کد خبر: ۸۹۳۵۳
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۹
در دیدار هیات‌رئیسه کانون جوانان حزب اعتدال و توسعه؛

نوبخت: نهایت تلاش‌مان را برای پیروزی موسوی ‌به‌کار می‌بندیم

دیدگاههای موسوی به اعتدال و توسعه نزدیک است
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: دبیرکل حزب اعتدال و توسعه تاکید کرد که میرحسین موسوی همواره روش و منش اعتدالی و ارزشی داشته و کابینه او در دوران جنگ نیز یک کابینه اعتدالی متشکل از شایستگان همه جناح‌ها بود.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، محمدباقر نوبخت، دبیرکل حزب اعتدال و توسعه طی سخنانی در دیدار هیات رئیسه کانون جوانان حزب اعتدال و توسعه با اشاره به نحوه فعالیت‌های انتخاباتی این حزب در نهمین دوره ریاست‌جمهوری و حمایت همه جانبه آن از کاندیداتوری آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در آن دوره گفت: «در انتخابات دور نهم ریاست‌جمهوری ما براساس نوع نگاه حزبی‌مان از کاندیداتوری فردی که از هر جهت به زغم ما برای این مسئولیت شایستگی داشت، بدون توجه به نتیجه نهایی انتخابات حمایت کردیم».

وی با یادآوری اینکه در همان زمان هم برخی محافل اقدامات سازمان‌یافته‌ای را برای جلوگیری از انتخاب آقای هاشمی رفسنجانی، تدارک داده بودند، ادامه داد: «حزب اعتدال و توسعه در آن زمان بدون توجه به نتیجه انتخابات و صرفاً با تاکید بر شایستگی‌ها با حمایت همه جانبه از هاشمی رفسنجانی وارد صحنه شد و وظیفه خود را به انجام رسانید».

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه افزود: «همان‌طور که ‌در آن دوره از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که افکار، خواسته‌ها، اعتدال و منش حزب را نمایندگی می‌کرد، حمایت کردیم در این مقطع هم باید از منظر ملی به مسئله انتخابات بنگریم. امروز از نظر ملی با شرایطی مواجهیم که اولویت برای حزب بیش از آنکه یک نگاه حزبی باشد تلاش برای یک تحول اجتماعی است».

وی گفت: «ما بر این باوریم که بر اساس عملکرد چهار سال گذشته اگر مجدداً مدیریت اجرایی در چهار سال بعد هم بخواهد با همین سبک و سیاق پیش رود کشور نسبت به اهدافش فاصله خواهد گرفت. ما در سال 83 یک هدف استراتژیک را تحت عنوان توسعه‌یافتگی و استقرار کشور در جایگاه اول اقتصادی، علمی و فن‌آوری را پذیرفتیم که البته عالی‌ترین مقام رسمی کشور آن را تایید کردند و لذا همه تلاش‌ها و حرکت‌ها باید در راستای رسیدن به این اهداف ملی و استراتژیک باشد».

نوبخت گفت: «بر این اساس، شاخص داوری ما نسبت به عملکرد افراد، دوری و یا نزدیک شدن کشور به این اهداف ملی است. ما معتقدیم هر نوع فعالیتی باید از یک مبنای تئوریک و مبانی مشخص اقتصادی الهام بگیرد. البته برای ما مهم این نیست که بر اساس کدام مبانی فکری و چارچوب نظریِ درون نظام کار می‌شود، بلکه مهم این است که این مبانی و چارچوب ما را به اهداف ملی نزدیک می‌کند یا خیر»؟

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه گفت: «ما به این مسئله که آیا آقای احمدی‌نژاد برای کارهایش اساساً پشتوانه فکری و نظری دارد یا خیر، سخت‌گیر نیستیم. بلکه با فرض خوشبینانه که این پشتوانه هم وجود دارد، امروز می‌توان گفت که فعالیت‌هایی که از آن مبانی فکری نشات گرفته نتوانسته ما را به اهدافی که قانوناً در کشور اهداف ملی است نزدیک کند و لذا آن فعالیت‌ها مقبول ما نیست».

نوبخت با اشاره به اینکه برای رسیدن به توسعه‌یافتگی رشد 8 درصدی اقتصاد یک فرض بود که متاسفانه طی چهار سال گذشته این رشد 8 درصدی تحقق پیدا نکرد، در عین حال بر اساس آمار گفت: «رشد سرمایه‌گذاری 12 و 2 دهم درصدی در برنامه لازم بود تا بتوانیم به توسعه‌یافتگی دست یابیم اما در هیچ یک از چهار سال گذشته این رشد به دست نیامد یا برای اینکه بتوانیم به اشتغال کامل در چشم‌انداز 1404 برسیم باید امسال نرخ بیکاری یک رقمی می‌شد درحالیکه این نرخ بر اساس آنچه اعلام کردند در حد 12 و نیم درصد در زمستان سال گذشته ارتقاء یافت. همچنین برای اینکه ما بتوانیم زمینه‌های عدالت را فراهم کرده و تورم را یک رقمی کنیم باید طی سالهای گذشته نرخ تورم روندی کاهنده می‌داشت که این چنین نبوده است».

نوبخت ادامه داد: «البته باید ضریب جینی که نشان‌دهنده چگونگی توزیع درآمده است درحد 38 صدم درصد می‌شد در حالیکه بر اساس آنچه که مراجع رسمی دولتی اعلام کردند این رقم بالای 40 صدم درصد است».

وی با اشاره به فاصله دهک‌های فقیر و غنی در جامعه ادامه داد: «این فاصله باید به زیر عدد 14 می‌رسید در حالیکه این عدد هم‌اکنون از 15 هم بیشتر شده است. لذا بر اساس معیارهایی که در قانون برنامه چهارم وجود داشت می‌توان گفت که این دولت موفق نبود و نتوانست این اهداف کمی را تحقق بخشد تا در افق 1404 به جایگاه نخست منطقه برسیم و کشور وضعیت توسعه‌یافتگی پیدا کند متاسفانه در این سالها نه تنها این اتفاق‌ها نیفتاد بلکه نسبت به سال 1384 که دولت نهم فعالیت خود را آغاز کرد وضعیت شاخص‌ها بدتر هم شده است».

این فعال سیاسی با طرح این پرسش که آیا در این شرایط نباید نگران استمرار وضع موجود و خواهان تحول بود؟ اظهار کرد: «همه احزاب فراتر از اهداف تشکیلاتی خود امروز باید خواهان این تحول باشند امروز وقت آن نیست که بگوییم می‌خواهیم فردی را کاندیدا کنیم که تنها فکر و نوع نگاه حزبی ما را نمایندگی کند. امروز نمی‌توان گفت فارغ از نتیجه انتخابات از فردی که صرفا نگاه و تفکر ما را نمایندگی می‌کند حمایت می‌کنیم، چرا که خسارات ملی آنقدر زیاد است که به هر قیمتی نباید اجازه دهیم یک بار دیگر این خسارت‌ها تکرار شود».

وی با یادآوری اینکه در این 4 سال بیش از 300 میلیارد دلار منابع مالی در اختیار دولت بود و این در حالیست‌که به هیچ وجه در دوران گذشته این میزان پول در اختیار دولت‌ها نبوده است گفت: «نه در دوران نخست‌وزیر مهندس میرحسین موسوی و نه در دوره آقایان هاشمی و خاتمی چنین رقمی وجود نداشت و لذا با چنین شرایطی ما نمی‌توانیم اجازه دهیم یکبار دیگر اتفاق برای چهارسال آینده رخ دهد بنابراین باید به فکر تحول بود».

نوبخت با اشاره به اینکه حجت‌الاسلام روحانی - شخصیتی که حزب اعتدال و توسعه او را برای مسئولیت ریاست‌جمهوری اصلح می‌دانست- به هر دلیلی صلاح ندانست وارد صحنه انتخابات شود، گفت: «البته شهادت می‌دهم که آقای روحانی برای هر نوع ریسک‌پذیری در عرصه انتخابات آماده بود اما ترجیح داد که در این فضا وارد صحنه نشود و بنابراین با این وضعیت ما باید شخصی که توانایی و شانس بیشتری برای این تحول‌آفرینی داشت را برای حمایت انتخاب می‌کردیم که مهندس میرحسین موسوی به دلیل قابلیت‌ و توانایی که تاکنون نشان داده است را برگزیدیم. البته این به معنای نفی شایستگی‌ سایر کاندیداهایی که قصد رقابت با رئیس دولت فعلی را دارند نیست اما معتقدیم که شانس موفقیت مهندس موسوی بیشتر است».

وی با نگاه به سوابق مهندس میرحسین موسوی او را همگرا با مرام و نوع نگاه اعتدالی حزب اعتدال و توسعه معرفی کرد و گفت: «آقای موسوی تاکنون همیشه روش و منش اعتدالی و ارزشی داشته است و کابینه ایشان در همان دوران جنگ نیز یک کابینه اعتدالی متشکل از شایستگان همه جناح‌ها بود».

وی یکی از علائم دولت توسعه‌گرا را مشی اعتدالی عنوان کرد و ادامه داد: «هم‌اکنون نیز مهندس میرحسین موسوی به اندیشه توسعه اعتقاد داشته و خود نیز دارای فکر توسعه‌گرا است و به سیاست‌های کلی چشم‌انداز 20 ساله نیز کاملاً پایبندند».

نوبخت نوع نگاه میرحسین موسوی به امور اقتصادی را دارای قرابت زیاد و قابل تاملی با تفکرات حزب اعتدال و توسعه در این زمینه دانست و ادامه داد: «ایشان تصریح کردند نوع عملکردی که در دوران جنگ به مسائل اقتصادی داشتند یک نوع نگاه اقتضایی با توجه به شرایط آن زمان بوده است و امروز با توجه به دگرگونی شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور نوع نگاه ایشان به این مقولات متناسب با شرایط روز است».

وی بر اساس نکات مذکور مهندس موسوی را در انتخابات پیش‌رو شایسته حمایت دانست و افزود: «بر این اساس حزب اعتدال توسعه حمایت خود را از ایشان اعلام کرده و در حد وسع هم تلاش خواهد کرد به ایشان کمک کند».

نوبخت با اشاره به وجود نیروهای باتجربه در درون حزب متبوعش ادامه داد: «برخی از اعضای حزبی ما در دوران نخست‌وزیری مهندس موسوی همکار دولتی ایشان بودند و لذا حزب می‌تواند از لحاظ فکری به آقای موسوی کمک کند که البته این کار در حال صورت گرفتن است».

وی این نوع حمایت را ارجح به کار سخت‌افزاری و به پا کردن ستادهای انتخاباتی برای حمایت دانست و گفت: «البته اقدامات ستادی هم لازم است، اما این کار ضرورت بیشتری دارد».

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه با تاکید بر ضرورت معرفی جزئی‌تر مهندس موسوی برای نسل جوان درعین حال نقش کانون جوانان این حزب در این راستا را مورد توجه قرار داد و از آنها خواست که از همه نیروها و رسانه‌های در اختیار خود برای این معرفی شایسته استفاده کنند».

نوبخت با تاکید بر تشکیل یک ستاد موازی با ستادهای موسوی اما در چارچوب حزب اعتدال و توسعه خبر داد: «خوشبختانه زمینه‌های این کار فراهم است و در تهران و سایر شهرها تشکیلات حزب اعتدال و توسعه ستادهای انتخاباتی حزبی خود را برای حمایت از مهندس میرحسین موسوی دایر کرده‌است».

وی خواستار تعریف یک مسئولیت ویژه برای کانون جوانان اعتدال و توسعه در سطح تهران و استان‌ها شد و گفت: «ما نهایت تلاش خود را برای پیروزی مهندس موسوی به‌کار خواهیم بست و به موفقیت در این عرصه بسیار امیدواریم».

دبیرکل حزب اعتدال و توسعه در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر فعال بودن این حزب در دوران پیش‌رو گفت: «البته نوع واکنش مدیران اجرایی نوع کنش یک حزب را تعریف می‌کند به این معنا که در دوران دولت آقای خاتمی، مقاطعی اتفاقاتی می‌افتاد که ما منتقد آن بودیم اما به راحتی از مجاری ممکن انتقاد خود را به گوش مسئولین دولتی می‌رساندیم و هیچ زمان هم در گروه مقابل دولت جا نداشتیم چرا که دولت نظرات و راهنمایی‌های ما را می‌پذیرفت، اما در این دولت به این دلیل اعتدال و توسعه در زمره منتقدان قرار گرفت که گوشی برای شنیدن نظرات ما وجود نداشت و ما تنها از طریق رسانه‌ها می‌توانستیم مشورت‌ها و نظرات خود را مطرح کنیم که البته مطمئنیم در دولت مهندس موسوی چنین روالی نخواهد بود».

نوبخت در بخش پایانی سخنانش در مورد اینکه آیا حجت‌الاسلام حسن روحانی حمایت رسمی و علنی از مهندس موسوی اعلام کرده‌است؟ این چنین پاسخ داد که نفس عدم حضور آقای روحانی به رغم تمهیدات مقدماتی، نشان از این دارد که ایشان به مسائل، با نگاه ملی توجه دارد».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۳/۰۵
3
0
تا قبل از شنيدن اين خبر تصميم داشتم به موسوي راي بدهم اما .....................
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین