کد خبر: ۸۷۵۹۹
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۳
در گفتگو با شبکه تلویزیونی ABC مطرح شد

احمدی‌نژاد: فلسطینی‌ها اسرائیل را به رسمیت بشناسند، حمایت می‌کنیم

با راه‌حل دو کشور در صورت خواست مردم فلسطین مشکلی نداریم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود احمدی‌نژاد اخیراً در یک گفتگوی تلویزیونی به سؤالات "جرج استفانوپلوس" خبرنگار شبکه تلویزیونی ABC آمریکا پاسخ داد.

بخشی از این مصاحبه که در آن احمدی‌نژاد هرگونه پیش‌شرط را برای مذاکره با آمریکا رد کرده‌ بود روز گذشته منتشر شد. [+]

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، احمدی‌نژاد در بخش دیگری از این مصاحبه، در برابر سوألات پیاپی استفانوپلوس از او، درباره اینکه آیا ایران در صورت تصمیم فلسطینی‌ها برای به رسمیت شناختن اسرائیل، از آن تصمیم حمایت خواهد کرد، سرانجام  پاسخ مثبت داد.

متن کامل این بخش از مصاحبه احمدی‌نژاد به شرح زیر است:

استفانوپولوس: اوباما سناتور جورج میچل را برای کمک به مذاکرات درباره‌ی صلح بین اسراییل و فلسطین منصوب کرده است. آیا شما از این تلاش‌ها حمایت می‌کنید؟ 

احمدی‌نژاد: خب، ما خواستار حقوق قانونی مردم فلسطین هستیم. آن چه ما می‌گوییم این است که مردم فلسطین همانند مردم سایر مناطق جهان حق تعیین سرنوشت خود را دارند و این چیزی است که درباره‌ی مسلمانان، مسیحیان و یهودیان به یکسان صدق می‌کند. آن‌ها باید به فلسطینی‌ها اجازه‌ شرکت در انتخابات آزاد و رفراندوم آزاد را بدهند تا فلسطینی‌ها بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند. ما نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم. 

استفانوپولوس: آیا فکر می‌کنید تلاش‌های جدید اوباما تکرار اشتباهات گذشته است؟ 

احمدی‌نژاد: من هنوز ایده‌ی مشخصی درباره‌ی سیاست اوباما در قبال فلسطین ندارم، اما حمایت او از قتل‌عام غزه و حمایتش از جنایتکارانی که مسوول این جنایات بودند اشتباه بزرگی بود. من فکر می‌کنم اگر اوباما می‌خواهد به مساله‌ فلسطین کمک کند باید همگام با عدالت و انصاف عمل کند. علاوه بر آن من خواستار حق فلسطین برای تعیین سرنوشت خود هستم. 

استفانوپولوس: اگر مردم فلسطین پس از مذاکرات با اسراییل به توافق برسند و مردم فلسطین نیز پس از رای‌گیری درباره‌ آن توافقنامه یعنی راه‌حل دو کشوری، از آن حمایت کنند، آیا ایران از این اقدام حمایت می‌کند؟ 

احمدی‌نژاد: هیچ‌کس نباید دخالت کند و باید به مردم فلسطین اجازه داد هر تصمیمی که می‌گیرند به طور مستقل اتخاذ کنند. این حق همه‌ انسان‌هاست. 

استفانوپولوس: پس اگر راه‌حل دو کشوری شدن را انتخاب کنند اشکالی ندارد.

احمدی‌نژاد: خب، آن چه ما می‌گوییم این است که من و شما نباید سیر امور را پیشاپیش تعیین کنیم. اجازه دهید مردم فلسطین خود تصمیم‌گیری کنند. 

استفانوپولوس: اما اگر آن‌ها راه‌حل دو کشوری شدن را انتخاب کنند و موجودیت اسراییل را به رسمیت بشناسند آیا ایران نیز همین کار را می‌کند؟ 

احمدی‌نژاد: بگذارید از دیدگاه دیگر با این مساله برخورد کنیم. اگر تصمیم فلسطین این باشد که رژیم صهیونیستی باید سرزمین فلسطین را ترک کند آیا آمریکا تصمیم آن‌ها را می‌پذیرد؟ آیا آن‌ها دیدگاه فلسطین را می‌پذیرند؟ 

استفانوپولوس: این پرسش را از آن‌ها می‌پرسم اما سوالی که از شما دارم این است که اگر فلسطین موجودیت اسراییل را بپذیرد آیا ایران از این تصمیم حمایت می‌کند؟

احمدی‌نژاد: آیا من هم می‌توانم از شما سوال کنم! 

