کد خبر: ۸۹۱۸۹
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۸
دخالت‌های شخصی رئیس‌جمهور به دیپلماسی ما آسیب زد

واعظی: می‌خواهند با آسپرین مشکلات کشور را حل کنند

موسوی، شناخته شده، قابل اعتماد، ساده‌زیست و عقل‌گرا است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر محمود واعظی گفت: «متاسفانه سیاست خارجی دولت نهم همواره براساس سعی و خطا و دارای حالت زیگزاگی بوده است. چنان که یک روز درباره یک موضوع حرفی مثبت زده می‌شود و یک روز دیگر درباره همان مسئله حرف منفی»!

به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب، دکتر محمود واعظی معاون اسبق وزارت امورخارجه که در دیدار اعضای کانون جوانان حزب اعتدال و توسعه سخن می‌گفت با اشاره به عملکرد ضعیف دولت نهم در 4 سال اخیر اظهار کرد: «در گذشته عموماً یک نوع مدیریت همراه با خرد جمعی در کشور حاکم بود که از تجربیات قبل از خود نیز بهره گرفته بود تا هزینه های کمی بر جامعه تحمیل شود اما متاسفانه در سالیان اخیر شاهد بودیم که نسبت به بسیاری از مسائل مهم کشور، تصمیمات شتابزده، ناگهانی و ناپخته اخذ می شود».

او تصریح کرد: «تصمیمات شتابزده دولت در سال‌های اخیر که بدون مشورت با کارشناسان و متخصصان گرفته شده هزینه‌های بسیاری را به مردم و منافع ملی وارد کرده است. البته همین تصمیمات بعد از مدتی یا قابل اجرا نبود، یا تغییر می‌کرد که نهایتاً به مردم خسارت وارد می‌شد. حاصل این نوع مدیریت فردی و ناپخته در امور اجرایی، اعتماد مردم به دستگاه های ملی و دولت، همچنین خرد جمعی را زیر سوال برده و باعث شده مردم نتوانند برای امور بلندمدت برنامه ریزی کنند؛ این یعنی امنیت را مخدوش کردن».

به گفته واعظی، تمام تلاش دولت در این سال های اخیر آن بوده که به جای اداره کشور با عقل گرایی و تدبیر صحیح، جامعه را با پول اداره کند؛ یعنی هر جا مشکل پیش می‌آید سعی می‌کنند با پول دادن و هزینه کردن، صورت مشکل را پاک کنند. نمونه‌های مختلف این شیوه را در سفرهای استانی دولت می‌توان مشاهده کرد. تا جایی که اخیراً به محض نامه نوشتن عده‌ای از افراد دچار گرفتاری به مسئولان، پول به آنها داده می‌شود.

معاون پژوهش‌های سیاست خارجی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تاکید بر این که «مشکلات مهم کشور با این پول دادن ها حل نمی‌شود» گفت: «متاسفانه به جای ایجاد شغل و رونق اقتصادی در کشور به دنبال این هستند که با قرص آسپرین مشکلات را تسکین بدهند».

او یکی دیگر از مشکلات اصلی مدیریت اجرایی را رویکرد «اداره کشور با شعار» دانست و افزود: «شعار دادن‌ها به جای مدیریت باعث لطمه خوردن به اوضاع داخلی و روابط خارجی می‌شود. چرا که در حقیقت دولت در عمل به وعده‌ها و شعارهای 4 سال گذشته خود موفق نشده است. حتی در همین اوضاع شاهدیم که سفرهای استانی هیات دولت از ابتدای سال 88 به جای تاثیرات اداری، جنبه انتخاباتی گرفته است. در این سفرها هم قول‌هایی به مردم می‌دهند که عملی نیست. حال باید از آنها پرسید واقعا اگر می خواستید برای مردم کار کنید، چرا در این 4 سال به قول و وعده‌های‌تان عمل نکردید»؟

معاون اسبق وزارت امور خارجه با تاکید بر این که «با گداپروری و مدیریت صدقه‌ای نمی‌توان مشکلات کشور را حل کرد» عنوان کرد: «مجموع این مشکلات باعث شده عده زیادی از اقشار جامعه و مردم به فکر تغییر دادن شرایط باشند و به نظر می رسد مهندس موسوی با تجربه‌ای که قبلا داشته است می‌تواند این اهداف را محقق کند. میرحسین موسوی چهره‌ای شناخته شده، مورد اعتماد و ساده‌زیست است».

معاون وزارت ارتباطات و فناوری‌ اطلاعات در سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی، در عین حال توضیح داد: «بنده در دوران مدیریتم در عرصه مخابرات و همچنین وزارت امور خارجه، با مهندس موسوی از نزدیک همکاری داشته‌ام. تفکرات و اعتقادات ایشان را به پیشبرد کشور و منافع ملی می‌شناسم. قطعاً با آمدن مهندس موسوی شاهد عقل‌گرایی در تصمیمات داخلی و روابط خارجی خواهیم بود».

معاون اسبق وزارت امورخارجه افزود: «باید امیدوار باشیم که مردم برای حضور حداکثری در صحنه رای‌گیری دقت کنند. هیچ کس نباید با صندوق‌های رای قهر کند».

او با تاکید بر این که «در عرصه سیاست خارجی، یک کشور نمی تواند تافته جدابافته باشد» ادامه داد: «داشتن یک سیاست خارجی خوب، می‌تواند با بهره گیری از همکاری‌های بین‌المللی، تسهیلات خارجی، خدمات و توافقنامه‌های اقتصاد بین‌المللی در رفع مشکلات داخلی تاثیرگذار باشد. متاسفانه سیاست خارجی دولت نهم همواره براساس سعی و خطا و دارای حالت زیگزاگی بوده است. چنان که یک روز درباره یک موضوع حرفی مثبت زده می‌شود و یک روز دیگر درباره همان مسئله حرف منفی»!

معاون اسبق وزارت امور خارجه یادآوری کرد: «قطعاً یک سیاست خارجی ستیزه‌جویانه نمی‌تواند به نفع کشورمان باشد. حوزه روابط بین‌الملل با سخنرانی و شعار دادن اداره نمی‌شود بلکه نیازمند تداوم و استمرار برنامه خارجی است. به همین خاطر در 3-4 سال گذشته می‌بینیم روابط خارجی ایران با بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین‌المللی سردتر و بدتر شده و تنش در روابط خارجی‌مان رشد کرده است. در حالی که با سیاست خارجی صحیح می‌توانستیم جلوی صدور بسیاری از قطعنامه‌ها علیه کشورمان را بگیریم».

به گفته این عضو ارشد شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، «با سیاست خارجی فعلی نمی‌توانیم خواسته های سند چشم انداز 20 ساله کشور را در رابطه با کسب رتبه برتر منطقه در حوزه‌های فناوری، اقتصادی و علمی... کسب کنیم»؛ از سوی دیگر «متاسفانه دخالت‌های شخص رییس جمهور که خیلی معتقد به امور کارشناسی دیپلمات‌های باتجربه هم نیستند در امور سیاست خارجی، به روابط خارجی‌مان آسیب زده است. در حالی که دیپلمات‌های متخصص و ارزشی کشورمان قابل اعتماد هستند و باید به نظر آنها توجه کرد».

واعظی با اشاره به برنامه موفق دولت وقت مهندس موسوی در ایام جنگ تحمیلی در عرصه خارجی متذکر شد: «وقتی شرایط دوران جنگ را بررسی کنیم می‌بینیم به رغم پیچیدگی شرایط خارجی و بین‌المللی آن روزگار، دولت مهندس موسوی با داشتن وزیر امور خارجه‌ای مثل دکتر ولایتی توانست به خوبی اوضاع را اداره کند. خود این علامت است که دنیا امروز می‌بیند. در زمان فعالیت دکتر ولایتی، شاهد نوعی تداوم و استمرار در سیاست خارجی بودیم که البته با اعتماد به روابط خارجی همراه بود. رفت و آمدها، روابط دیپلماتیک، قراردادها همه در ارتباط با کشورهای مختلف بر پایه نوعی اعتماد بود. با این فرض با آمدن مهندس موسوی در حوزه سیاست خارجی دولت وی (با توجه به این که خودشان نیز پیش از آن سکان وزارت خارجه را در دست داشتند) می‌توان بیشتر حساب باز کرد».

واعظی همچنین درباره نحوه جمع بندی حزب اعتدال و توسعه برای حمایت از میرحسین موسوی گفت: «در بین کسانی که به عنوان کاندیدا در جمع اعضای شورای مرکزی حزب مورد بحث قرار گرفتند، با توجه به این که مهندس موسوی چه در دوران نخست‌وزیری، چه بعد از آن پایبندی‌شان را به اصول انقلاب، ارزش‌های اسلامی و دیدگاه‌های حضرت امام (ره) حفظ کرده و همواره در قبال کشور متعهد بوده‌اند و نیز اخیراً هم مجدداً، نوع نگاه‌شان به دیدگاه مقام معظم رهبری را اعلام کردند، ایشان را فرد شاخص و مطمئن برای اداره کشور پیدا کردیم».

او متذکر شد: «حزب اعتدال و توسعه به دنبال حمایت از شخصیتی بود که هم نماد انقلاب و ارزش‌ها باشد و هم تجربه موفقی در اداره کشور، با این شرایط سخت به وجود آمده را داشته باشد. اعتقاد موسوی به خرد جمعی و همچنین تمایل جدی شخصیت های وزین کشور به همکاری با او برای‌مان اهمیت داشت».


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین