کد خبر: ۸۷۶۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۲
در دانشگاه آزاد کرمانشاه بیان شد؛

موسوی: آیا لازم است کاری کنیم که به جمهوری اسلامی توهین شود؟

مردم رای خود را با صدقه عوض نمی‌کنند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مهندس میرحسین موسوی در ادامه سفر انتخاباتی خود به استان کرمانشاه پس از دیدار با علما و همچنین ادای احترام به مقام شهدای جنگ تحمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی این شهر حضور یافت و در یک کنفرانس مطبوعاتی متفاوت به یک یک پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های محلی کرمانشاه ودر حضور دانشجویان پاسخ داد. 

به گزارش سرویس سیاسی آفتاب، مهندس میرحسین موسوی در سالن تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه که مملو از جمعیت شده بود و هر لحظه به تعداد دانشجویان حاضر در سالن افزوده می‌شد سخنان خود را با انتقاد از نوع نگاه حاکم بر دولت در سه سال اخیر به موضوع عدالت اختصاص داد و گفت: «این جمع مطلق به دانشجویان ملتی است که نمی‌شود رایشان را با پول و انتخابات مالی خرید. ملت ما عزیز است. مردم کرمانشاه عزیزند و حاضر نیستند سرنوشت خود را با مقداری پول تو جیبی و صدقه عوض کنند».

مهندس موسوی تاکید کرد: «چیزی که بیشتر این ملت را راضی خواهد کرد، بازگرداندن حقوق‌شان است».

پس از این سخنان کوتاه خبرنگاران رسانه‌های محلی کرمانشاه به طرح سوالات خود از مهندس موسوی پرداختند. 

یکی از خبرنگاران از مهندس موسوی پرسید در صورتیکه به ریاست جمهوری انتخاب شوید با توجه به انتقاداتی که از دولت نهم دارید، سیاست‌های خود را بر چه مبنایی طراحی خواهید کرد؟ که مهندس‌ موسوی در پاسخ گفت: «به نظر من اولین کاری که باید در دولت بعدی صورت گیرد، برگشت به عقلانیت است و این مهم‌ترین وظیفه دولت دهم است».

وی افزود: «جهان امروز در همه شئون موازین و چارچوب‌هایی دارد که باید از تمام آنها استفاده کرد».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس با اشاره به این که برنامه‌ریزی، عقلانیت، ثبات سیاست‌ها و ثبات مدیریت از اساسی‌ترین اصول در جهان امروز است، افزود: «ایجاد امید در میان ملت یکی از مهم‌ترین موازین کشورداری و مدیریت در دنیا و درست همان چیزی است که ما از آن بی‌بهره هستیم».

موسوی با تاکید بر واژه امید تصریح کرد: «ایجاد امید برای نسل جوان و برای همه ملت‌ وظیفه اصلی هر دولتی است».

وی در زمینه سیاست خارجی نیز اصل اساسی برنامه‌های خود را در تنش‌زدایی استوار دانست و گفت: «من معتقدم باید بیش از هر چیزی به مسائل کشور خودمان بپردازیم. در فضای آشفته و پر از ناامنی فکر و سیاسی نمی‌توان به سازندگی کشور پرداخت. باید با همه جهان یک رابطه خوب، درست، عمیق و با تاکید بر اصول داشته باشیم».

در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی نماینده تشکل دانشجویی «انتظار» به عنوان تشکل برگزار کننده این مراسم خواستار دیدگاه مهندس موسوی در زمینه حقوق شهروندی و تکثر اقوام در کشور شد که وی در پاسخ گفت: «دو نگاه نسبت به اقوام در کشور وجود دارد که یکی مبتنی بر تهدید و دیگری مبتنی بر فرصت است. به عقیده من مسئله رنگارنگی و تنوع قومیت‌ها نه تنها یک تهدید بلکه یک فرصت مغتنم برای نظام و کشور است و هر مسئولی در کشور باید این تکثر را با آغوش باز پذیرفته و سیاست‌هایش را در مسیر باورکردن و شکوفا شدن این معنای زیبا قرار دهد».

نخست وزیر دوران دفاع مقدس در ادامه این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از برنامه‌های وی برای برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی سوال کرده بود، اظهار داشت: «‌در شرایطی که نرخ بیکاری در استان کرمانشاه نزدیک به 30 درصد است و در دیگر استان‌ها نیز وضعیت مشابه داریم، بحث از عدالت اجتماعی بی‌معناست». 

وی تاکید کرد: «به نظر من قدم اول ثبات در سیاست‌ها، احیای تولید و فربه و بزرگ کردن طبقه میانی جامعه است و دولت باید بتواند با استفاده از همه ظرفیت‌های مستعد کشور به قشرهای مستضعف کمک کند».

مهندس موسوی تصریح کرد: «هر مسئولی که تصور کند بدون ثبات و توازن در سیاست‌ها می‌تواند عدالت برقرار و فقر را ریشه کن کند، دیدگاه غیرعلمی و غیرواقعی دارد».

وی راه اصلی برقراری عدالت در جامعه را برگشت به سیاست‌های عقلانی دانست و تاکید کرد: «تنها راه توزیع عادلانه ثروت عقلانیت است و در غیر این صورت کشور را با اقتصاد صدقه‌ای اداره خواهیم کرد».

یکی دیگر از خبرنگاران نیز دیدگاه‌های مهندس موسوی در خصوص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پرسید که وی در پاسخ گفت: «آقای هاشمی رفسنجانی از یاران امام و رهبری است و علاوه بر داشتن شخصیتی برجسته و مسئولیت‌های متعدد در کشور در 30 سال گذشته و پیش از آن کارهای بسیاری برای کشور انجام دادند، ممکن است کسی با ایشان اختلاف نظر داشته باشد، اما بی‌شک هر کس در مسیر تغییر وضعیت کنونی از ما حمایت کند، استقبال می‌کنیم».

وی در عین حال تصریح کرد: «طرفداران و حامیان دیدگاه بازگشت به عقلانیت به کشور تنها از یک قشر و یک جناح نیستند و بسیاری از گروه‌ها با دیدگاه‌های مختلف اعتقاد دارند که باید تحولی جدی در اداره کشور و وضعیت کنونی ایجاد شود».

موسوی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که از نوع روابط دیپلماتیک کشور با کشورهای عقب‌مانده انتقاد کرده بود، گفت: «مشکل ما در روابط خارجی بی‌ضابطه و یک‌جانبه بودن و بی‌برنامگی است».

وی تاکید کرد:‌ «متاسفانه در سه سال گذشته در سیاست خارجی و روابط با کشورها سر و صداهای بسیار داشته‌ایم که هزینه‌های زیادی را به ما تحمیل کردند اما عقلانیت در آن کم دیده می‌شود».

عضو مجمع تشخیصمصلحت نظام تصریح کرد: «‌همه کشورها سعی دارند رابطه خود را از نظر کمی و کیفی با جهان توسعه دهند و آنچه که در کشورمان مورد سوال جدی است این که تعداد همپیمانان ما در جهان چند کشورند»؟

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم اضافه کرد: «همه مخالفند که در یک مجمع جهانی به مقام مسئول جمهوری اسلامی توهین شود، ولی در عین حال سوال اینجاست که آیا لازم است رفتار ما، نوع صحبت کردن و همچنین سیاست‌های ما به گونه‌ای باشد که جمهوری اسلامی اهانت شود»؟

در ادامه این نشست مطبوعاتی یکی از خبرنگاران در خصوص حادثه تروریستی روزهای اخیر در استان کرمانشاه و به شهادت رسیدن مرزداران و تعدادی از سربازان نیروی انتظامی سوال کرد، که مهندس موسوی پاسخ داد: «مرزداران ما غیور مردانی هستند که همواره آمادگی خود را برای دفاع همه جانبه از منافع ملی کشور نشان داده و خون خود را در این راه نثار کرده‌اند. این ویژگی اولین بار نیست که در کرمانشاه خود را نشان می‌دهد، بلکه همواره به کمک نظام و کشور شتافته است».

وی افزود: «یک نظام مستقر و قانونی علاوه بر اینکه آزادی‌های قانونی همه تفکرات و اقوام را می‌پذیرد، ولی دشمنی مسلحانه و برخوردهای غیرقانونی را بر نتافته و در برخورد قانونی و محکم با آن تردیدی به خود راه نمی‌دهند. بی‌تردید کسانی که مرزداران ما و نیروهای انتظامی را تهدید می‌کنند و در شهرها به ارعاب مردم می‌پردازند، دشمنان انقلاب و نظامند و این حق نظام است که با آنها برخورد کند».

وی در پاسخ به سوال دیگر در رابطه با جلوگیری از نشر و آزادی‌های فردی گفت: «قانون‌مندی عدالت و آزادی، راه پیشرفت است راه دیگری وجود ندارد. فقط با آزادی اندیشه می‌توان رشد کرد. جلوگیری از نشر کتاب‌ها به ضرر ماست آزادی اندیشه به نفع کشور است. آمار ریزش چاپگران در کشور بالاست و این به نفع ما نیست. برعکس آزادی فکر و اندیشه و کتاب و انتشار آنها می‌تواند به شکوفایی کشور کمک کند. حساسیت شما به سرنوشتان و سرنوشت سیاسی کشور تضمین می‌کند که در کشور نادانی و جهل نداشته باشیم».

وی در پاسخ به سوال دیگر در رابطه با شرایط مذاکره با اوباما در صورتی که شرایط مساعد باشد، گفت: «از هر چیزی که به نفع منافع ملی ما باشد، استقبال می‌کنیم و اگر شرایط مساعد باشد و به نفع ما، بر اساس مبنای انقلاب اسلامی عمل خواهیم کرد. بسیاری از مشکلاتی که داریم، اکنون برای این است که مبنا را از یاد برده‌ایم. این ضایعه‌ای است برای کشور ما که هزاران نفر دانشمند داریم، ولی توان استفاده از آنها و پتانسیل علمی کشور را نداریم».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین