حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی باباگلزاده*- مجلس عصاره فضائل ملت است، بر همین اساس افرادی باید به عنوان نماینده انتخاب شوند که دارای فضائل اخلاقی، تقوی و تخصص بوده و برای آینده کشور و رفع مشکلات برنامه داشته باشند.
رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم):
«انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق»
به مناسبت سالروز مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص)، حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی باباگل زاده، پژوهشگر دینی و عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه کشور در یاد داشتی به آفتاب نیوز نوشت: در آستانه بعثت نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) اکثریت جوامع بشری جهان، در انحطاط و بحرانهای اخلاقی قرار داشت، به ویژه در منطقه جزیره العرب و شهر مکه بت پرستی و دوری از خداوند متعال امربدیهی بوده است و مردم آن منطقه از نظر فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در سطح پائین و نامناسبی زندگی میکردند، جهالت، غارتگری، ظلم و ستم، برده داری، تضییع حقوق ضعیفان و محرومان، فساد و بی بند و باری، تبعیض، بی عدالتی، منجربه این شده انسانها با اخلاق و معنویت فاصله زیادی داشته، تا جایی که برخی از افراد از روی جهالت و عقب ماندگی تولد فرزند دختر را مایه ننگ میشمردند و دختران خود را زنده در گور میکردند.
در روایت تاریخی نقل است شخصی به نام قیس بن عاصم نزد پیامبر اکرم (ص) آمد و داستان زنده به گور نمودن ۸ دختر خود را برای حضرت توضیح داده وقتی آن شخص در حال بیان واقعه بود از چشمان مبارک نبی اکرم اشک جاری گردید و از سنگ دلی و قساوت قلب آن مرد جاهل متعجب شدند و خطاب به یارانش فرمودند:
"إنّ هذه لقسوة و من لا یرحم لا یرحم" این عمل یک سنگدلی است و ملتی که رحم و عواطف نداشته باشند، مشمول رحمت الهی نمیگردند. نمونه این داستانها نشان از آن دارد که انسان در عرص جاهلیت و هنگام بعثت رسول مهربانی با سقوط اخلاقی و ضد انسانی روبرو بوده است و بشریت از فضائل انسانی دور بوده و نیاز به توحید، عدالت، معنویت و اخلاق داشته و در همین راستا یکی از ماموریتهای مهم پیامبر اعظم احیاء اخلاق در جوامع بشری بوده است تا انسانها را از جهالت و گمراهی نجات دهند، حضرت محمد (ص) در بیان نورانی فرمودند:
«انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق»
من برای تکمیل فضائل و مکارم اخلاقی مبعوث شدم.
شیخ صدوق در معانی الاخبار روایتی از امام حسین (ع) نقل کردند که آن حضرت فرمودند:
از پدرم امیرمومنان علی (ع) درباره اخلاق پیامبر اکرم (ص) پرسیدم. او در پاسخ فرمودند
رفتار پیامبر (ص) چنان بود که:
دائماخوشرو، خندان و با مردم ملایم بود، هرگز خشن، سنگدل، پرخاشگر، بدزبان و عیبجو نبوده است، هیچ کس از او مایوس نمیشد، هر کس به در خانه او میآمد ناامید باز نمیگشت.
سه چیز را از خود رها کرده بود:
۱. مجادله در سخن،
۲. زیاد حرف زدن،
۳. دخالت در کاری که به او مربوط نبود.
سه چیز را درباره مردم رها کرده بود:
۱. کسی را مذمت و سرزنش نمیکرد،
۲. در عیوب و لغزشهای مردم جست و جو نمیکرد،
۳. هرگز سخن نمیگفت مگر در اموری که ثواب الهی را امید داشت.
امام حسن مجتبی (ع) در توضیح مکارم اخلاق آن را به ده مورد تقسیم نمودند:
۱. راستگوئى
۲. نومیدى راستین از غیر خدا
۳. بخشش به نیازمندان
۴. خوش خلقى
۵. پاداش در برابر خدمات دیگران
۶. پیوند و رفت و آمد با خویشاوندان
۷. حمایت از همسایه
۸. توجّه به حقوق دوستان
۹. مهمان نوازى
۱۰. و مهمترین اینها شرم و حیاء است.
در دنیای مدرن، با توجه به پیشرفتهای علمی، صنعتی، بشریت متناسب با آنها در فرهنگ و اخلاق رشد چشمگیری نداشته است میطلبد با احیاء اخلاق و سنت نبوی و توجه به کرامت انسانی در رفع آسیبهای اجتماعی از سیره پیامبر و اهل بیت علیهم السلام کمک بگیریم تا نسبت به یکدیگر مهربان و دلسوز باشیم و از توهین، تهمت، بدگویی و زشت گویی، و بد اخلاقیهای سیاسی که در جامعه تاثیر منفی میگذارد دوری گزینیم، خصوصا که در نزدیک انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری قرار داریم، برای کسب آراء کاندیداها نسبت به یکدیگر تهمتهای ناروا و توهین ننمایند، همانطور که حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: مجلس عصاره فضائل ملت است بر همین اساس افرادی باید به عنوان نماینده انتخاب شوند که دارای فضائل اخلاقی، تقوی و تخصص بوده و برای آینده کشور و رفع مشکلات پیشرو برنامه داشته باشند.
افرادی که برنامه ندارند و با وعدههای دروغ و عوام فریبانه بخواهند وارد مجلس شوند آنوقت مواجه میشویم با یک مجلس ضعیف و ناکارآمد که به وعدهها عمل نمیشود و با نظارت ضعیف تورم، فقر، بی عدالتی گسترش یافته و فشار بر اقشار کم در آمد و مستضعف وارد میگردد و نتیجهی عملکرد مجلس و دولت بی برنامه و ضعیف میشود نا امیدی و بی اعتمادی و افزایش آسیبهای اجتماعی.
*عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه