کد خبر: ۸۸۰۶۵۷
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۳
تبلیغات

جلوگیری از دخالت‌های والدین در ازدواج

جلوگیری از دخالت‌های والدین در ازدواج و زندگی مشترک از آن دسته مهارت‌هایی است که همه زوج‌ها باید یاد بگیرند. گاهی اوقات از سر دلسوزی و برای بهتر کردن زندگی ما، گاهی هم برای نشان‌دادن قدرت، پدر و مادر‌ها دست به دخالت در زندگی فرزندشان می‌زنند.
جلوگیری از دخالت‌های والدین در ازدواج
آفتاب‌‌نیوز :

ازبین‌رفتن کنترل زندگی، ناراحتی و اختلاف با همسر و احساس نارضایتی از خود و زندگی مشترک از مهم‌ترین پیامد‌های این ماجرا هستند. پس وقتی نشانه‌های دخالت والدین در زندگی مشترکتان را می‌بینید به آن واکنش نشان دهید. اما واکنش صحیح در این شرایط چیست؟ در این باره می‌توانیداز خدمات مشاوره روانشناسی ذهن نو استفاده کنید.

علت دخالت‌های والدین در زندگی مشترک

نگرانی

بیشتر اوقات دخالت‌های والدین به خاطر نگران شان برای ماست. وقتی استقلال و بزرگ شدن فرزندشان را قبول نکنند؛ آن وقت دخالت‌های والدین در زندگی مشترک فرزندان دیده می‌شود. در واقع آن‌ها می‌خواهند مطمئن شوند که مشکلی در زندگی شما وجود ندارد؛ یا اگر مشکلی هست با توصیه و راهکار‌های آن‌ها برطرف خواهد شد.

دخالت‌های والدین به دلیل کنترل‌گری

درست است که بعضی از دخالت‌های والدین با قصد دلسوزی و حفظ خوشبختی شماست؛ اما بعضی‌های دیگر نیز علل جدی‌تری دارند. والدینی که شخصیت‌های قدرت‌طلب یا رهبر دارند می‌خواهند همیشه کنترل دیگران را در دست داشته باشند. به همین خاطر از نظر آن‌ها عروس یا داماد نیز می‌بایست سلطه آن‌ها را بپذیرد.

وابستگی

وابستگی تفاوت بسیاری با دوست‌داشتن و رفتار محبت‌آمیز دارد. دوست‌داشتن و احترام‌گذاشتن یک رفتار سالم است که می‌تواند پیامد‌های مثبت به همراه داشته باشد. در عوض وابستگی رفتار ناسالمی است که پیامد‌های منفی به همراه خواهد داشت.

تشویق بی‌دلیل

روان‌شناسان رفتارگرا معتقدند ما معمولاً رفتار‌هایی را انجام می‌دهیم که برای آن‌ها تشویق شده‌ایم. پس شاید این خود شما هستید که والدینتان را به دخالت تشویق می‌کنید.

اهمیت جلوگیری از دخالت‌های والدین در ازدواج

چرا باید جلوی دخالت‌های والدین را بگیریم؟ مگر والدین چیزی غیراز صلاح ما می‌خواهند؟ آیا گوش‌دادن به آن‌ها آسیبی برای زندگی ما دارد؟ باید در جواب بگوییم که همیشه کمک کسانی که ما را دوست دارند فایده نداشته. بین راهنمایی و دخالت تفاوت‌هایی است. پیامد‌های دخالت‌های والدین به شرخ زیر است.

ناراحتی همسر

شاید ما وابستگی به والدینمان و در جریان گذاشتن آن‌ها راجع به همه چیز را دوست داشته باشیم، اما شما فقط نیمی از این زندگی هستید.

نارضایتی از خود و زندگی

همه ما انسان‌ها ذاتا نیاز به آزادی و داشتن مرز‌های شخصی داریم. وقتی دیگران این نیاز شما را در نظر نگیرند و دائماً با نظر آن‌ها زندگی کنید پس از مدتی احساس نارضایتی خواهید کرد. در این شرایط از خودتان می‌پرسید که کدام قسمت زندگی‌تان را می‌توانید به‌عنوان نتیجه کار خودتان دوستش داشته باشید؟ وقتی جوابی برای این سؤال وجود نداشته باشد احتمالاً نگاه خوبی به خودتان نخواهید داشت.

نظرات جانب‌دارانه

والدین ما هرچقدر هم که باتجربه باشند یا خیر و صلاح زندگی ما را بخواهند باز هم مشاور و متخصص خانواده نیستند. به‌علاوه شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که در یک موضوع جدی آن‌ها از فرزند خودشان جانب‌داری نکنند.

راهکار‌هایی برای جلوگیری از دخالت‌های والدین در ازدواج

جلوگیری از دخالت‌های والدین در ازدواج

احترام بزرگ‌تر‌ها را از بین نبرید

قبل از اینکه بخواهیم راجع به هر راهکار دیگری صحبت کنیم بهتر است که این نکته را به‌عنوان یک قاعده کلی در نظر بگیریم. اگر از دخالت‌های خانواده خود یا همسرتان خسته شده‌اید و می‌خواهید این را به آن‌ها بفهمانید مطمئن باشید راه‌هایی هم وجود دارند که می‌توان با حفظ احترام به این نتیجه رسید. اگر فکر می‌کنید این کار برایتان مشکل شده شاید بهتر باشد از یک مشاور کمک بگیرید.

با همسرتان صحبت کنید
یک راه‌حل مناسب برای جلوگیری از دخالت‌های والدین یا هرکس دیگری در زندگی شما این است که با همسرتان در مورد این مسئله صحبت کنید. تصمیم‌های این زندگی را با هم بگیرید؛ و هر دو به عملی‌کردن آن‌ها متعهد باشید. در یک فضای دوستانه با همسرتان راجع به حریم زندگی‌تان صحبت کنید. موضوعاتی که باید فقط بین خودتان دو نفر بماند را مشخص کنید. همچنین راجع به واکنش مناسب هنگام تلاش خانواده‌ها برای دخالت‌کردن نیز صحبت کرده و به نتیجه برسید.

همه چیز را برای دیگران تعریف نکنید

این قانون نانوشته را همیشه به یاد داشته باشید که وقتی شما راجع به یک مسئله با دیگران حرف می‌زنید به معنای آن است که به آن‌ها اجازه داده‌اید راجع به آن نظر بدهند. به همین خاطر است گفتیم شما و همسرتان باید با هم به یک توافق برسید و بعضی مسائل را به‌عنوان حریم خانواده در نظر گرفته و برای هیچ‌کس بازگو نکنید.

مرز‌های ارتباطی مشخص داشته باشید

رفت‌وآمد‌های بیش از حد نیز باعث آگاهی دیگران از مسائل خصوصی شما می‌شود. وقتی ارتباط ما با دیگران حد و مرزی نداشته باشد باید این را بپذیریم که آن‌ها در جریان خیلی از مسائل ما قرار می‌گیرند. طبیعتا به خودشان اجازه می‌دهند که راجع به زندگی شما نظر بدهند.

توانایی‌هایتان را نشان بدهید

همان‌طور که گفتیم خیلی وقت‌ها والدین تصور می‌کنند فرزندشان توانایی مدیریت‌کردن زندگی خودش را ندارد. به همین خاطر دست به دخالت و کنترل‌کردن زندگی او می‌زنند. پس شاید یک راهکار ساده این باشد که شما توانایی خود را به والدینتان ثابت کنید. به آن‌ها نشان بدهید که می‌توانید تصمیمات درستی بگیرید و روی پای خودتان بایستید.

به آن‌ها بگویید خودتان تصمیم‌گیرنده هستید

از پدر یا مادرتان برای نظرش تشکر کنید، اما نهایتاً این جمله را بگویید که تصمیم‌گیرنده شما و همسرتان هستید..

مشاور برای جلوگیری از دخالت‌های والدین چه می‌کند؟

اگر فکر می‌کنید این راهکار‌ها نمی‌توانند گره دخالت‌های والدین شما یا همسرتان را باز کنند به معنای این است که مشکل شما حالت جدی و پیچیده‌تری به خودش گرفته است. اما چه باید کرد که زندگی مشترک ما بیشتر از این آسیب نبیند و یا در خطر ازهم‌پاشیدن قرار نگیرد؟ بهترین جواب برای این سؤال این است که از مشاوره خانواده کمک بخواهید. مشاور به‌دقت شرایط شما را بررسی کرده و کمک می‌کند بفهمید کجای کارتان مشکل دارد.

برای دریافت مشاوره تلفنی یا حضوری از متخصصین با شماره موسسه روانشناسی ذهن نوتماس بگیرید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین