کد خبر: ۸۸۸۰۹
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۳
گزارش گاردین از کاندیداتوری رفعت بیات

آیا یک زن، رییس جمهور آینده ایران خواهد شد؟!

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس بین‌الملل: روز 22 خرداد، ایرانی‌ها به پای صندوق‌های رای خواهند رفت و رییس‌جمهور خود را انتخاب خواهند کرد. اما امسال، این احتمال وجود دارد که یکی از رقبای اصلی در جریان انتخابات، یک زن باشد: «رفعت بیات»!

به گفته «کامران دانشجو»، رئیس ستاد انتخابات کشور، 475 نفر برای دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران ثبت نام کرده‌اند که از این میان 42 نفر زن هستند. زنان، در جریان انتخابات گذشته نیز برای کسب مقام ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند، اما شورای نگهبان قانون اساسی به آن‌ها اجازه نداد در میان کاندیداهای نهایی حضور داشته باشند.

اما به نظر می‌رسد امسال، وضعیت امیدوارکننده‌تر باشد؛ چرا که شورای نگهبان اعلام داشته است محدودیتی برای حضور زنان در انتخابات وجود ندارد و آن‌ها نیز می‌توانند رییس‌جمهور شوند. این در حالی است که انتظار می‌رود لیست نهایی کاندیداهای تایید صلاحیت شده، در روز‌های آینده اعلام شود.

«رفعت بیات» که فارغ‌التحصیل رشته جامعه شناسی است، پیشتر نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی بود. «بیات» در مصاحبه‌ای قول داده است در صورتی که انتخاب شود، زنان را به رده‌های بالای تصمیم‌گیری منصوب کند.

«رفعت بیات» همچنین از احمدی‌نژاد به دلیل هدر دادن «فرصت‌هایی طلایی» که به واسطه قیمت‌های بالای نفت در سال‌های اخیر ایجاد شده بوده، انتقاد کرده است. وی به طور ضمنی شکست احمدی‌نژاد را در بهبود اساسی وضع معیشت ایرانیان، مورد انتقاد قرار داده است.

این در حالی است که نام «بیات» در میان کاندیداهای اصلی انتخابات دیده نمی‌شود: میر حسین موسوی، مهدی کروبی، محمودی احمدی‌نژاد و محسن رضایی. اما رقابت‌های پیشین انتخاباتی نتایجی غافلگیر کننده در برداشته‌اند؛ چرا که در دوره‌های پیشین هم به نظر نمی‌رسید کاندیداهایی نظیر محمد خاتمی و یا محمود احمدی‌نژاد بتوانند پیروز انتخابات باشند.

انتخابات در ایران، توسط شورای نگهبان قانون اساسی نظارت می‌شود. در رقابت‌های انتخاباتی سال 1384، شورای نگهبان صلاحیت فقط 6 نفر را از میان بیش از هزار داوطلب تایید کرد که منجر به اعتراضات زیادی شد. در این میان، مهدی کروبی مخالفت خود را با «نظارت استصوابی» نشان داده و اعلام داشته است که شورای نگهبان با این اقدام، پا را از نظارت بر انتخابات فراتر گذشته است.

بنا بر قانون اساسی ایران، رییس‌جمهور باید از میان «رجال سیاسی» انتخاب شود. واژه «رجل» کلمه‌ای است که به مردان اطلاق می‌شود. با این حال، شورای نگهبان چندین هفته قبل اعلام کرد واژه «رجل سیاسی»، تفسیر جنسیتی ندارد و بدین ترتیب راه را بری حضور زنان در انتخابات باز گذاشت.

رسانه‌های فارسی زبان، کاندیداتوری «بیات» را قدمی بزرگ و رو به جلو برای زنان می‌دانند. نکته قابل توجه آن است که برخی از رسانه‌ها اظهار داشته‌اند در صورت انتخاب «بیات» به عنوان رییس‌جمهور ایران، او نخستین رییس‌جمهور زن یک کشور مسلمان خواهد بود. به نظر می‌رسد آن‌ها ریاست جمهوری یک زن با نام «مگاواتی سوکارنو» را در پر جمعیت‌ترین کشور مسلمان دنیا یعنی اندونزی، در نظر نگرفته‌اند!

بیات که خود را یک اصولگرا می‌داند، از محمود احمدی‌نژاد به دلیل رفتار نه چندان محکم در زمینه حجاب انتقاد کرده و گفته است: «از زمان شروع به کار دولت احمدی‌نژاد، رعایت حجاب بدتر شده است؛ چرا که وی در این زمینه چندان سخت‌‌گیر نیست».

وی همچنین، شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل را مورد انتقاد قرار داده و گفته است وی بیش از حد تحت تاثیر رویکردهای فمینیستی غربی قرار گرفته است. بیات در اظهار نظری دیگر گفته است: «این که بگوییم زنان در ایران تحت فشار هستند و حقوق آن‌ها نقض می‌شود، درست نیست».

علیرغم آن که «رفعت بیات» هنوز تایید صلاحیت نشده است، تفسیر جدید شورای نگهبان از قانون اساسی، تحولی مثبت محسوب می‌شود. بدون شک یک رییس جمهور زن، پیشرفتی مهم به حساب می‌آید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین