاست در آن نبود. فرودگاه بدون برج مراقبت به صورت مجازی و بدون هر گونه پرواز افتتاح شده بود که در دو سال اخیر علاوه بر ساخت و تکمیل برج مراقبت و تجهیز آن، ساخت دیوار حفاظتی ساختمان ترمینال و ساختمان پلیس و دیگر پروژههای زیرساختی و تجهیز تاسیسات در دستور کار قرار گرفت و تکمیل و به بهره برداری عملیاتی رسید و دو پرواز رفت و برگشت در نخست روز افتتاح را تجربه کرد. در این فرودگاه موانع پروازی شامل دکلهای برق وجود داشت که در دو سال اخیر دکلهای انتقال برق در راستای ایمنی انجام پروازها در محدوده پروازی فرودگاه سقز برچیده شد. با ساخت صرف باند بدون تجهیزات لازم امکان نشست و برخاست فراهم نمیشود.
۷- در بخش دیگری از مطلب به توئیت آقای آشنا اشاره شده که در آن عنوان شده بود پروژه چرا طرح راه آهن همدان سنندج با دو سال تاخیر افتتاح شده در حالی که در ابتدای دولت هم میشد این طرح را افتتاح کرد. البته آقای آشنا در توییت خود به ناقص بودن پروژههای افتتاح شده در دولت قبل ناخواسته اشاره کرد و بعد از ساعتی هم توئیت مذکور را بدون هیچ توضیحی حذف کرد، اما در خصوص طرح راه آهن همدان سنندج این اطلاعات قابل ذکر است: ساخت راه آهن همدان کردستان از سال ۱۳۸۵ آغاز و در هنگام تغییر دولت، طرح با ۷۰ درصد پیشرفت تحویل داده شد. میزان پیشرفت پروژه در دولتهای نهم و دهم ۲۰ درصد (هفت سال)، در دولتهای یازدهم و دوازدهم ۵۰ درصد (هشت سال)، و در دو سال دولت سیزدهم ۳۰ درصد بوده است. بدین ترتیب از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۴۰۰، متوسط سالیانه میزان پیشرفت طرح زیر ۵% بوده، اما در دولت سیزدهم ظرف دو سال، ۳۰ درصد باقیمانده انجام شده است؛ یعنی سالیانه ۱۵% پیشرفت پروژه.
۸- در بخش دیگری از مطلب، به افتتاح شهرک صنعتی سنندج در سال ۱۳۹۹ اشاره و افتتاح آن در سال ۱۴۰۲، افتتاحی مجدد دانسته شده است. در این زمینه نیز لازم است توجه شود که در افتتاح سال ۱۳۹۹، هیچ یک از زیرساختهای لازم و مورد استفاده برای واحدهای صنعتی در آن شهرک مستقر نبود. به عنوان مثال آب شهرک تأمین نشده بود و به همین منظور ۱۵ کیلومتر خط آب برای تأمین آب صنایع موجود در شهرک صنعتی کشیده شد. همچنین مسیر دسترسی اختصاصی به شهرک فقط تا ۴۰ درصد پیش رفته بود و ۶۰ درصد باقیمانده در این دولت تکمیل شد. افتتاح شهرک صنعتی فقط به معنای تحویل دادن زمین آن به صنایع نیست، بلکه باید طبق قانون، زیرساختهای لازم برای صنایع نیز مهیا شود. تأسفبارتر اینکه به دلیل وجود نواقص پیش گفته، متقاضیانی که حتی از سال ۱۳۹۷ زمین به آنها تخصیص یافته بود، امکان احداث منصوبات و تجهیزات خود را نداشتند و این امر از بابت قانون شهرکهای صنعتی که مجوز تملیک زمین را به مدت محدودی در اختیار فرد متقاضی قرار میدهد، مشکلات حقوقی متعددی ایجاد کرد؛ به نحوی که به دلیل تکمیل نشدن زیرساختها، متقاضیان ایراد را متوجه شرکت شهرک صنعتی میدانستند، اما امروز با برطرف شدن نواقص باقیمانده از قبل، شهرک در مقیاس واقعی و عملیاتی، و نه اسمی آماده بهره برداری است.
۹- در بخش دیگری از مطلب، گفته شده «رئیس جمهور دولت دوازدهم در واپسین روزهای دولت قبل اعلام کرد "سد چراغ ویس به زودی افتتاح میشود" عملیات این سد در مراحل انتهایی قرار داشت و مقرر بود در ماههای ابتدایی دولت سیزدهم افتتاح شود که پس از ۲ سال بالاخره افتتاح شد». پاسخ اینکه سد مخزنی چراغویس شهرستان سقز یکی از پروژههای نیمه تمام بود که تاکنون افتتاح نشده بود و تا سال ۱۴۰۰ نیز هیچگاه آماده افتتاح نبوده است. حتی تا سال ۱۴۰۰ تملک اراضی روستاهای واقع در مخزن سد انجام نشده بود و عملا بدون انجام تملک اراضی، سد قابلیت افتتاح و آبگیری کامل را نداشت. سایر اقدامات عملیاتی و اجرایی آن به دلیل عدم اعتبار کافی تا سال ۱۴۰۰ متوقف یا به کندی پیش رفت، به نحوی که در سال ۱۴۰۰ رقم اعتباری آن صفر بود. بر همین اساس در راستای پاسخگویی به مطالبات بحق مردم شریف شهرستان سقز، پس از بازدید وزیر نیرو از این طرح و پیگیریهای مستمر جهت اخذ اعتبارات نقدی و بموقع برای فعال کردن عملیات اجرایی این سد، در سال ۱۴۰۱ اعتبارات جهشی به میزان ۷۵ میلیارد تومان برای رفع نواقص گذشته این پروژه، تکمیل ابنیه فنی جادههای جایگزین و نیز تملک اراضی برای جانمایی و اسکان روستاهای داخل مخزن "روستای میرده" تخصیص یافت و مجدداً این پروژه فعال شد. با توجه به اینکه نواقص فوق رفع شده بود این سد در سفر ریاست جمهوری و هیئت دولت به کردستان مورخ ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۲ افتتاح و به بهرهبرداری رسید و آب پایدار از سد چراغ ویس و از طریق مدول ۲ تصفیهخانه آب شرب این شهرستان، وارد شبکه توزیع شد.