کد خبر: ۸۸۷۶۰
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۸

استفاده طالبان از فسفر سفید!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بنا بر اسناد طبقه بندی شده‌ای که روز گذشته توسط ایالات متحده انتشار یافت، جنگجویان طالبان برای حمله به نیروهای غربی در افغانستان از سلاح کشنده فسفر سفید استفاده کرده‌اند!اسناد همچنین می‌گویند برخی از این مهمات در بریتانیا تولید شده‌اند.

به گزارش سرویس بین الملل آفتاب، فسفر سفید که می‌تواند تا عمق استخوان قربانی را بسوزاند، در بمب‌های کنار جاده‌ای و در مناطقی از افغانستان از جمله جنوب این کشور یافت شده‌ است. این سلاح همچنین در حملات راکتی و خمپاره‌ای علیه نیروهای آمریکایی استفاده شده است.

این در حالی است که شب گذشته، ارتش آمریکا در کابل، استفاده ستیزه‌ جویان از فسفر سفید را محکوم کرد. گفتنی است استفاده از این ماده علیه اشخاص تحت قوانین بین المللی جنگ، ممنوع شده است.

«جنیفر ویلیس»، سخنگوی ارتش آمریکا در بگرام در این رابطه مدعی شده است علامت‌گذاری‌های برخی از مهمات فسفر سفید در افغانستان نشان می‌دهد که آن‌ها در کشورهای مختلفی از جمله بریتانیا، چین، روسیه و ایران تولید شده‌اند.

علیرغم آ‌ن‌‌که تحقیقات کامل در این باره هنوز در جریان است، هنوز مشخص نیست که طالبان و سایر گروه‌های ستیزه‌جو چگونه این مهمات را از بریتانیا به دست آورده‌اند. در عین حال، سخنگوی ارتش آمریکا خاطرنشان می‌کند که در افغانستان هر نوع سلاحی استفاده شده است و این که طالبان به این مهمات دست پیدا کرده‌اند، چندان شگفت‌انگیز نیست.

در همین حال ارتش آمریکا گفته است طالبان فسفر سفید را از بقایای جنگ با شوروی در دهه 80 به دست آورده است. اما در این میان، نمونه‌هایی جدیدتر نیز دیده شده‌اند که به نظر می‌رسد از مرز پاکستان به این کشور قاچاق شده باشند.

«ویلیس» همچنین می‌گوید استفاده از فسفر سفید در بمب‌های کنار جاده‌ای، تحولی نسبتاً جدید محسوب می‌شود.

ارتش آمریکا جزئیات حملاتی را منتشر کرده است که در آن‌ها سربازان ناتو و غیر نظامیان افغان دچار سوختگی‌های شدیدی شده بودند. منابع آمریکایی همچنین می‌گویند مدارکی قوی وجود دارد مبنی بر آن‌که طالبان مسئول مرگ بیش از 100 غیر نظامی در درگیری‌ها بوده است.

آمریکایی‌ها در ابتدا به دلیل مرگ غیر نظامیان در حملات هوایی مقصر شناخته شدند. اما پزشکان محلی، نشانه‌هایی از سوختگی‌هایی غیر معمول را در میان اجساد و مجروحین یافتند که حاکی از استفاده از فسفر سفید بود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین