آفتابنیوز :
آفتاب: معاون برنامه ریزی وزارت نفت نیز با بیان اینکه «از نظر قانون، امسال یارانهای برای واردات بنزین اختصاص نیافته است، پیشنهاد کرد سهمیههای بنزین خودروها در سال جاری نسبت به سال گذشته حداقل دوسوم کاهش یابد». این در حالی است که مدیریت حمل و نقل سوخت با اعلام اینکه چندین طرح مبنی بر افزایش یا کاهش سهمیههای بنزین دریافت کردهایم، تصریح کرد: «در حال حاضر هیچ سناریوی خاصی مبنی بر کاهش سهمیههای بنزین در تابستان در دستور کار نیست».
اکبر ترکان درخصوص سناریوهای پیشنهادی وزارت نفت به ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت برای کاهش سهمیه های بنزین خودروها اظهار کرد: «براساس قانون بودجه 88 تصویب شده در مجلس شورای اسلامی، برای سال 88 بودجه ای برای واردات بنزین دیده نشده است».
وی افزود: «برهمین اساس باید قیمت بنزین تولید شده در پالایشگاههای داخلی با نرخ یارانهای و قیمت بنزین وارداتی با نرخ آزاد در کشور عرضه شود». معاون برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربنی وزیر نفت با تاکید بر اینکه اختصاص یارانه به بنزین عرضه شده وارداتی خلاف قانون است، تبیین کرد: «از این رو پیشنهاد میشود سهمیههای بنزین خودروها برای ماههای آتی حداقل معادل دوسوم سهمیههای بنزین در مدت مشابه سال گذشته کاهش یابد».
وی افزود: «به این ترتیب تصمیم گرفته شده برای سه ماه اول مبنی بر تحویل ماهانه 100 لیتر به خودروهای شخصی با حکم قانون تطبیق نمیکند، زیرا مازاد بر آن ارائه شده و خلاف است».
وی افزود: «تولید بنزین در 9 پالایشگاه داخلی روزانه 45 میلیون لیتر است که به طور متوسط در سال گذشته مصرف این فرآورده در کشور روزانه 67 میلیون لیتر بوده است. به این ترتیب برای اجرای حکم قانون و تامین بنزین مورد نیاز کشور فقط از تولید داخل باید همه سهمیههای خودروهای شخصی یا عمومی را به دو سوم سهمیه سال گذشته کاهش دهیم».
به گفته ترکان در سال گذشته به طور متوسط ماهانه 120 لیتر بنزین در اختیار خودروهای شخصی قرار گرفته که لازم است طی امسال به 80 لیتر کاهش پیدا کند و این روند باید برای سایر خودروها مانند تاکسی و مسافرکش ها نیز اعمال شود.
تحویل یارانهای بنزین مازاد به خودروها خلاف حکم قانون است وی با تاکید بر اینکه «تحویل یارانهای بنزین مازاد به خودروها خلاف حکم قانون است»، تصریح کرد: «البته تصمیم گیری درخصوص بنزین مربوط به ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت است و وزارت نفت در تصمیم گیری دخیل نیست».
او با اشاره به اینکه «اجازه تصرف در بیت المال برای دولت به استناد قانون عملیاتی است و اگر قانون اجازه ندهد، دولت نمیتواند به بیت المال تصرف کند»، گفت: «همچنین در غیراین صورت فقط با حکم ولی فقیه میشود فراتر از قانون عمل کرد و نه هیچ مقام دیگر».
ترکان با یادآوری این موضوع که سال گذشته در مجموع 67 میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شد، گفت: «از این میزان، 45 میلیون لیتر بنزین تولید داخل و 22 میلیون لیتر از طریق واردات تامین میشده است». وی خاطرنشان کرد: «برای عمل به قانون باید سهمیههای بنزین کاهش پیدا کند».
ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت: سناریوی کاهش سهمیه نداریم
مدیر سوخت و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت با اعلام اینکه چندین طرح مبنی بر افزایش یا کاهش سهمیههای بنزین دریافت کردهایم، تصریح کرد: «در حال حاضر هیچ سناریوی خاصی مبنی بر کاهش سهمیههای بنزین در تابستان در دستور کار نیست».
امیررضا رجبی در پاسخ به این سوال «فارس» که آیا انتشار اخباری مبنی بر کاهش سهمیههای بنزین در تابستان برای اغراض و بهرهبرداریهای انتخاباتی متصور است یا خیر، گفت: «ستاد مدیریت مصرف و حمل و نقل سوخت در تصمیمگیریهای خود به هیچ عنوان وارد مسائل سیاسی نمیشود و تنها براساس معیارهای کارشناسی از جمله ظرفیت تولید و گازسوزکردن خودروها تصمیم گیری میکند».
وی با تصریح بر اینکه حتی سناریوهایی را از برخی دستگاهها مبنی بر افزایش میزان سهمیهها دریافت کردیم، گفت: «در حال حاضر سناریوی خاصی مبنی بر کاهش میزان سهمیه بنزین خودروها در دستور کار ستاد قرار ندارد و ستاد با بررسی همه جوانب و نظرات در فرصتی مناسب نسبت به تعیین سهمیه بنزین خودروها در تابستان تصمیم گیری میکند».
رجبی گمانه زنیها در مورد کاهش سهمیه بنزین در دو ماه مانده به آغاز تابستان را صحیح ندانست و تصریح کرد: «در مورد سهمیه بنزین خودروها در زمستان گذشته نیز گمانه زنیها و اخبار متعددی منتشر شد ولی درنهایت ستاد تصمیم کارشناسی خود را اتخاذ کرد».
پالایش و پخش فرآوردههای نفتی و دو سناریو کاهش سهمیه تابستانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی نیز از ارائه سه سناریوی پیشنهادی خود برای کاهش سهمیههای تابستانی بنزین خودروهای شخصی به ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت خبر داد. شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران در هفته آینده سه سناریوی پیشنهادی خود را برای کاهش سهمیههای بنزین خودروهای شخصی به ستاد مدیریت و حمل و نقل سوخت ارائه میکند.
بر این اساس، در دو سناریو کاهش سهمیههای بنزین خودروهای شخصی به 50 و 70 لیتر در ماه به ستاد مدیریت و حمل و نقل سوخت پیشنهاد شده است که در صورت موافقت اعضای ستاد، کاهش سهمیههای بنزین از 31 خردادماه سال جاری در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.
در صورتی که کاهش سهمیه ماهانه 30 تا 50 لیتری بنزین خودروهای شخصی به تصویب اعضای ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت برسد، سهمیه خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی کشور و به ویژه تاکسیها بدون تغییر باقی خواهد ماند.
پیش از این نیز با توجه به اینکه از سوی مجلس در بودجه امسال ردیفی برای واردات سوخت در نظر گرفته نشده بود اما دولت با کاهشی 20 لیتری، 100 لیتر بنزین به صورت ماهانه برای خودروهای شخصی در سه ماهه ابتدایی سال در نظر گرفت.
در رابطه با کاهش سهمیههای بنزین پیشتر محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور گفته بود: «با توجه به سیاست دولت برای خروج بنزین از سبد حمایتی تا سال 1391، سهمیههای بنزین خودروهای شخصی از سال 1388 به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد».
همچنین سیدنورالدین شهنازی زاده معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با تاکید بر اینکه در صورت ادامه روند کنونی مصرف بنزین، پیش بینی میشود امسال روزانه حدود 72 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شود، گفته بود: «در این صورت باید واردات بنزین به روزانه 26 میلیون لیتر افزایش پیدا کند».
به گفته وی مصرف گازوئیل امسال نیز با احتساب سوخت مورد نیاز نیروگاهها روزانه 100 میلیون لیتر محاسبه شده که لازم است روزانه 12 میلیون لیتر گازوئیل از خارج وارد کشور کنیم.
براساس اعلام مسوولان، هم اکنون ذخیره مناسب بنزین در کارت هوشمند سوخت خودروهای شخصی وجود دارد، به طوری که پیشتر فرید عامری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از ذخیره 2/1 میلیارد لیتری بنزین در کارتها خبر داده و گفته بود: «براساس بررسیهای به عمل آمده به طور متوسط در کارت هوشمند هر خودرو 200 لیتر بنزین ذخیره سازی شده است که این ذخیره بنزین تحت هیچ شرایطی نمیسوزد».
این در حالی است که نمایندگان مجلس سال گذشته بررسی لایحه بودجه 88 بند الحاقی 31 بند الف تصویب کردند که دولت در راستای اجرای وظیفه مذکور در ماده یک قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب 1386 و با سهمیه بندی بنزین داخلی به قیمت 1387 و فروش مازاد بر آن به قیمت تمام شده و عرضه نفت و گاز صرفاً با کارت هوشمند سوخت به گونهای اقدام کند که نیازی به پرداخت یارانه برای واردات بنزین نباشد. استفاده از هر محل و منابع بودجه کل کشور برای پرداخت یارانه واردات بنزین به هر صورت ممنوع است.
در صورت رعایت این قانون میزان سهمیه از 100 لیتر در ماه به کمتر از 80 لیتر در ماه کاهش مییابد ولی سهمیه اعلام شده برای سه ماه اول سال 88 همان 100 لیتر بود.
سهمیه 100 لیتر در سه ماهه اول سال خیلی زیاد بود
در این باره حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیشتر با بیان اینکه براساس مصوبه مجلس در قانون بودجه سال جاری قرار شد دولت بنزین تولید داخل را سهمیهبندی کرده و بنزین وارداتی را به قیمت آزاد بفروشد، گفته بود: «متاسفانه در سه ماه اول سهمیه 100 لیتر بنزین ماهانه بیش از حدی است که بتواند در زمان باقیمانده از سال، تعادلی در سهمیه تخصصی ایجاد کند».
کاتوزیان افزود: «سهمیه 100 لیتری خیلی زیاد بود و منجر به این میشود که در ماههای بعد مجبور شوند سهمیه را تا 40 لیتر کاهش دهند و این برای مردم و کشور شرایط بسیار سختی ایجاد خواهد کرد».
نماینده تهران در مجلس اظهار کرد: «ما اعتراضمان را اعلام کردیم اما متاسفانه اقدام خاصی انجام نشد، چون سهمیهها اعلام شده بود که این موضوع دشواریهایی را برای دولت بهوجود خواهد آورد».
او ادامه داد: «با توجه به شرایط موجود، دولت برای فصول باقیمانده سال باید در سهمیهها کاهش قابل ملاحظهای اعمال کند، چون مصوبه مجلس میگوید تولید داخل سهمیه بندی شود و سقفی که تا الان اختصاص یافته بیش از آن چیزی است که برای تولید داخل میتوان لحاظ کرد».