استفانوپولوس: من بخشی از دولت آمریکا نیستم. این سوال را از دولت آمریکا خواهم پرسید. 

احمدی‌نژاد: من خواستار اینم که مردم رای‌گیری کنند. 

استفانوپولوس: اما من به عنوان رییس‌جمهور ایران از شما سوالی دارم اگر فلسطین توافقنامه‌ای را با اسراییل امضاء کند آیا ایران از آن حمایت خواهد کرد؟ 

احمدی‌نژاد: آن‌ها هر تصمیمی بگیرند ما مشکلی نخواهیم داشت. ما چیزی را تعیین نمی‌کنیم. ما از هر تصمیمی که بگیرند حمایت می‌کنیم. به عقیده‌ ما این حق مردم فلسطین است، اما در عین حال انتظار داریم سایر کشورها نیز همین کار را بکنند. دولت آمریکا و دولت‌های اروپایی باید به حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت‌شان احترام بگذارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۷
0
0
امام گفت از اسراییل حمایت کنی؟
خاک بر سر من که بسیجی ام و برای تو دور قبل رای جمع کردم.
خائن.
به امام و راهش ظلم کردی.
ایران را فروختی.
نه به آن داد و قال نه به این وطن فروشی.
بیت المال + این ....+ ....... ژنو + سیب زمینی + کوپن خرید کالا + کردان + ایستادن جلوی رهبر + دفاع از مشایی بدعت کار + etc. = ؟
با این حرکتت نشان دادی که تو با هدف کمک به ..... و با ...... در مدت 3 سال روی کار بودی و هر کاری می کردی به اسلام ربط می دادی.تا ما هیچ حرفی نزنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۷
0
0
آقا ایشان درست فرمودند ملت فلسطین اگر اعلام کنند ما قیم نمیخواهیم شما قبول نداری .یک ملت حق دارد هر آنچه به صلاحش است برگزیند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۷
0
0
رييس جمهور حرف كاملا صحيحي فرمودند .
ناشناس
|
Japan
|
۲۱:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۷
0
0
به این می گویند نون به نرخ روز خوری.. به این می گویند خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو به این می گویند....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۸
0
0
اگر خوب دقت كرده باشيد خبرنگار 6 سوال يكسان از ايشان كرده وسر آخر به جواب خود رسيده آيا بهتر نبود جواب آخر را اول ميداد .من كاري به جواب ندارم چي گفته ولي به نظرم كسي كه دكترا دارد مفهوم يك چيز را همان اول ميگيرد نه بار دوم نه بار سوم نه بار چهارم نه بارپنجم نه بار ششم نه،...... شما خيال ميكنيد كسي اين مطلب رابخواندنميگويد عجب آدمي يا سوال رانمي فهمد ، ويا جوابي هم كه داده نشان ميداد از جمله حق نمي خواست حرفي بزند در حالت گفتمان كسي كه حرف اول را آخر ميزند نشان ميدهد چيزي را ميخواست مخفي كند ولي نتوانست طاقت بياورد.يعني جمع آن راقبول نمي كردند وگرنه نظرش چيزي وراي آن است كه كفته.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۸
0
0
در حال حاضر 80 درصد مردم فلسطين و اقاي محمود عباس اسرائيل را پذيرفته اند اما اقاي احمدي نژاد از 20 درصد ديگر حمايت ميكند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۰۸
0
0
احمدی نژاد عزیزم ایران بجای فلسطین کار دیگری ندارد مردم خوزستان آب شرب ندارند هر کاری میکنیم فلسطین بهتر از این نمیشه ما با عرب ها کاری نداریم زیرا آنها هر کاری برای آن ها بکنی به ما میگویند مجوس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۰
0
0
شما هم که همان نقش رسانه های صهیونیستی را بازی می کنید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین