کد خبر: ۸۸۹۴۹
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۴
مركز پژوهش‌ها منتشر كرد؛

64.5 درصد شهروندان تهرانی در انتخابات شركت می‌كنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نتايج پژوهش مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مورد ديدگاه شهروندان تهرانی پيرامون مهمترين موضوعات انتخاباتی و ويژگی‌های مطلوب كانديداها در دهمين انتخابات رياست جمهوری اعلام شد.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، در نتيجه‌گيری اين پژوهش آمده است: «در زمينه احتمال شركت در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری 64.5 درصد پاسخ دهندگان اظهار داشته‌اند كه در انتخابات شركت خواهند داشت ، 11.5 درصد شركت نخواهند داشت و 24 درصد هنوز تصميمی در اين زمينه نگرفته‌اند». 

از ميان كل پاسخ دهندگان به اين پژوهش به ترتيب31.9 درصد و 21.6 درصد اظهار داشته‌اند كه احتمال زياد دارد كه به ترتيب كانديداهای اصولگرايان و كانديداهای اصلاح‌طلبان رای دهند. 50.4 درصد و 54 درصد پاسخ دهندگان نيز به ترتيب اظهار داشته‌اند كه هنوز نمی‌دانند كه به يک كانديدای اصولگرا يا اصلاح طلب رای خواهند داد و بنابراين نيمی از پاسخ دهندگان هيچ‌گونه گرايشی جناحی اظهار نداشته‌اند. 

از ميان موضوعاتی كه برای پاسخ دهندگان هنگام رای دادن مهم خواهند بود، بيشترين اولويت به موضوعات اقتصادی داده شده است. بر اين اساس مهمترين موضوعات از نظر شهروندان تهرانی به ترتيب عبارت بوده‌اند از: «حل مشكل بيكاری، حل مشكل گرانی، جلوگيری از فساد اداری، عمل به قانون و ترويج قانون‌گرايی، توزيع عادلانه‌تر امكانات اقتصادی و تقويت تخصص‌گرايی در تمام سطوح مديريتی».
 
در پاسخ به اين سوال كه چه صفات يا ويژگی‌هايی را در يک نامزد انتخابات برای رای دادن به او مهم می‌دانند، صفات زير به ترتيب مهم‌تر از بقيه تلقی شده‌اند: «راستگويی و صداقت، استفاده از وزيران و مشاوران با صلاحيت ، اولويت به پيشرفت اقتصادی كشور، قاطعيت در تصميم‌گيری و احساس مسئوليت در هزينه‌ كردن از بيت‌المال.
از ميان متغيرهای زمينه‌ای، تنها سن افراد بوده كه با ابراز تمايل به شركت در انتخابات، همبستگی آماری معناداری داشته است به گونه‌ای كه با افزايش سن افراد، تمايل به مشاركت آنان در انتخابات بيشتر می‌شود. البته گروه زير 20 سال استثنا بوده و درصد بالايی از آنها تمايل به مشاركت در انتخابات داشته‌اند اما درآمد و سطح تحصيلات پاسخ‌دهندگان رابطه آماری معناداری با تمايل به شركت در انتخابات نداشته است». 

تعداد افراد مورد سوال در اين پژوهش 504 نفر بوده كه 11.7 درصد از آنها زير 20 سال ، 50.6 درصد 20 تا 30 سال ، 16.9 درصد 30 تا 40 سال، 12.3 درصد 40 تا 50 سال و 5/8 درصد 50 سال و به بالا بوده‌اند.
232 نفر (46 درصد) از افرادی كه به سوالات اين پژوهش پاسخ داده‌اند زن و 272 نفر (54 درصد) مرد بوده‌اند. 

از نظر تحصيلی نيز 12.7 درصد از افراد پاسخگو زير ديپلم، 40.7 درصد ديپلم يا فوق ديپلم، 34.1 درصد كارشناسی يا دانشجوی كارشناسی، 9.5 درصد كارشناسی ارشد يا دانشجوی كارشناسی ارشد و 2 درصد نيز دكتری بوده‌اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین