کد خبر: ۸۸۹۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۳
ضمن انتقاد صریح از سیاست‌های متوهمانه و منجی‌گرایانه دولت عنوان شد:

افروغ: هر آنچه که در گذشته زشت بود در دولت نهم ممدوح شد

رأی به موسوی، رأی به گفتمان انقلاب اسلامی است
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: عماد افروغ گفت: «یکی از نان خوردن‌ها در فضای سیاسی کشور ما بحث اصولگرایی و اصلاح‌طلبی است که البته شخصا معتقدم دوران این گفتمان به سر آمده است».

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب،‌ دکتر عماد افروغ،‌ نماینده سابق مجلس که در دیدار هیات رئیسه کانون جوانان حزب اعتدال و توسعه سخن می‌گفت شکاف بین حرف و عمل را یکی از دغدغه‌های خود طی 4 سال گذشته عنوان کرد.
 
افروغ با اشاره به مواردی همچون بی‌صداقتی، دروغ، ریا، نفاق، توهین به شعور سیاسی مردم،‌ تحجر، سطحی‌نگری و فاصله‌گرفتن از معرفت دینی عمیقی که در ابتدای انقلاب مردم شاهد آن بودند، اظهار داشت: «اصولگرایی توده‌‌وار یکی از آسیب‌های فرهنگی است که البته یکی از اشکالات اساسی آن بی‌توجهی به اصل طلایی اخلاق است که هر آنچه را برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم مپسند و برعکس؛ اما متاسفانه در این دوره خلاف این قضیه را ما شاهد بودیم». 

وی افزود: «در این دوره هر آنچه که در دولت‌های گذشته زشت بود ممدوح شد که این مسئله بسیار آزاردهنده است که چرا برخی می‌توانند یک چنین فعل غیر اخلاقی را انجام دهند و آب هم از آب تکان نخورد».

افروغ با اعتقاد به اینکه در مقام ریشه‌یابی ممکن است این مسأله به ضعف نهادهای مدنی و ضعف نهادهای ناظر و نهادهایی که باید متولی پاسداشت اخلاق و ارزشها در جامعه باشند برگردد؛‌ ادامه داد: «متاسفانه این نهادها نیز طی این مدت برخورد دوگانه داشتند که این برخورد دوگانه هم، به نگاه سیاسی مفرط آنها و سیاست‌زدگی‌شان برمی‌گردد».

وی یکی از مشکلات و مصائب کنونی کشور را بحث اخلاق عنوان کرد و در عین حال بی‌توجهی به خردجمعی عقلانیت، مشورت و مشارکت را از دیگر مشکلات موجود کشور برشمرد و افزود: «متاسفانه امروز یک نوع مدیریت منجی‌گرایانه و متوهمانه را حداقل در سطح اجرا شاهدیم که این مسئله منجر به بی‌توجهی قانون، خردجمعی و به نخبگان شده است».

این فعال سیاسی با تاکید به اینکه باید با اینگونه مسائل مبنایی و عقلانی برخورد شود، گفت: «البته برای برون‌رفت از چنین وضعیتی و گرایش به یک وضعیت متفاوت، باید در یک پروسه عقلانی قدم برداشت به این معنا که مکانیزم‌هایی تعبیه شود که اگر قرار است به سمت دیگری سوق پیدا کنیم در آن سمت ضمانت‌های مضاعفی برای توجه به اخلاق، عقلانیت،‌ پرهیز از نگاههای متوهمانه مبتنی بر خود شیفیتگی و حتی تعمیق معرفت دینی وجود داشته باشد».

این نماینده سابق مجلس خطاب به اعضای کانون جوانان حزب اعتدال و توسعه که اخیراً حمایت خود از کاندیداتوری مهندس میرحسین موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو اعلام کرده‌اند، گفت: «شما به عنوان یک نهاد مدنی به لحاظ اجتماعی می‌توانید به هواداران خط و ربط دهید چرا که ممکن است گفتمان یک فرد و کاندیدا کامل باشد اما حلقه‌هایی اطراف او را گرفته باشند که این حلقه‌ها عرصه را برای یک گفتمان محض و مجری آن تنگ کنند».
 
وی تصریح کرد: «شما باید روی حلقه‌های اجتماعی کنترل و نظارت لازم را داشته باشید تا اگر کاندیدایتان رای قاطعی به دست آورد قدرت مانور کافی باری اجرای برنامه‌های خود داشته باشد و این‌طور نباشد که حلقه‌های اجتماعی به او چیزی را تحمیل کرده و یا مانع از اجرایی شدن برنامه‌هایش شوند».

افروغ با تاکید به اینکه نهادهای مدنی همانند احزاب باید زمینه برای ارائه برنامه کاندیداها و مقایسه تطبیقی برنامه‌های کاندیداهای مختلف را فراهم کنند و به این نحو به انتخابات مردم کمک کنند گفت: «عده‌ای می‌کوشند که منافع خود را در قالب لعاب دینی به مردم ارائه کنند و یک وجهه تکلیفی محض به این انتخابات بدمند یعنی انتخابات را انتخاب بین حق و باطل و ایمان و کفر جلوه دهند که به هیچ‌وجه چنین کاری پسندیده نیست و این انتخابات تنها یک انتخاب عقلایی مربوط به حیطه اختیارات و وظایف فردی است و در این بین این طور نیست که یک رای انسان را به بهشت و یا جهنم هدایت کند».

وی گفت: «عده‌ای با توجه به فضایی که در اختیار دارند می‌کوشند که به مردم تکلیف کنند که حتماً باید به یک کاندیدای خاص رای داد که این خلاف نص صریح آموزه‌های دینی و فرمایشات امام خمینی (ره) است. امام می‌فرمودند احدی حق ندارد رای را به مردم تحمیل کند مگر مصلحت اسلام و نظام اسلامی اقتضاء کند که خدا آن روز را هم نیاورد».

افروغ؛ با اظهار خشنودی از اعلام صریح موضع رهبر معظم انقلاب در خصوص انتخابات گفت: «خوشبختانه آقایانی که سعی می‌کردند رای خاصی را به رهبری نسبت دهند به این موضع‌گیری ایشان خلع سلاح شدند».

وی با تاکید بر یک رای آگاهانه از سوی مردم گفت: «رای نباید صرفاً از باب رفع تکلیف باشد بلکه باید حتما آگاهانه باشد کما اینکه امام فرمودند هر کس ناآگاهانه رای دهد روز قیامت مسئول است که این موضوع باید برای مردم شکافته شود».

افروغ گفت: «مردم دین‌دار، عاطفی وشریف ایران به لحاظ انگیزه‌های دینی که دارند ممکن است اغوا شوند به این معنا که ممکن است فردی رای به یک شخص خاص را تکلیف شرعی عنوان کند و این تکلیف شرعی هم به مقام معظم رهبری نسبت دهد و با این کار آخرت مردم را با دنیای خود معامله کند».

افروغ انتخابات این دوره را متفاوت با انتخابات سایر دوره‌ها دانست و گفت: «در این دوره دیگر نمی‌توان گفت که خطر لیبرال‌ها و سکولارها تهدید می‌کند و هر یک از این 4 فرد که انتخاب شوند نمی‌توان عنوان کرد که یک گفتمان ضد انقلاب در حال جولان است چرا که همه این افراد یک التزام نسبی به گفتمان انقلاب اسلامی دارند».

وی با تاکید به اینکه کاندیداها و حامیانشان باید به شکل ایجابی به معرفی خود بپرازند گفت:‌ «بارها گفته شده که تا کی قرار است یک فرد و جریان به دلیل اشتباهات طبیعی که رقیب در گذشته داشته است نان بخورند که یکی از این نان خوردن‌ها در فضای سیاسی کشور ما بحث اصولگرایی و اصلاح‌طلبی است که البته شخصا معتقدم دوران این گفتمان به سر آمده است».

افروغ دلیل این گفته خود را چنین عنوان کرد: «اصولگرایی ارجاع به انقلاب اسلامی در مقابل آن قرائتی از اصلاح‌طلبی که بوی سکولاریزم و لیبرالیزم می‌داده بود اما امروز هیچ یک از این کاندیداها رنگ لیبرال و یا سکولار نمی‌خورند و البته اگر حرفا هم بگوییم اصولگرایی در برابر اصلاح‌طلبی با توجه به شرایط کنونی به نظر می‌رسد یک توهینی هم به انقلاب اسلامی می‌شود چرا که گویا انقلاب اسلامی دلالت اصلاح‌طلبانه و یا دلالت‌های اصولگرایانه ندارد».

افروغ با بیان اینکه امروز گروههای موسوم به اصولگرا دائما جامعه را از بازگشت اصلاح‌طلبان افراطی می‌ترسانند گفت: «این سوال مطرح است که عمل و رفتارهای این گروه از اصول‌گرایان طی این مدت چگونه بوده است؟ چرا رفتارهای ناپسند دائما زیر لعاب گذشته پنهان می‌شود؟ کما اینکه این رفتارها با سرعت بیشتری کشور را به نابودی می‌کشاند تا این نوع فرافکنی‌ها».

وی با طرح این پرسش که تا کی می‌شود با انگشت گذاشتن بر روی ضعف رقیب، ناتوانی‌ها و نارسایی‌های موجود را کتمان کرد گفت: «البته این انتقادات در دوران حاکمیت اصلاح‌طلبان نیز به نحوی قابل طرح بود».

افروغ در بخش دیگری از سخنانش گفت: «بنده می‌توانم شهادت دهم به رغم حساسیت‌هایی که بر روی برخی حلقه‌های اطراف مهندس میرحسین وجود دارد گفتمان ایشان بوی آن حلقه‌ها را نمی‌دهد و این نشان می‌دهد که آقای موسوی استقامت و مقاومت کرده تا گفتمان خود را پیش ببرد».

این فعال سیاسی با تاکید بر تقویت نهادهای مردم‌‌سالاری و احزاب در جامعه گفت: «اگر کشور خواستار عقلانیت سیاسی و رقابت است، و می‌خواهد از تجربه سیاسی خود عبرت بگیرد باید خواهان حزب باشد».

این فعال سیاسی بحث سلامت انتخابات و مولفه‌های مرتبط با آن با مصاف برنامه‌ایی دورن گفتمانی انقلاب اسلامی و تکثر کاندیداها برای ضمانت حضور حداکثری مردم در عرصه انتخابات را دغدغه خود عنوان کرد و گفت: «تلاش من سامان دادن به این دغدغه‌ها است».

افروغ ادامه داد: «سلامت انتخابات یک امر مستمری است اما همینکه به صورت یک گفتمان غالب درآمد برایم رضایت‌بخش بود. مصاف برنامه‌ایی هم فکر می‌کنم در حال تحقق است و به نظر می‌رسد کاندیداها متوجه شده‌اند که با برخورد احساسی و کلی‌گویی نمی‌شود به مصاف هم بروند. از مسئله سومی قطع امید کرده بودم و احساس می‌کردم یک تکثر نسبی در اردوگاه اصلاح‌طلبان اتفاق افتاده اما در اردوگاه اصولگرایان عده‌ایی می‌کوشند که با پیوند ابر و باد و مه و خورشید و فلک جلوی نمود عینی و واقعی تفاوت‌های دیدگاهی و سلیقه‌ای اصولگرایی را بگیرند که معلوم نبود این همه اختلاف و تفاوت آراء به کجا برمی‌گشت».

افروغ با ابراز خشنودی از اعلام کاندیداتوری محسن رضایی گفت: «دغدغه من بیشتر مفهومی و جریانی است و حمایتی هم که کردم حمایت مفهومی بوده است بنده اولین نفری بودم که از میرحسین موسوی برای حضور در صحنه دعوت کردم و همواره هم به سهم خود مراقبت کردم که کسی ایشان را تخریب نکند اما هنوز موضع مشخصی درباره حمایت قاطع از یک کاندیدا اعلام نکرده‌ام».

وی در عین حال گفت: «البته به نظر می‌رسد که برنامه‌های مهندس موسوی از یک جامعیت نسبی برخوردار است و این می‌تواند یک توصیه باشد که رای دادن به ایشان، رای دادن به گفتمان انقلاب اسلامی است».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۲/۲۸
0
0
اينها چون خودشان ضعف دارند
خودرا به مقام معظم رهبري مي چسباند
تا درسايه معظم اله صيانت شوندولي اقا براي ايران اسلامي
مجاهدت مي كند
چرا با عمل خودشان خودرا در محك مردم قرار نمي دهند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین