کد خبر: ۸۸۳۳۵
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۹
فایننشال تایمز بررسی کرد:

سفرهای استانی احمدی‌نژاد و تبلیغات زودهنگام انتخاباتی!

آیا این سفرها به قصد خریدن رای افراد انجام می‌شوند؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: محمود احمدی‌‌نژاد در طول دوره چهار ساله ریاست جمهوری خود، سفرهای استانی را دستمایه‌ای برای نشان دادن خود به عنوان فردی که پشتیبان ایرانی‌هاست، قرار داده است.

هزاران نفری که هفته گذشته در شهر کرج به استقبال محمود احمدی‌نژاد آمده بودند، همان تقاضاهایی را داشتند که افراد قبلی در شهرهای دیگر طلب کرده بودند! آن‌ها می‌خواستند نامه‌های خود را به احمدی‌نژاد تحویل دهند؛ نامه‌هایی که در آن‌ها تقاضای پول و یا مشکلات دیگری مانند آموزش، کار و خرید مسکن مطرح می‌شود.

اما مسئله‌ای که سفرهای استانی اخیر احمدی‌نژاد را متمایز می‌کند، زمان‌بندی این سفرها است. روز شنبه، آخرین مهلت کاندیداهای ریاست جمهوری برای نام نویسی و حضور در انتخابات است. منتقدان احمدی‌نژاد بر این عقیده‌اند که سفر وی به کرج، یک صف آرایی انتخاباتی تلقی می‌شود.

رقبای او می‌گویند چنین سفرهایی در آستانه انتخابات بدان معنی است که او رقابت‌های انتخاباتی خود را با پول دولت آغاز نموده است. آن‌ها همچنین اظهار داشته‌اند وعده و وعید‌های احمدی‌نژاد به مردم در چنین اجتماعاتی، نوعی خریدن رای محسوب می‌شود. اما صدا و سیما در واکنش به این انتقادها، در اقدامی غیر معمول، سفر احمدی‌نژاد به کرج را به صورت زنده تحت پوشش تلویزیونی قرار نداد!

چنین امری اثر بسیار کمی بر حامیان احمدی‌نژاد خواهد گذاشت. فریده، یک زن 58 ساله که از هواداران او محسوب می‌شود، می‌گوید در ملاقات اخیر با رییس‌جمهور، شعری را در مدح فروتنی احمدی‌نژاد، به وی تقدیم نموده است. او که خود را بسیجی می‌خواند، همچنین می‌گوید وامی برای خرید کامپیوتر دریافت نموده است.

این در حالی است که اصلاح‌طلبان، دخالت بسیج در انتخابات را غیر قانونی قلمداد کرده‌اند. آن‌ها اعتقاد دارند قانون اساسی، حضور نیروهای نظامی در سیاست را منع کرده است و به همین دلیل حضور بسیج غیر قانونی است. اما فریده می‌گوید قصد دارد چنین کاری را به صورت فردی انجام دهد. او چنین ادامه می‌دهد: «من بسیار مفتخرم که بگویم یک ستاد انتخاباتی در منطقه 17 بر پا کرده‌ام».

فریده می‌گوید پس از ملاقات با رییس‌جمهور و تضمین او مبنی بر ارائه وامی یک میلیون تومانی برای خرید کامپیوتر، چکی با همین مبلغ را ظرف سه روز دریافت کرده است. او هم اکنون از این کامپیوتر برای تکثیر لوح‌های فشرده‌ای در رابطه با زندگی‌نامه احمدی‌‌نژاد استفاده می‌کند. فریده قصد دارد به مردم نشان دهد زندگی رییس‌جمهور تا چه حد ساده است.

او همچنین گفته است پوسترهایی انتخاباتی برای احمدی‌‌نژاد چاپ کرده است و قصد دارد با مردم صحبت کند و آ‌ن‌ها را متقاعد کند برای بار دوم او را انتخاب کنند.

بسیاری از کسانی که در کرج و در ورزشگاه فوتبال مخابرات حاضر شده بودند، مشکلات مالی داشتند. اکثر آن‌ها از قیمت بالای مسکن و بی‌کاری گلایه می‌کردند. برخی نیز مشکلاتی نظیر فرزندان معلول و یا هزینه بالای درمان داشتند.

احمدی‌نژاد مانند یک تبلیغاتچی، خطاب به مردمی که در استادیوم حاضر شده بودند، گفت: «شنیده‌ام برخی دستگاه های اجرایی در کرج آنچنان که شایسته است کار برای مردم انجام نمی دهند. به نظر شما آیا ما اجازه داریم چنین افرادی را در سیستم نگه داریم»؟ مردم در جواب گفتند «نه»!

بسیاری از مردم حاضر در جمعیت، کاهش اخیر در قیمت‌ مسکن را به احمدی‌نژاد نسبت می‌دادند، بدون آن‌که این مسئله را به رکود اقتصاد جهانی ربط دهند! مردم همچنین احمدی‌نژاد را به دلیل افزایش حقوق‌ها، تحسین می‌کردند!

حقوق کارمندان بازنشسته دولتی در طول سال گذشته، به طور متوسط 50 درصد افزایش یافته و افزایشی دیگر برای ماه آینده وعده داده شده است. چنین امری در مورد سایر کارمندان دولت مانند معلمان نیز مصداق دارد.

اما این افزایش دستمزد‌ها در حالی رخ می‌دهد، که کشور گریبانگیر تورمی 25 درصدی است و آمار بیکاری سر به آسمان زده است. 

این مسائل، انتقادات شدیدی را نسبت به سیاست‌های اقتصادی احمدی‌نژاد منجر شده است. اما نظرسنجی‌‌هایی غیر رسمی که توسط گروه‌های مختلف سیاسی انجام شده است، همچنان می‌گویند که احمدی‌نژاد با داشتن 35 درصد آرا، از رقبای خود پیش است.

همین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که نخست وزیر سابق ایران، میر حسین موسوی، در حال تعقیب احمدی‌نژاد است. او که توسط رییس‌جمهور پیشین، محمد خاتمی نیز حمایت می‌شود، کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود. 

تحلیل‌گران بر این عقیده‌اند که احتمالاً هیچ کدام از کاندیداها آرایی بالای 50 درصد به دست نخواهند آورد و همین امر باعث می‌شود انتخابات به دور دوم کشیده شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
0
0
شايد دوستداريد تا زمان انتخابات تمام كارها تعطيل بشه. سفرهاي استاني 4 ساله داره انجام ميشه . سعي كنيد كمي درست فكر كنيد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
0
0
واقعا ازاین تهمت ها و افتراهایی که بر اساس ظن و گمان پدیدآمده اند، می توان در رسیدن به خواسته ای حق و مشروع بهره برد؟ ... فاین تذهبون؟ ... وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ...
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۱۱:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
0
0
همين حرف هايي كه به اسم سوال هاي بي جواب راه انداختيد ديگران پشت سر دولت اصلاحات مي زدند.
فرقي با هم نداريد فقط اسمتون فرق مي كنه!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
0
0
راست میگن دیگه! خسته شدیم از بس هر شبکه که میزنی از دلاوری ها و شجاعت های!! احمدی نژاد میگه! این قدر که دولت نهم به مردم دروغ گفته چوپان دروغگو نگفته!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
0
0
نمي دانم داستان امام علي (ع) ومرد يهودي را خوانده ايد يا نه ،كه دعوي خود را پيش قاضي شهر بردند وامام از قاضي خواسته بود از مقام او هيچ گونه استفاده حق ويا مشروع نبرد ودر جنگ صفين زماني كه عمروعاص ها ومعاويه ها قرآن را بالا برند فرمود :قرآن ناطق منم .در خانه كس است يك حرف بس است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
0
0
این حرف های شما حرف گزاف است البته ببخشید از این واژه استفاده میکنم ولی واقعا گزاف است مگه آقای احمدی نژاد از اولین باره که سفر استانی می روند که شما این اشکالات رو می کنید مگه ایشون هنوز رئیس جمهور نیستند؟ چرا نباید اخبار ایشان انعکاس داده شود مگه در زمان آقای خاتمی با نزدیک شدن زمان انتخابات ایشون رو بایکوت خبری کردند که با احمدی نزاد هم چنین کنند منتها فرقش اینه که خاتمی هیچ وقت سفر استانی نمی رفت به نظر شما احمدی نیاز به معرفی شدن داره؟ ونیازمند شناخته شدنه؟ که به شهرها سفر می کنه همه ایشون رو میشناسند آقای میر حسین باید سفر استانی بروند هدف ایشون فقط خدمته قبلا میرفته حالا هم ادامه میده شما هم بهتره برای توجیه هوادارانتون دلائل بهتری بیاورید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
0
0
آخی تهمت و افترا نازی !!!
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۱۹
0
0
چرا با حرفاتون مردم گول می زنید خودتون خوب می دونید که سفرهای استانی از اول دوره ریاست جمهوری بود و حرف امروز نیست که این اتهام رو وارد می کنید و به نفع مردم هم شد
اما بعضیا در اواخر فروردین در بعضی جاها سخنرانی انتخاباتی داشتند اونا عیبی نداره حتما!!!؟؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
0
0
درود بر خبرگزاری با صداقت آفتاب... حرف حق رو زدید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۰
0
0
به کوری چشم منافقان ، فقط احمدی نژاد!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین