کد خبر: ۸۸۶۱۳
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۰
هفته‌نامه تایم بررسی کرد:

آیا آمریکا، اقدام ایران را در آزادی صابری جبران می‌کند؟

ایرانیان زندانی در عراق آزاد خواهند شد؟
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: هفته نامه انگلیسی تایم مدعی شده است کخ «دو هفته قبل، یک دیپلمات ارشد اروپایی در حالی وارد واشنگتن شد که پیامی از جانب دولت ایران با خود حمل می‌‌کرد».

تایم همچنین مدعی شده است: «ایرانی‌ها، موضوع رکسانا صابری و سه ایرانی را که در عراق در بند ارتش آمریکا هستند، شبیه یکدیگر می‌دانستند. فرستاده اروپا به آمریکا به هفته نامه تایم اعلام داشت که ایرانی‌ها تقاضای تبادل زندانی‌ها را ندارند، اما قصد دارند نیات دولت اوباما را به آزمایش بگذارند. اکنون که رکسانا صابری آزاد شده است، تهران منتظر است تا نشانه‌هایی از حسن‌‌نیت در رفتار آمریکا دیده شود».

در نظر عموم، دولت ایالات متحده آمریکا هر نوع مقایسه‌ای بین این دو مورد را رد می‌کند. واشنگتن می‌گوید اتهامات رکسانا صابری - خبرنگاری که در ایران به جرم جاسوسی برای آمریکا، در ابتدا به 8 سال زندان محکوم شده بود – بی‌اساس است.

دولت واشنگتن در عین حال، بدون ذکر هیچ مدرکی مدعی شده است که سه دیپلماتی که در شمال عراق و در سال 2007 در شهر اربیل بازداشت شدند، با سپاه پاسداران ایران رابطه دارند. علاوه بر آن، پس از آزادی صابری از زندان اوین، وزارت امور خارجه آمریکا، اقدام ایران را یک حرکت بشر‌دوستانه خواند و نه یک حرکت دیپلماتیک.

آمریکا همچنین گفته است هیچ معامله‌ای بر سر آزادی رکسانا صابری و زندانیان ایرانی در بند ارتش آمریکا در عراق، وجود ندارد. «رابرت وود»، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در همین رابطه اظهار داشت: «هیچ معامله‌ای وجود نداشته است».

این در حالی است که پیام غیر مستقیم ایران به آمریکا در حالی اتفاق افتاد که دو کشور در مقطعی مهم از روابط خود با یکدیگر به سر می‌‌برند. تایم مدعی شده است: «واشنگتن سیاست جدیدی را مبنی بر تعامل با ایران، دنبال می‌کند و به مقامات ایرانی اطمینان داده است که سیاست‌های جدید آمریکا بر مبنای صداقت است. آمریکا همچنین قصد دارد نقش افراطیون ایرانی را که به دنبال خصومت با غرب هستند، کمرنگ کند. به نظر می‌رسد پرونده صابری چنین فرصتی را در اختیار این کشور قرار داده باشد».

تایم در بخش دیگری از مقاله خود مدعی شده است: «محکومیت صابری از همان ابتدا، نشانه‌‌هایی از یک بازی دیپلماتیک را در بر داشت. تحلیل‌گران ایران بر این عقیده‌اند که افراطیون خود را وارد این بازی کردند تا از آن طریق موفق شوند پیشرفت دیپلماتیک در روابط ایران و آمریکا را کند کنند؛ چرا که مطمئنآ تا زمانی که صابری در زندان به سر می‌برد، آمریکا مجبور بود تعامل خود با تهران را کمتر کند». یک تحلیل‌گر مسائل ایران با نام «سوزان مالونی» نیز در این زمینه گفته است: «آن‌ها می‌توانند از پرونده صابری برای تخریب هر نوع آغازی [در روابط ایران و‌ آمریکا] استفاده کنند».

دولت‌مردان کاخ سفید، آزادی صابری را پیروزی عمل‌گرایان بر افراطیون در ایران ارزیابی کرده‌اند. البته، آمریکا نیز در صورتی که به این اقدام ایران پاسخ نشان دهد، از فواید آن بهره‌مند خواهد شد. 

آزادی ایرانیانی که در عراق در بند ارتش آمریکا هستند، می‌تواند در گفت و گوهای میان ایران و آمریکا در مورد افغانستان، عراق و برنامه‌ هسته‌ای، اعتماد ایجاد کند. این امر همچنین می‌تواند نقش ایرانیان عمل‌گرا را در ایران پر رنگ‌تر کند؛ چرا که آن‌ها بودند که از طریق کانال دیپلماتیک اروپا، این پیام را به واشنگتن فرستادند.

تایم همچنین نوشته است: «اما از طرف دیگر، سه ایرانی که در اربیل عراق در بازداشت آمریکایی‌ها به سر می‌برند، از دید مقامات پنتاگون در ایجاد بی‌ثباتی در عراق نقش داشته‌اند».

اما سناریوی دیگری نیز در مورد ایرانیان در بند در عراق، وجود دارد. آمریکا در حال حاضر قصد دارد تمامی 15 هزار فردی را که در عراق در زندان به سر می‌برند، به مقامات عراق تحویل دهد؛ این سه ایرانی‌ نیز از این قضیه مستثنی نخواهند بود. (دولت عراق آشکارا، بازداشت این ایرانیان توسط ارتش آمریکا را محکوم کرده بود).

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در این زمینه گفته است: «ما قصد داریم ایرانی‌ها و همه زندانیان را به مقامات عراقی تحویل دهیم». تایم نوشته است اگر چنین چیزی رخ دهد، آن‌ها آزاد خواهند شد.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین