کد خبر: ۸۸۸۶۴
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۶

مومنی: رتبه اول تورم در منطقه حاصل تلاش دولت نهم

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: مومنی با اشاره به میزان سقوط استانداردهای کشور در زمینه کسب و کار افزود: «در چارچوب سند چشم‌انداز کشور نیز مقرر بود که در بسیاری از مسائل رتبه اول در منطقه را داشته باشیم ولی هم‌اکنون شاهدیم که در مسائلی همچون تورم حائز رتبه بالا شده‌ایم». 

فرشاد مومنی که صبح امروز در همایش مسئولین و معتمدین سیاست‌های انتخاباتی موسوی سخن می‌گفت، با اشاره به افزایش دو برابری سهم امور اجتماعی در کل هزینه‌های دولت در دوره نخست‌وزیری موسوی، گفت: «از افتخارات برجسته دوره مسوولیت مهندس موسوی کاهش مداخله دولت در اقتصاد بود». 

این اقتصاددان افزود: «البته امروز این موضوع را وارونه جلوه می‌دهند و در واقع مشخص نیست منافع چه کسی یا کسانی در چارچوب این وضع تامین می‌شود». 

وی با بیان اینکه مهندس موسوی یک کارنامه ثبت شده و قابل پیگیری در بسیاری از حوزه‌ها دارد، ادامه داد: ‌«به عنوان مثال در حوزه اقتصاد، رکوردهایی در دوران نخست‌وزیری موسوی ثبت شده که تاکنون بسیاری از آنها حتی تکرار نشده‌اند، به عنوان مثال پایین‌ترین نرخ تورم از سال 1353 تاکنون مربوط به دوره نخست‌وزیری وی است». 

مومنی در ادامه به مقایسه ذخایر ارزی و بدهی خارجی دو دولت جمهوری اسلامی ایران و عراق در هشت سال جنگ تحمیلی پرداخت و گفت: «در ابتدای شروع جنگ جمعیت ایران سه برابر جمعیت عراق بود، در حالی که درآمد نفتی کشورمان یک سوم درآمد نفتی این کشور یعنی 11 میلیارد دلار در برابر 26 میلیارد دلار بود و ذخیره ارزی ایران هفت میلیون دلار بود. ولی بعد از جنگ، ایران جنگ را با بدهی خارجی صفر ریال و با همان میزان ذخیره ارزی و کشور عراق جنگ را با ذخیره ارزی صفر و بدهی خارجی 86 میلیارد دلار به پایان رساند». 

وی به کتابی که از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت عنوان حفظ آثار دفاع مقدس منتشر شده، اشاره کرد و گفت: «این کتاب حاوی آمارهای جالبی از دوران جنگ است که برای بررسی اقتصاد ایران در آن هشت سال مفید است. به عنوان مثال در این کتاب تعداد کارمندان دولتی در ایران با یک کشور پیشرفته صنعتی نظیر فرانسه در جنگ جهانی دوم مقایسه شده است، البته با این تفاوت که جنگ تحمیلی طولانی‌تر از جنگ جهانی دوم بود. بر اساس این آمار، در این خلال کارمندان دولتی در فرانسه از 700 هزار نفر در ابتدای جنگ به حدود دو میلیون نفر در پایان جنگ رسیدند ولی این رشد تعداد کارکنان دولتی در ایران از یک میلیون و 60 هزار نفر فقط به یک میلیون و 412 هزار نفر رسید». 

فرشاد مومنی با اشاره به ایده محوری مهندس موسوی مبنی بر احساس خطر در خصوص اوضاع کنونی کشور، اظهار داشت: «حضور مهندس موسوی در انتخابات این دوره ارزش والایی دارد و هر کدام از ما به عنوان یک ایرانی علاقه‌مند و حساس به سرنوشت کشور، مسوولیت داریم تا جایی که امکان دارد ابعاد این شرایط خطیر را شناسایی کنیم». 

وی ادامه داد: «منطق انتخاب شعار اصلاح‌طلبی مبتنی بر اصول از سوی مهندس موسوی نیز بیانگر این نکته است که با یک مساله ملی مواجه هستیم و هر کسی که دل در گرو ایران دارد، باید خود را مسوول بداند». 

این استاد دانشگاه ادامه داد: «می‌توانیم به عنوان یکی از مشخصه‌های این احساس خطر در مقیاس بین‌المللی، به این موضوع اشاره کنیم که کار به جایی رسیده است که کشورهای ذره‌بینی خود را در مرتبه‌ای می‌بینند که اقدام به انگشت‌نگاری از شهروندان ایرانی می‌کنند. همچنین می‌توان به تغییر رتبه منزلت پاسپورت ایران در چهار سال گذشته توجه کرد». 

مومنی با اشاره به میزان سقوط استانداردهای کشور در زمینه کسب و کار افزود: «همچنین در چارچوب سند چشم‌انداز کشور نیز مقرر بود که در بسیاری از مسائل رتبه اول در منطقه را داشته باشیم ولی هم‌اکنون شاهدیم که در مسائلی همچون تورم حائز رتبه بالا شده‌ایم». 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۶
0
0
ما دوران موسوی مگه مشکلی جز جنگ داشتیم؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین