کد خبر: ۸۸۰۲۱
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۳
دیپلمات‌های غربی خبر دادند:

حمله شدید ایران به آمریکا در آستانه کنفرانس NPT

ایران اسناد نقض NPT از سوی آمریکا را به کنفرانس ارائه کرده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایران، در آستانه یک ملاقات مهم درباره پیمان جهانی منع سلاح‌های اتمی، آمریکا را به دلیل همکاری با هند و اسرائیل به شدت مورد حمله قرار داده است. در همین حال، ایران درخواست‌های باراک اوباما برای گفت و گو را نادیده گرفته است.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، دیپلمات‌های غربی مدعی شدند که ایران برای آن‌که توجه جهانی از برنامه‌ هسته‌ای‌اش منحرف شود، سند‌هایی را آماده کرده است و قصد دارد تا نور افکن را به دلیل آن‌چه که نقض آشکار پیمان NPT می‌خواند، بر روی واشنگتن قرار دهد.

امضا کنندگان پیمان منع تکثیر NPT، روز دوشنبه گرد هم می‌آیند تا برای کنفرانسی بزرگتر در سال 2010 آماده شوند. بسیاری از کشورها امیدوارند این کنفرانس به انجام اصلاحات در این پیمان منجر شود. هدف پیمان NPT، متوقف ساختن گسترش سلاح‌های هسته‌ای است و از کشورهای دارای زرادخانه‌های هسته‌ای می‌خواهد قدم‌هایی برای نابودی آن‌ها بردارند.

دپیپلمات‌های سازمان ملل که در این کنفرانس شرکت دارند گفته‌اند، ایران بدان دلیل این حملات را انجام داده است تا تمرکز را از برنامه هسته‌ای‌اش دور کند.

ایالات متحده آمریکا و متحدانش مدعی هستند که برنامه هسته‌ای ایران پوششی برای تولید سلاح‌های هسته‌ای است. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است برنامه‌های هسته‌ای‌اش فقط در راستای اهداف صلح‌آمیز است.

در 4 صفحه از مدارکی که نمایندگان ایران به کنفرانس NPT تحویل داده‌اند، تهران اعلام کرده است که واشنگتن با تولید سلاح‌های هسته‌ای جدید و کمک‌های هسته‌ای به اسرائیل و هند، آشکارا این پیمان را نقض کرده است. هیچ کدام از دو کشور هند و اسرائیل، NPT را امضا نکرده‌اند اما هر دو زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای در اختیار دارند.

ایران همچنین آمریکا، بریتانیا و فرانسه را به دلیل ایجاد مانع بر سر کشورهای در حال توسعه در داشتن برنامه‌های انرژی هسته‌ای کامل، مورد انتقاد قرار داده است. دیپلمات‌های کشورهای در حال توسعه گفته‌اند ایران طرفداران بسیار زیادی در مورد این موضوع دارد، چرا که آن‌ها بیم دارند قدرت‌های غربی بخواهند تکنولوژی هسته‌ای در انحصار خودشان باشد.

اما دیپلمات‌های غربی بر این باورند که ایران نمی‌‌تواند مانند سایر کنفرانس‌های NPT در سال‌های اخیر، در میان اعضای این پیمان تفرقه ایجاد کند. چرا که اوباما در یک چرخش آشکار نسبت به سیاست‌های جورج بوش، ماه گذشته خواهان «جهانی عاری از سلاح‌های هسته‌ای» شد. 

یک دیپلمات غربی در این زمینه گفته است: «ایران در مورد تعهد اوباما به خلع سلاح هسته‌ای بسیار نگران است؛ چرا که این موضوع، تلاش ایرانی‌ها را برای نشان دادن آمریکا به عنوان یک دشمن، سخت‌تر می‌کند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۸۸/۱۲/۰۱
0
0
امريكا هيچ غلطي نمي تونه بكنه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین